سن ابتلا به ایدز کاهش یافته است؟! (قسمت دوم)

jalalvand
دکتر پروین افسر کازرونی رئیس جدید اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت درباره اینکه چرا میانگین سن ابتلا به ایدز کاهش یافته است، مطالب جامعی را در اختیار ما قرار دادند که در مطلب زیر می خوانید.

لطفا ابتدای مطلب را در سن ابتلا به ایدز کاهش یافته است؟! (قسمت اول) بخوانید

آیا مراکز مشاوره ایدز فقط به نوجوانان و جوانان در زمینه ایدز آموزش می‌دهند یا برنامه‌‌های دیگری نیز در دستور کارشان است؟

آموزش‌های ما در این مراکز به روش جدید است و این‌گونه نیست که مانند کلاس درس باشد و برای بچه‌ها جذابیتی نداشته باشد، بلکه ما بچه‌ها را در آموزش‌ها مشارکت می‌دهیم و بسیاری از برنامه‌‌هایمان به صورت گروهی و مشارکتی است.

به طور مثال از آنها می‌خواهیم در مورد یک موضوع مشخص اطلاعات کسب کنند و به مرکز بیاورند و به صورت گروهی با مشارکت خود بچه‌ها این اطلاعات بررسی می‌شود. علاوه بر این، مهارت‌هایی که نوجوانان و جوانان نیاز دارند مانند مهارت زندگی سالم، نه گفتن و توانایی برقراری ارتباط، مقابله با استرس و هیجان‌ها و… در برنامه‌‌های این مرکز گنجانده شده است.

خدماتی که شما به آن اشاره کردید را چه افرادی در مراکز مشاوره ایدز ارائه خواهند کرد؟

ما در این مرکز از مشاورانی استفاده کردیم که توانایی برقراری ارتباط با نوجوانان و جوانان را داشته باشند و بتوانند آنها را جذب کنند و بچه‌هایی که اطلاعات را به دست آوردند، می‌توانند به همکلاسی‌ها و دوستان خود نیز آموزش بدهند.

علاوه بر این، مشاورانی هم هستند که در مورد بیماری ایدز، راه‌های انتقال آن و شناخت رفتارهای پرخطری که می‌تواند باعث بیماری شود به نوجوانان و جوانان اطلاعات می‌دهند. با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم مشخص شد بسیاری از نوجوانانی که رفتارهای پرخطر دارند، نمی‌دانند که این رفتارها می‌تواند باعث انتقال ویروس شود.

در واقع، همه می‌دانند که رابطه جنسی باعث انتقال ویروس اچ‌آی‌وی می‌شود ولی تصور عامه بر رابطه واژینال است، در صورتی که رابطه جنسی از راه مقعد نیز به راحتی باعث انتقال بیماری می‌شود، بنابراین راه‌های انتقال بیماری باید با جزییات بیان شود تا نوجوانان و جوانان آگاه شوند.

آیا در این مراکز مشاوره تست و آزمایش ایدز از متقاضیان گرفته می‌شود؟

نه، فعلا در نظر نداریم از افرادی که مراجعه می‌کنند، تست بگیریم و فقط بحث ما آگاهی دادن و بالابردن مهارت‌های نوجوانان و جوانان است. به همین منظور علاوه بر مباحثی که گفتم، در مورد سلامت باروری و بیماری‌هایی که ممکن است انتقال پیدا کند نیز صحبت می‌شود. ما مشاورانی هم داریم که در مکان‌هایی که جوان‌ها هستند، بیشتر حضور دارند و افراد در معرض خطر را شناسایی می‌کنند تا به آنها کمک شود.

صحبت کردن در مورد بیماری ایدز در جامعه ما تابو است و ممکن است مراجعه به مرکزی که نام مرکز مشاوره ایدز را دارد نیز باعث شود نوجوانان و جوانان برای ترس از بدنامی به آنجا مراجعه نکنند. آیا شما امتیازات و اقداماتی در نظر دارید که نوجوانان و جوانان بتوانند به راحتی به این مراکز مراجعه کنند؟

بله، ما سعی کردیم سرگرمی‌ها و فعالیت‌‌های ورزشی‌ای که بچه‌ها به آن علاقه دارند در این مراکز ایجاد کنیم و حتی فضای بیرونی آن را به صورت کافی‌شاپ دربیاوریم تا جذابیت بیشتری داشته باشد و بچه‌ها احساس راحتی کنند. علاوه بر این، برای افرادی که فعال هستند و در کلاس‌های مهارت‌آموزی شرکت می‌کنند، امتیازاتی در نظر می‌گیریم.

تامین اعتبار این مراکز از وزارت بهداشت است؟

نه، بخش اصلی بودجه این کار را یونیسف تامین کرده و بقیه از بودجه خود وزارت بهداشت است تا این مراکز فعالیت خود را آغاز کنند و ما برنامه‌ها و نتایج را بررسی و جمع‌بندی کنیم.

تهران، شیراز، اهواز و کرمانشاه پیشگامان مراکز مشاوره ایدز

مراکز مشاوره ایدز برای نوجوانان و جوانان ابتدا به صورت پایلوت در مناطقی که آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها بیشتر و به دنبال آن گرایش به رفتارهای پرخطر نیز بیشتر است، احداث می‌شود و بعد گسترش پیدا می‌کند.

در حال حاضر در 4 شهر بزرگ تهران، شیراز، اهواز و کرمانشاه این مراکز مشاوره را راه‌اندازی کردیم که از سال گذشته فعالیت این مرکز در کرمانشاه شروع شده ولی این مراکز در تهران، شیراز و اهواز در هفته‌ سلامت افتتاح خواهند شد.

در تهران هم 2 مرکز مشاوره داریم؛ یکی برای خانم‌ها و یکی برای آقایان و در بقیه شهرها فقط یک مرکز وجود دارد که ما قبول داریم کافی نیست. تازه شروع کار ماست و این مراکز باید گسترش پیدا کند.

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: از کجا بفهمیم ایدز داریم یا نه؟

درمان قطعی ایدز کشف شد!

انگ اجتماعی، دلیل پنهان کردن بیماری ایدز!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ