حقایقی درباره تمیز کردن گوش با گوش پاک کن

مهرناز زاوه
آیا می‌دانید استفاده از گوش پاک کن چه خطراتی دارد؟ قطعا اگر از خطرات احتمالی استفاده از از گوش پاک کن مطلع باشید، دیگر هرگز از آن استفاده نخواهید کرد.

همه می‌دانیم که برای تمیز کردن گوش نیازی به گوش پاک کن نداریم. قطعا شنیده‌اید که کسی از اطرافیان‌تان پرده گوش‌اش را حین استفاده از از گوش پاک کن پاره کرده است. آیا می‌دانید استفاده از گوش پاک کن چه خطراتی دارد؟ قطعا اگر از خطرات احتمالی استفاده از از گوش پاک کن مطلع باشید، دیگر هرگز از آن استفاده نخواهید کرد.
اول از همه باید بدانید که برای تمیز کردن گوش نیازی به گوش پاک کن ندارید.
دکتر کریستوفر چانگ، متخصص گوش در ویرجینیا معتقد است که کانال گوش می‌تواند خودش را تمیز کند و در واقع نیازی نیست برای تمیز کردن آن تلاش چندانی به خرج دهید. جرم گوش در برخی افراد در ناحیه کانال گوش انباشته می‌شود و قدرت شنوایی فرد را تضعیف می‌کند. اما در اکثر موارد نیازی به انجام اقدامات خاص وجود ندارد.
با اینکه همه شما را از بکارگیری گوش پاک کن می‌ترسانند، همیشه از آن استفاده می‌کنید.
به گفته دکتر چانگ، هر کسی می‌داند که استفاده از گوش پاک کن خطرناک است، اما با این حال همه از آن استفاده می‌کنیم. نیازی نیست کسی را از بکارگیری گوش پاک کن بترسانیم، فقط می‌بایست او را از اهمیت سلامت گوش مطلع سازیم.
خطرات ناشی از گیر کردن گوش پاک کن در گوش یک خطر واقعی است.
مهم‌ترین مسئله این است که گوش پاک کن برخلاف آنچه انتظار می‌رود، عمل می‌کند. حتما می‌خواهید جرم گوشتان را با گوش پاک کن بیرون بیاورید، اما گوش پاک کن فقط جرم گوش را به نقطه عمیق‌تری منتقل می‌کند. این امر باعث گرفتگی گوش شده و احساس خارش و کم‌شنوایی را به دنبال دارد. اگر کانال گوش کاملا مسدود شود، تنها یک صدای وزوز مانند در گوش خود خواهید شنید.
پوست داخل کانال گوش خیلی خیلی حساس است، بنابراین خراش دادن آن با گوش پاک کن می‌تواند موجب عفونت گوش شود. اگر عفونت تشدید شود، ممکن است پوست داخل کانال گوش متورم شده و کانال به طور کل بسته شود.
بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که پرده گوش‌تان را با گوش پاک کن سوراخ کنید. پارگی پرده گوش بسیار دردناک است و التیام آن از چند هفته تا چند ماه به طول می‌انجامد. همچنین ممکن است دچار عفونت حاد شوید.
اگر گوش پاک کن را زیاد در عمق گوش‌تان فرو ببرید، ممکن است پرده گوش را به معنای واقعی کلمه سوراخ کنید. به گفته دکتر چانگ، خیلی از بیماران حین تمیز کردن گوششان با گوش پاک کن به طور اتفاقی پرده گوش خود را سوراخ می‌کنند. پارگی پرده گوش با درد شدید و خونریزی همراه است. از دست دادن شنوایی هم امکان پذیر است. به گفته او، خبر خوب این است که پارگی پرده گوش در اکثر مواقع به طور خودجوش و طبیعی التیام پیدا می‌کند. بسته به اینکه سطح پارگی چقدر باشد، فرآیند التیام پرده گوش ممکن است نزدیک به یک هفته به طول بیانجامد. در بدترین حالت، فرد به عمل جراحی نیاز خواهد داشت. اگر دچار این مشکل شدید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید و از ریختن آب در گوش خودداری کنید، چون ممکن است دچار عفونت شوید.
پس چه راهی برای تمیز کردن گوش مناسب‌تر است؟
اگر از جرم گوش رنج می‌برید، توصیه می‌شود از داروخانه یک سرنگ گوش بخرید و جرم‌های داخل گوش را با استفاده از آب بیرون بکشید. آب یک حلال خوب است، از طرفی گیر کردن آب در گوش چندان شما را آزار نمی‌دهد و خطری برایتان ندارد. همچنین می‌توانید از بالب برای مکیدن جرم داخل گوش استفاده کنید. هیدروژن پراکسید و سایر داروهای بدون نسخه نیز گزینه خوبی هستند، اما می‌توانند باعث تحریک و خشک شدن پوست داخلی گوشتان شوند. مطمئن شوید که از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنید. بهتر است قبل از بکارگیری این محصولات با پزشک خود مشورت کنید.
حتی فکر استفاده از موم گوش را هم نکنید. دکتر چانگ معتقد است که موم گوش تاثیری در رفع مشکل شما ندارد.
هیچ‌کس به توصیه‌های پزشکان توجه نمی‌کند و با اختیار خود از گوش پاک کن استفاده می‌کند؛ بنابراین، بهتر است وقتی از گوش پاک کن استفاده می‌کنید، نکات ایمنی را مد نظر قرار دهید.
بخاطر خودتان هم که شد، آرام عمل کنید. نوک نرم و پنبه‌ای گوش پاک کن می‌تواند کانال و پرده گوش شما را خراش دهد و پوست داخلی گوش را تحریک نماید. پزشک می‌بایست این مسئله را مورد توجه قرار دهد و به بیمار گوشزد کند.
منبع: foxnews

چند راه حل ساده برای خارج کردن آب از گوش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
علیرضا

علیرضا

1395-02-02 - 22:43 پاسخ

دستتون درد نکنه عالی بود خودم ااین مشکل رو داشتم کمکم کردید .دکترهایی هم که معرفی کردید .بابتش ممنون