سرب در تریاک و مرگ بیش از اندازه معتادان!

faateme1366
قاچاقچیان مواد مخدر، به دلیل ارزانی سرب همچنان تریاک را با این ماده نصف به نصف مخلوط می کنند که مصرف آن معتادان را مسموم کرده

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قاچاقچیان مواد مخدر، به دلیل ارزانی سرب همچنان تریاک را با این ماده نصف به نصف مخلوط می کنند که مصرف آن معتادان را مسموم کرده و کبد، طحال،‌ کلیه و در نهایت مغز آنها را از بین می برد.

سعید صفاتیان افزود: از آنجا که ناخالصی در تریاک به وسیله اضافه شدن سرب زیاد شده، باید دنبال باندهای بزرگ قاچاقچیان بود تا بتوان این میزان ناخالصی را کمتر کرد تا معتادان نیز کمتر دچار مسمومیت با سرب شوند.

وی اظهار داشت: به خاطر افزایش وزن تریاک بسیاری از قاچاقچیان سرب را به تریاک اضافه می کنند، البته قیمت پایین سرب نیز می تواند یکی از دلایل آن باشد.

وی تصریح کرد: از آنجا که بدن ما روزانه به سه میلی گرم سرب نیاز دارد، اما اگر یک معتاد بخواهد نیم گرم تریاک مصرف کند، 500 میلی گرم (نیم گرم) سرب به بدنش وارد می شود که این موضوع بسیار خطرناک است، چون میزان سربی که وارد بدنش می شود 150 برابر بیشتر از حد معمولی می شود.

این کارشناس اعتیاد به عوارض مصرف زیادی سرب در بدن افراد معتاد اشاره کرد و افزود: ابتدا عوارض حاد مانند عوارض گوارشی، درد زیر ناف و چیزی شبیه دردهای آپاندیسیت، یبوست، تهوع و استفراغ در فرد معتاد مشاهده می شود و در موارد مزمن نیز موجب از بین بردن کبد، طحال، کلیه و در نهایت مغز می شود.

وی اختلال ذهنی، یادیگری و حافظه را از جمله دیگر عوارض مصرف تریاک با ناخالصی سرب برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورتی که تریاک سرب داشته باشد برای مادرانی که نوزاد شیرخواره دارند به مراتب بسیار خطرناک تر است تا حدی که اعلام شده برای این کودکان و نوزادان 6 برابر خطرش بیشتر است.

صفاتیان با بیان اینکه سرب در بدن ته نشسن می شود، اضافه کرد: کم خونی، زردی، گیجی، شل بودن بدن، منگی، بی خیالی و عدم تمرکز از دیگر عوارض ناشی از مصرف تریاک با ناخالصی سرب است، پس توصیه می شود معتادان بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چون مصرف زیاد سرب با استفاده از مصرف تریاک عوارضی همچون سرگیجه، خماری و گیجی را به همراه دارد بسیاری از معتادان فکر می کنند که بخاطر مصرف تریاک این وضعیت برایشان به وجود می آید، اما این همان عوارض مصرف سرب است.

وی با بیان اینکه مصرف کنندگان موادمخدر فقط از طریق آزمایش خون می توانند میزان سرب بدنشان را اندازه گیری کنند، خاطرنشان کرد: از آنجا که مسمومیت با سرب در معتادان افزایش یافته است، بهتر است افراد مصرف کننده بیشتر مراقب این موضوع باشند چون میزان سرب در خون بسیار خطرناک است.

صفاتیان در پاسخ به این سوال که آیا آماری از میزان مسمومیت با سرب ادامه داد: شنیده ها حاکی است که مسمومیت ناشی از سرب زیاد شده اما هنوز مراجع به ویژه سازمان پزشکی قانونی آماری در این خصوص ارائه نداده است.

چندی است که برخی از قاچاقچیان موادمخدر ناخالصی هایی همچون سرب را به تریاک اضافه کرده اند، که این موضوع هم موجب نگرانی مسئولان و هم موجب افزایش مسمومیت ناشی از سرب شده است.

براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، یک میلیون و 325 هزار نفر مصرف کننده موادمخدر در کشور هستند.

منبع: تابناک

ماده مخدر جدید 10هزار برابر قوی‌تر از مورفین!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ