دلایل عجیب حالت تهوع که شاید ندانید

مهرناز زاوه
اگر عادت دارید که به طور مرتب قهوه مصرف کنید و ناگهان تصمیم به ترک این نوشیدنی گرفته‌اید٬ پس مراقب خود باشید چرا که یکی از علائم شایع ترک مصرف کافئین، حالت تهوع و استفراغ است.

واضح و آشکار است که عواملی مانند بارداری٬ خوردن بیش از حد، اختلالات غذایی، مسمویت غذایی، مصرف الکل و حتی استرس منجر به تهوع و استفراغ می‌شود. با این حال، بسیاری از افراد دچار این سردرگمی هستند که چرا اغلب مواقع حالت تهوع دارند، در حالی که شاید دچار هیچ‌یک از عوامل بالا هم نشده باشند. در اینجا به برخی از علل این مسئله اشاره می‌کنیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
مولتی ویتامین‌ها: با اینکه که مصرف مولتی ویتامین‌ها به خودیِ خود منجر به حالت تهوع نمی‌شود، اما عدم رعایت زمان مناسب مصرف آن می‌تواند موجب این مشکل شود. سعی کنید تا حد امکان از مصرف مولتی ویتامین با شکم خالی پرهیز کنید چرا که می‌تواند به تهوع و استفراغ بیانجامد.
قطع مصرف کافئین: اگر عادت دارید که به طور مرتب قهوه مصرف کنید و ناگهان تصمیم به ترک این نوشیدنی گرفته‌اید٬ پس مراقب خود باشید چرا که یکی از علائم شایع ترک مصرف کافئین، حالت تهوع و استفراغ است. اگر می‌خواهید مصرف آن را متوقف کنید، بهتر است رفته رفته و روز به روز میزان مصرف خود را کاهش دهید تا آنکه بخواهید به یک باره آن را کنار بگذارید.
کم آبی بدن: وقتی بدنتان دچار کم آبی شده و در همان حال به ورزش و تمرین می‌پردازید، اغلب علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ برایتان رخ می‌دهد. زمانی که متوجه می‌شوید آب کافی به بدنتان نرسیده، حتما به آرامی چند جرعه بنوشید.
گاستروپارزی (اختلالات حرکتی معده): ‌در این بیماری، عضلات معده به خاطر آسیب واردشده به عصب‌هایی که این عضلات را کنترل می‌کنند نمی‌توانند کارکرد طبیعی داشته باشند. این مسئله مانع از تخلیه‌ی طبیعی معده شده و درنتیجه با علائمی همچون تهوع و استفراغ همراه خواهد بود.
سرگیجه‌های حاد و شدید: افرادی که از سرگیجه‌های شدید رنج می‌برند بیشتر در معرض حالت تهوع و استفراغ هستند. پزشکان معتقدند علل زیادی برای سرگیجه وجود دارد بنابراین اگر زیاد دچار این حالت می‌شوید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.
منبع: thehealthsite

چگونه از زنجبیل برای درمان دردهای مختلف استفاده کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ