وزیر بهداشت درباره محافظت مالی از بیماران ناتوان دستور ویژه داد!

jalalvand
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد خبر گروگانگیری جنازه در بیمارستان امام رضا کرمانشاه گفت: متأسفانه برخی از کارها تبدیل به شغل شده و باید به آن توجه شود.

این فرد در بیمارستان کرمانشاه سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفت و 39میلیون تومان فقط برای تزریق فاکتور 8برایش هزینه شد اما ریالی از او دریافت نشد. خانواده متوفی شکایت داشتند که به مریض‌شان رسیدگی نشده و ما اعلام کردیم باید پزشکی قانونی آن را بررسی کند در نتیجه خانواده این بیمار تصمیم گرفت که از شکایت خود صرف‌نظر کند این معطلی متأسفانه به شکل دیگری منعکس شد که گویا به‌دلیل هزینه‌های بیمار بوده است.

پیش از این، رسانه‌های محلی گزارش داده بودند گروگانگیری جنازه یک دختر 13ساله در بیمارستان امام رضا کرمانشاه پس از 3روز پایان یافت. او 13 سال داشت و به‌علت درد از ناحیه شکم به بیمارستان ابن سینای نورآباد مراجعه می‌کند که پس از انجام معاینات پزشکی، بیماری وی آپاندیس تشخیص داده می‌شود و مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد.

بعد از گذشت دو روز به‌علت وخامت حال وی، پزشک جراح دستور می‌دهد که جهت مداوا به بیمارستان دیگری اعزام شود و خانواده بیمار وی را به بیمارستان امام رضا کرمانشاه اعزام می‌کنند. در آنجا حدود 25روز بستری و تحت مداوا قرار می‌گیرد، اما تلاش کادر پزشکی این بیمارستان بی‌نتیجه می‌ماند و در نهایت این بیماری موجب مرگ وی می‌شود.

وقتی که خانواده متوفی برای تحویل جسد مراجعه می‌کنند با یک صورت‌هزینه ۷۶میلیون تومانی مواجه می‌شوند، که تحویل جسد را منوط به پرداخت این مبلغ می‌کند. پدر دختر که کارگر و دارای بیمه تأمین اجتماعی است اظهار نداری می‌کند و این مبلغ به ۴۵میلیون تومان کاهش می‌یابد که باز هم این کارگر قادر به پرداخت آن نبوده است.

پدر این دختر به خبرنگار همشهری گفت: علت بالابودن هزینه‌های دخترش تجویز آمپول‌های گران‌قیمتی است که تحت پوشش بیمه نبوده است. به‌گفته وی سرانجام پس از سه روز مذاکره با رئیس بیمارستان، نماینده مجلس و حراست و… بیمارستان در ازای دریافت سفته جنازه را تحویل می‌دهد.

فتح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت بهداشت درباره معطل شدن جسد به‌علت شکایت خانواده با رد سخنان حریرچی اظهار داشت: شکایت از پزشک معالج در بیمارستان نورآباد ارتباطی به نگه داشتن جسد برای دریافت پول نداشته است و بیمارستان از روز 22فروردین به‌علت عدم‌تسویه حساب از تحویل جنازه خودداری می‌کرد.

بهمن گذشته بود که سؤال نماینده مشــهد از وزیر بهداشــت تقدیم مجلس شد. سؤال نصرالله پژمانفر مربوط به عدم‌وجود ســامانه پیگیری تخلفات در وزارت بهداشــت است. وی این ســؤال را در پی وقــوع اتفاقی در بیمارستان 22بهمن مشهد می‌پرسد.

ماجــرا از این قــرار بود کــه زن فقیر میانســالی در این بیمارستان فوت می‌کند ولی پــس از آنکه 6روز جســد به‌عنوان گــرو در بیمارســتان می‌مانــد، نهایتا چند ســاعت پس از تذکری کــه پژمانفر به وزیر بهداشــت می‌دهــد، مأموران ایــن وزارتخانه بــه بیمارســتان مراجعــه می‌کننــد و دســتور تحویل جنازه را بــه خانواده متوفی می‌دهند.

سیدمحمدحسین میردهقان مدیرکل نظــارت وزارت بهداشــت، در ماجرای گروگان گرفتن جنازه در بیمارستان 22بهمن مشــهد خطای بیمارستان را محرز دانســته و از برخورد با مســئولان این بیمارستان خبر داده بود. تاکنون درباره نحوه برخورد با تخلف این بیمارستان گزارشی منتشر نشده است.

تأکید وزیر بهداشت بر محافظت مالی از بیماران در بیمارستان‌های دولتی

با وجود سکوت وزارت بهداشت دربرابر سؤال نماینده مشهد درباره علت نبود سامانه اورژانسی رسیدگی به تخلفات در وزارت بهداشت، حریرچی از تأکید وزیر بهداشت بر محافظت مالی از بیماران در بیمارستان‌های دولتی خبر داد و گفت: دستور داده شده حتی در موارد نادر و در هر سطح مسئولیتی که بود چنانچه از نظر مالی در بیمارستان‌ها کوتاهی شود با آن برخورد شود چرا که دستاورد اصلی طرح تحول سلامت کاهش فرانشیز درمان است.

وی درمورد اتفاق اخیری که در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر آسیب صورت یک نوزاد حین انجام عمل سزارین در تهران گفت: اکیپ‌های مورد نظر برای رسیدگی و بررسی موضوع به بیمارستان مورد نظر رفته‌اند و نظرات کارشناسی خود را خواهند داد این در حالی است که عوارض ناشی از عمل سزارین وجود دارد. در اروپای غربی یک تا دو درصد نوزادانی که با سزارین متولد می‌شوند دچار آسیب ناشی از چاقو می‌شوند.

بنابراین راه مقابله با خطای پزشکی زمان‌بر و پیچیده است و بهترین راه به جای مجازات پیشگیری و آموزش است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درمورد تخلفات در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی گفت: در بخش خصوصی و در شهرستان‌ها در حد صفر و نادر است اما پرداخت‌های غیرمتعارف در تهران نزدیک به صفر شده است به این ترتیب روسای دانشگاه‌ها مکلفند تخلفات را موردی پیگیری کنند.

منبع: همشهری آنلاین

لینک مرتبط: وزارت بهداشت: آمادگی خود را برای ارتقاء سلامت روان ایران اعلام کرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ