بدوید تا استخوان سالم داشته باشید! دوری از پوکی استخوان!

faateme1366
محققان علوم پزشکی در اسپانیا اعلام کردند، هر قدر بیشتر بدوید، استخوان هایتان محکم تر خواهد شد.

از جمله بیماری‌های شایع در جوامع امروزی پوکی استخوان  است که به علل گوناگونی مانند تغذیه نامناسب و نداشتن تحرک بدنی به وجود می‌آید البته این بیماری درمان پذیر یا بهتر بگوییم کنترل شدنی است. برخی افراد از ترس ابتلا به پوکی استخوان سعی می‌کنند، شیر و ماست بیشتری بخورند و مصرف لبنیات را در رژیم غذایی‌شان افزایش می‌دهند. البته اکثر اوقات افراد وقتی  به سنین میانسالی و حتی سالمندی رسیده‌اند این فکر می‌افتند  و با این کارها می‌خواهند از ایجاد این مشکل پیشگیری یا بهنگام درمانش کنند.

 در حالی که مصرف لبنیات در سنین سالمندی نمی تواند همان تاثیری را داشته باشد که در دوره نوجوانی و جوانی ایجاد می کند. علاوه بر این، بسیاری از این افراد هم هیچ وقت به ورزش و انجام فعالیت های بدنی فکر نمی کنند و آن را شیوه ای مناسب برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان نمی دانند. در صورتی که، ورزش منظم و مناسب یکی از بهترین شیوه ها برای پیشگیری و همچنین درمان پوکی استخوان است.

رابطه دویدن با استخوان های محکم

 دانشمندان اسپانیایی با بررسی تاثیر دویدن مداوم بر سفتی  استخوان ها،‌ دریافتند هرقدر مسافتی طولانی تر بدویم شرایط برای ما بهتر خواهد شد و مواد معدنی استخوان، متراکم تر خواهد شد.

محققان دانشگاه کامیلو خوزه سلا این تحقیق را بر روی دوندگان دوهای طولانی همچون دوندگان دوی ده کیلومتر و دوی ماراتون اجرا کردند.

این بررسی بر روی 122 دونده ماراتون و 81 دونده دوهای سبک تر همچون دوی ده هزار متر انجام گرفت و نتایج آن در شماره اخیر نشریه فیزیولوژی کاربردی اروپا منتشر شد. دکتر بیتریز لارا و همکارانش در این بررسی دریافتند طول مدت دویدن بر استحکام استخوان ها تاثیری مثبت دارد.در واقع با این کار می توان از بروز پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت،‌ پوکی استخوان عارضه ای است که با بالا رفتن سن به وجود می آید ، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می شود.

استخوان انسان در دوران کودکی از خاصیت ارتجاعی برخوردار است و تحمل فشار زیاد را دارد و به تدریج سفت و محکم می شود ، این مسئله در سن 20 سالگی به اوج خود می رسد ، بین سن 20 تا 35 سالگی استحکام استخوان ها به همان قوت باقی می ماند. به همین دلیل ضربات شدید ، مثل تصادفات می تواند منجر به شکستگی استخوان شود.اما از این سن به بعد ، به تدریج و با سرعتی کم ، از تراکم استخوان ها کم شده و با بالارفتن سن ، پوک می شوند.

در زنان، بعد از سن یائسگی به علت توقف ترشح هورمون های زنانه و نقش مهم این هورمون ها در استحکام استخوان ها ، شیوع پوکی استخوان زیادتر می شود.به طور تقریبی و با احتمال زیاد همه ما در معرض پدیده ناخوشایند پوکی استخوان قرار داریم.افراد مسن در معرض ابتلای بیشتری قرار دارند.

عارضه پوکی استخوان در نزد خانم ها بعد از سن یائسگی بسیار شایع و آنان ، بیش از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند ، به ویژه اگر یائسگی زودرس در خانم ها ایجاد شده باشد.تحرک بدنی و ورزش ، باعث استحکام استخوان ها در هر سنی می شود.  تحرک  نداشتن و استراحت زیاد باعث تحلیل و پوکی سریع استخوان ها می شود و شکستگی استخوانی را بیشتر می کند.

سیگاری ها در معرض ابتلا پوکی استخوان

گاه پوکی استخوان در برخی ازخانواده ها بیشتر دیده می شود. همچنین در بعضی از نژادها مثل بعضی از نژادهای آسیایی این پوکی بیشتر است. تغذیه ، نقش مهمی در پوکی استخوان به عهده دارد. افرادی که کلسیم کافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد و یا ویتامینDکافی دریافت نمی کنند، در معرض ابتلا بیشتری هستند.همچنین نتایج حاصل از مصرف سیگار و قهوه زیاد هم ، در پوکی استخوان ثبت شده است.کسانی که خود سیگار می کشند، یاهمنشین سیگاری هاهستند، در معرض پوکی استخوان زودرس قراردارند و زنانی که سیگارمی کشند، دچار پوکی استخوان شدیدتری هستند.

 استفاده طولانی از کورتن ها و یا داروهای ادرارآور، می تواند باعث پوکی استخوان شود. البته قابل ذکر است که مصرف یک یا چند آمپول کورتن در سال چنین اختلالی را ایجاد نمی کند.همچنین افرادی که از بعضی اختلالات هورمونی مشخص رنج می برند ، مثل پرکاری تیروئید وپارا تیروئید و بیماری کوشینگ در معرض ابتلای بالاتری به پوکی استخوان هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ