آیا شما هم میگرن صورتی دارید؟ (قسمت اول)

jalalvand
میگرن یکی از دردناک‌ترین انواع سردرد است که باعث ناتوانی بیمار در انجام کارهای روزمره و خروج از چرخه فعالیتی فردی و اجتماعی او می‌شود. خوشبختانه سردردهای میگرنی بی‌خطر هستند و سلامت بیمار را در آینده تهدید نمی‌کنند ولی حتما باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. 14 نوع میگرن شناخته شده است ولی در یک گروه‌بندی کلی، میگرن را به 2 نوع (با «اورا» و بدون «اورا») تقسیم می‌کنند.

میگرن با اورا از نوع میگرن با علائم عصبی و میگرن بدون اورا میگرن بدون علائم عصبی است. این مطلب اختصاص دارد به میگرن با علایم عصبی که می‌تواند دردهای صورتی مبهم برای بیماران ایجاد کند.

میگرن درمان قطعی ندارد و گرچه با افزایش سن خود محدودشونده است ولی آنقدر آزاردهنده است که نمی‌توان منتظر بالا رفتن سن ماند و حتما باید کنترل شود. شیوع میگرن به طور عمده در دهه 3 تا 5 زندگی است. تقریبا 35 درصد از مبتلایان، بزرگسالان هستند اما علائم اولیه میگرن در دوران بلوغ و کمی پس از آن آغاز می‌شود.

عوامل محیطی نقش مهمی در بروز و تشدید میگرن دارند

بیش از 50 درصد بیماران مبتلا به میگرن سابقه فامیلی را در خانواده خود ذکر می‌کنند اما ماهیت این بیماری به گونه‌ای است که عوامل محیطی نقش زیادی در بروز و تشدید آن دارند. تغییرات هورمونی (عادت ماهیانه، تخمک‌گذاری، قرص‌های ضدبارداری و داروهای هورمونی)، مواد خوراکی (استفاده از الکل، نخوردن غذا، شکلات، آسپارتام، پنیر کهنه)، عوامل روان (استرس، هیجان، اضطراب و افسردگی)، عوامل وابسته به خواب (نخوابیدن یا خواب زیاد) و فیزیکی و مصرف داروها و… جزو عوامل مهم و موثر در تشدید علائم میگرنی هستند.

روند بروز میگرن

تغییرات 5 تا 20 دقیقه قبل از حمله اتفاق می‌افتد. میگرن با اورا، احساس و آگاهی ذهنی بیمار از شروع حمله است که به صورت توهم بینایی در دیدن جرقه‌های نورانی، کوری موقت، از دست دادن کامل یا جزئی درک نور، دیدن لکه یا نقطه سیاه در میدان دید، تهوع و استفراغ، سرگیجه، سستی، گیجی، ناتوانی در ادای کلمات، فلج یکطرفه صورت و ضعف بروز می‌کند. در بعضی از بیماران این علائم ادامه‌دار است و طی درد هم قطع نمی‌شود.

علت قطعی میگرن هنوز ناشناخته است

علت دقیق بیماری میگرن هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد حملات میگرنی در پاسخ به کاهش فعالیت مزمن ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز اتفاق می‌افتد که باعث انقباض در عروق مغزی و کاهش خونرسانی به مغز و به دنبال آن انبساط عروق و درنهایت سردرد می‌شود.

میگرن صورتی

میگرن صورتی؛ فک، مفصل گیجگاهی-فکی، دندان‌ها، غدد بزاقی و سینوس‌ها را درگیر می‌کند. این میگرن تقریبا مشابه میگرن معمولی است و ممکن است پزشک آن را با یک مشکل دندانی اشتباه بگیرد چون مکان و نوع درد، شباهت زیادی به عفونت‌های دندان، سینوزیت و اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی-فکی دارد.

حتی در معاینه حفره دهانی یا با ضربه زدن به دندان و اطراف آن بیمار احساس درد می‌کند. گاهی بیمارانی که درد مفصل گیجگاهی و اطراف آن را دارند به اشتباه به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنند.

لطفا ادامه مطلب را در آیا شما هم میگرن صورتی دارید؟ (قسمت دوم) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: شناخت سردردها؛ ازسینوسی تا میگرن

راهکار‌هایی برای مقابله با میگرن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ