آدامس ممکن است به کاهش وزن کمک کند

a.mahammadi
پژوهشگران ژاپنی دریافتند جویدن آدامس می‌تواند مفید باشد، نه‌فقط به خاطر خوش‌بو کردن دهان بلکه برای مدیریت وزن به‌ویژه پس از خوردن یک وعده غذایی.

   مطالعات نشان می‌دهد جویدن آرام و کامل غذا می‌تواند مانع پرخوری شود. بااین‌وجود در جامعه شلوغ امروزی بسیاری از ما گرایش به خوردن سریع و بدون حوصله غذا داریم. گرمازایی القاشده از غذا (diet-induced thermogenesis) یا انرژی لازم برای هضم و سوخت‌وساز غذایی که می‌خوریم، در افرادی که آرام غذا می‌خورند، بیشتر از کسانی است که غذاهایشان را سریع‌تر می‌خورند. هرچه میزان این گرمازایی بیشتر باشد، این عامل می‌تواند همچون سدی در برابر چاقی عمل کند.

       محققان موسسه تکنولوژی توکیو با استفاده از این اطلاعات سعی کردند تحقیقات جدیدی انجام دهند تا دریابند چگونه می‌توانند تاثیرات منفی غذا خوردن سریع را کاهش دهند. پاسخ این پرسش در یک آدامس کوچک قرار داشت. این گروه تحقیقاتی فرض کردند آدامس جویدن پس از غذا می‌تواند فعالیت‌های شکمی را افزایش دهد.

       آن‌ها برای بررسی این فرضیه از 12 مرد سالم با وزن معمولی خواستند تا در چهار کارآزمایی خوردن غذا در چهار روز متفاوت شرکت کنند. از این مشارکت‌کنندگان خواسته شد تا یک وعده 621 کیلوکالری را به دو روش متفاوت دریافت کنند؛ یکی را تا جایی که می‌توانند سریع و یکی دیگر را تا جایی که ممکن است به‌آرامی میل کنند. همین روند با اضافه کردن یک آدامس و جویدن 15 دقیقه‌ای آن و مصرف 3 کیلوکالری قند ناشی از آن انجام شد.

       همان‌طور که محققان فرض کرده بودند، میزان گرمازایی القاشده از غذا (DIT) همراه با جویدن آدامس در هر دو گروه کار آزمایی جویدن سریع و آرام بیشتر بود.

       جالب‌توجه آن‌که تفاوت میان گرمازایی در کارآزمایی سریع و آرام خوردن، بیشتر از این میزان در کارآزمایی جویدن و نجویدن آدامس بود. اگرچه اثرات مفید جویدن آدامس بعد از غذا نمی‌تواند همه تاثیرات آهسته غذا خوردن را کم کند اما این مطالعه نشان داد که جویدن یک آدامس بعد از هر وعده غذایی می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند.

منبع:روزنامه سپید

آیا آدامس می تواند باعث کاهش وزن شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ