ازدیاد مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر و عدم تمایل دانشجویان پزشکی به رشته های داخلی!

jalalvand
کاهش داوطلب تحصیل در رشته داخلی، تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت مطالبات متخصصان داخلی، عدم افزایش تعرفه این گروه از متخصصان و همچنین هشدار نسبت به افزایش مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، از مهم‌ترین موارد مطرح شده در بیست‌وهفتمین کنگره سالیانه متخصصان داخلی بود.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی- در بیست‌وهفتمین کنگره سالیانه متخصصان داخلی با اشاره به افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در ایران و جهان، اظهار کرد: «طی چند دهه اخیر علی‌رغم پیشرفت بسیار امور تشخیصی و درمانی، روز به روز بر تعداد بیماری‌های نوظهور و غیرواگیر افزوده می‌شود.

به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 برنامه اقدام جهانی تا سال 2020 را تدوین کرد و کنترل چهار بیماری غیرواگیر قلب و عروق، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی و همچنین کاهش خطر دخانیات، کمبود فعالیت بدنی، تغذیه نامناسب و الکل را هدف قرار داد.»

خسرونیا افزود: «یکی دیگر از بیماری‌هایی که روز به روز به شیوع آن اضافه می‌شود، دیابت است. طبق آمارهای منتشر شده حدود 430میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند. در ایران نیز50درصد از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود خبر ندارند. کسانی که بیماری خود را شناخته‌اند از خطرات آن بی‌اطلاع هستند.»

رئیس انجمن متخصصان داخلی به آمار پنج میلیونی بیماران مبتلا به دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: «اگر50درصد کسانی را که از بیماری خود بی‌اطلاع هستند، به این آمار اضافه کنیم، در مجموع 8 تا 10میلیون نفر به این بیماری گرفتار هستند.»

خسرونیا، دیابت را هفتمین دلیل مرگ و میر انسان در سال2030 پیش‌بینی کرد و ادامه داد: «در سال 2012 یک میلیون و 500هزار نفر تنها به علت ابتلا به دیابت فوت کرده‌اند، 80درصد این رقم مربوط به کشورهای با درآمد بالا یا متوسط است. 90درصد این افراد نیز به دیابت نوع2 مبتلا هستند.»

خسرونیا با اشاره به آمار سرطان در کشور گفت: «بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان، مربوط به سرطان ریه است که به دنبال استفاده از دخانیات، هوای آلوده، وزن بالا و رژیم غذایی غلط ایجاد می‌شود.» وی همچنین با انتقاد از کاهش سن شروع استفاده از دخانیات در کشور، آن را یکی از معضلات اخیر جامعه ایرانی عنوان کرد که سالانه 20 تا 30میلیارد تومان برای درمان و مرگ ناشی از آن هزینه ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی تصریح کرد: «در کشور سالانه 10هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار می‌شود. 90درصد افراد مصرف کننده سیگار قبل از سن 18سالگی شروع به مصرف کرده‌اند. همچنین 90درصد کسانی که بر اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند، از اطرافیان و اعضای خانواده فرد سیگاری هستند.»

خسرونیا، دخانیات را شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در جهان عنوان کرد و افزود: «30درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در افراد سیگاری اتفاق می‌افتد. 90درصد سرطان‌های ریه،40درصد سایر سرطان‌ها،50درصد بیماری‌های قلبی و 75درصد بیماری‌های مزمن ریه در سیگاری‌ها بروز پیدا می‌کند. همچنین 29درصد دانش‌آموزان 15 تا 13ساله ایرانی نیز از سیگار و قلیان استفاده می‌کنند.»

رئیس انجمن متخصصان داخلی گفت: «یکی از گرفتاری‌های جامعه پزشکی تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت دستمزد گروه‌های پزشکی و پارا کلینیک است که پزشکان را دچار گرفتاری مالی کرده است.»

خسرونیا، طرح تحول نظام سلامت را باعث رضایت بسیاری از مردم، کاهش هزینه بیماران و افزایش درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی دانست و افزود: «مشکل کار اینجا است که یک وزارتخانه، کار، طرح و برنامه ارائه می‌دهد، اما بودجه و پول دست دیگری است. اجرای طرح تحول نظام سلامت با افزایش تعرفه برای بعضی از گروه‌ها قابل تقدیر است، اما متخصصان داخلی بهره‌ای از آن نبرده‌اند.»

وی، برابری K جراحی و داخلی را در کاهش فاصله درآمدی متخصصان داخلی و سایر گروه‌ها موثر ندانست و تصریح کرد: «قرار بود تعرفه بیماران سرپایی برای پزشکان متخصص داخلی، اطفال و عفونی که کاری جز معاینه بیمار ندارند و روز به روز از بیماران آنها کاسته می‌شود و دچار مشکلات مالی هستند، کمی بیشتر از سایر گروه‌ها باشد، اما با انجام این طرح مخالفت کردند.»

رئیس انجمن متخصصان داخلی به فاصله درآمدی یک پزشک داخلی و سایر گروه‌ها در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اشاره و تاکید کرد: «ما به دریافتی دیگران اعتراضی نداریم و اعتقاد داریم که آنها عادلانه دریافت می‌کنند. این گروه‌های داخلی، اطفال، عفونی و پزشکان عمومی هستند که مورد بی‌مهری قرار گرفتند.»

خسرونیا ادامه داد: «در پروتکل‌های آموزشی رزیدنت داخلی که می‌خواهد در یک رشته فعالیت کند، باید حداقل شش ماه از سال آخر رزیدنتی خود را در یک بخش تخصصی بگذراند تا بتواند فارغ‌التحصیل شود، اما سوال اینجاست که همکار جوانی که در طول رزیدنتی خود آموزش‌های لازم را دیده چرا باید هر سال گواهی مجدد بگیرد یا پولی برای آن بپردازد.»

وی با انتقاد از کاهش داوطلب تحصیل در رشته داخلی، جمع‌کردن بخش جنرال داخلی از بیمارستان‌ها را یکی دیگر از مسائل این گروه از پزشکان عنوان کرد و افزود: «خوشبختانه مسئولان دانشگاه‌های پزشکی به این موضوع توجه کردند و در سطح تهران بخش‌های جنرال مجددا راه‌اندازی شد.»

منبع: سپیدآنلاین – ایسنا

لینک مرتبط:

خوراکی‌های ممنوعه در مدارس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ