آیا 30 درصد تهرانی ها بخاطر آلودگی هوا آسم دارند؟! (قسمت دوم)

jalalvand
شاید بتوان همایش «سلامت و زندگی» را یکی از خودجوش‌ترین همایش‌هایی دانست که به‌وسیله مردم و با کمک دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور برگزار می‌شود. همایش سلامت و زندگی دیگری با محوریت «آلودگی‌ هوا و تاثیر آن بر بیماران ریوی و مبتلایان به آلرژی» با حضور چند استاد دانشگاه و تعدادی از هنرمندان کشورمان برگزار شد. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارش پیش رو از همین همایش نوشته شده است.

لطفا ابتدای مطلب را در آیا 30 درصد تهرانی ها بخاطر آلودگی هوا آسم دارند؟! (قسمت اول) بخوانید

دکتر خیاط‌زاده به علائم متنوع آلرژی در بیماران اشاره کرد و افزود: «آلرژی علائم مختلفی در بیماران ایجاد می‌کند. ممکن است تظاهرات بیماری پوستی باشد و بیمار با اگزاما یا کهیر به پزشک مراجعه کند.

گاهی هم حساسیت در مجاری تنفسی است که به‌صورت آبریزش از بینی یا خارش گلو، سرفه و تنگی‌نفس بروز می‌کند. بعضی بیماران هم دچار آلرژی در سیستم گوارشی می‌شوند که علائم آن تهوع، استفراغ، اسهال و… است.»

آلرژی مادام‌العمر

آلرژی در کودکان معمولا با خوردن غذا و مربوط به دستگاه گوارش است ولی همین ‌آلرژی‌ در کودکان گاهی با افزایش سن به آلرژی‌های تنفسی، آسم و… تبدیل می‌شود. این روند به رژه آلرژی مشهور است. این استاد دانشگاه در مورد مواد غذایی شایع آلرژی‌زا مانند شیر، تخم‌مرغ، سویا، بادام‌زمینی، گندم و آجیل‌ها گفت: «اگر این مواد در کودکی آلرژی ایجاد کند، انتظار می‌رود تا 2-1 سالگی برطرف ‌شود ولی حساسیت نسبت به خوراکی‌هایی مانند بادام‌زمینی و آجیل‌ ممکن است تا بزرگسالی ادامه داشته باشد و فرد با هر بار مصرف چنین خوراکی‌هایی دچار علائم پوستی، تنفسی و گوارشی شود.

بهترین درمان برای آلرژی‌های غذایی ممنوعیت مصرف همان غذاست و درصورت خوردن و ایجاد حساسیت، تجویز داروی مناسب ضروری است.» دکتر خیاط‌زاده افزود: «حساسیت دیگری که در کودکان زیاد دیده می‌شود، آلرژی پوستی است که به نام اگزمای سرشتی یا پوستی معروف است.

پوست این کودکان از بدو تولد دچار خشکی، خارش و قرمزی است. البته این حساسیت ابتدا در گونه‌هاست ولی به‌تدریج ممکن است به دست‌ها و پاها نیز کشیده شود.آلرژی شایع دیگر مربوط به مجاری تنفسی است که در فصل بهار و تابستان شایع و با التهاب راه‌های تنفسی همراه است.

مجاری بینی و حلق این افراد تحریک‌پذیر است و با ورود مواد محرک بیمار بلافاصله دچار آبریزش بینی، خارش و احساس ناراحتی می‌شود. آلرژی‌های شدید زندگی فرد را مختل می‌کنند و حتی باعث افت کیفیت خواب می‌شوند. با توجه به اینکه بیماری‌های آلرژیک زمینه‌ای هستند، فرد باید بپذیرد بیماری نسبتا مزمن است و تا زمانی که حساسیت ادامه دارد، باید داروهای تجویزی پزشک را مصرف کند.»

10 تا 15 درصد ایرانیان آسم دارند

دکتر خیاط‌زاده در این همایش به دیگر بیماری مهم تنفسی یعنی آسم هم اشاره کرد و گفت: «آسم بیماری التهابی دستگاه تنفسی است که باعث تحریک‌پذیر شدن مجاری تنفسی و گرفتگی یا انقباض مجرای تنفسی می‌شود.

تحریک ممکن است به‌صورت خودبه‌خود یا در اثر ورود مواد محرک خارجی به بدن باشد. التهاب باعث ضخیم شدن مجاری تنفسی و اختلال در عبور هوای تنفسی می‌شود. بیماران به آسم مبتلا دچار علائمی مانند سرفه، خس‌خس سینه، احساس فشار در قفسه سینه و تنگی‌نفس هستند.

این علائم با ورزش، فعالیت‌هایی مانند راه رفتن و برخورد با عوامل محرک مثل آلودگی هوا یا سرمای هوا آزار‌دهنده‌تر خواهد شد.»

او تاکید کرد: «15-10 درصد مردم ایران به آسم مبتلا هستند ولی مطالعات در تهران نشان داده، 25 تا 35 درصد از ساکنان تهران دچار علائمی از آسم هستند. این آمار در کل دنیا به 400-300 میلیون نفر می‌رسد.

بسیاری از مردم متوجه بیماری آسم در خود نیستند و فکر می‌کنند علت سرفه‌شان سرماخوردگی طول‌کشیده است. آسم بیماری پرهزینه‌ای برای فرد، خانواده و جامعه است. این بیماری در رده بیماری‌های آلرژیک قرار می‌گیرد و فرآیند بروز آن هم شباهت زیادی به سایر آلرژی‌ها دارد.

یعنی زمینه ژنتیکی باید در فرد وجود داشته باشد، ماده حساسیت‌زا در شرایط به‌خصوصی وارد بدن شود، سلول‌های بدن نسبت به آن ماده واکنش نشان دهند و آنتی‌بادی‌ها فعال شوند و بیماری با محرک‌های دیگر مانند سرماخوردگی و… شعله‌ور شود.»

وی در پایان تصریح کرد: «آسم اگر درست درمان نشود، می‌تواند تهدید‌کننده حیات باشد. بسته شدن مجرای هوا و انسداد کامل مجرا باعث خفگی بیمار خواهد شد. خوشبختانه این بیماری به خوبی کنترل می‌شود و به درمان‌ها پاسخ می‌دهد ولی ریشه‌کن نمی‌شود.

برای تشخیص نیاز به تست تنفسی و تست‌های تشخیصی است. بیماران باید واکسن آلرژی هم دریافت کنند. این واکسن برای بیمارانی تجویز می‌شود که بعد از انجام تست پوستی مشخص شده به چه نوع ماده خاصی حساسیت دارند و بر اساس نوع حساسیت، واکسن تجویز می‌شود.

واکسن آلرژی به‌صورت هفتگی و بعد به‌صورت ماهانه تزریق خواهدشد. حدود 10 درصد از مبتلایان به آسم نیاز به واکسن آلرژی دارند. اسپری‌های مختص آسم بهترین درمان برای بیماران است زیرا کمترین عارضه را دارند.

هر بیمار باید برنامه درمانی جداگانه‌ای داشته باشد و با توجه به شرایط بیمار او را درمان خواهد کرد. نکنیم که ما باید برای داشتن هوای سالم با دولت همکاری کنیم. خودروهای تک‌سرنشین باید محدود شوند و از وسایل نقلیه‌ای مانند دوچرخه بیشتر استفاده کنیم. باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم تا استفاده از سوخت‌های فسیلی به حداقل برسد تا آلودگی هوا کنترل شود.»

منبع: روزنامه سلامت

لینک مرتبط: چه خطراتی قلب شما را تهدید می کند؟

برای سم زدایی بدن از سرب موجود در هوای آلوده چه باید کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ