نشانه‌های اعتیاد به هله‌هوله و روش ترک آن-قسمت دوم

مهرناز زاوه
آیا اعتیاد به هله‌‌هوله در شما تنها به خاطر نداشتن اراده و قدرت ترک است؟ نه. واقعا این نیست.

در قسمت اول با نشانه‌های شاخص اعتیاد به هله‌هوله آشنا شدید. در اینجا علت و چگونگی ترک این عادت را بررسی می‌کنیم.
علت اعتیاد چیست؟
آیا اعتیاد به هله‌‌هوله در شما تنها به خاطر نداشتن اراده و قدرت ترک است؟ نه. واقعا این نیست. تعلق و دلبستگی شما به یک غذای خاص می‌تواند مطابق با نیاز یا خلق و خویی خاص باشد. یکی از علل ویار زیاد به هله‌‌هوله را می‌توان استرس دانست.
تحقیقات نشان می‌دهد که بین مصرف زیاد هله‌‌هوله و اعتیاد به مواد مخدر ارتباطاتی وجود دارد. در واقع خوردن هله‌‌هوله باعث تغییر واکنش‌های شما نسبت به سیگنال‌های مرتبط با پاداش‌های غذایی می‌شود. درست به مانند داروهای مخدر، هله‌‌هوله هم باعث برانگیختن بیش از حد مرکز پاداش مغز شده تا دوپامین منتشر کند؛ دوپامین ماده‌ای شیمیایی است که به شما احساس لذت و خوشی می‌دهد. در واقع مواد مخدر یا هله‌‌‌هوله باعث افزایش انتشار دوپامین به میزان زیادتر از آن حدی می‌شود که توسط غذاهای طبیعی و سالم رخ می‌دهد. آنها مسیرهای سیمکشی مغز شما را گول می‌زنند و اثراتی مثل اثر مقاومت، ترک٬ کم شدن کنترل و غیره را به همراه دارند. سیگنال‌‌های حسِ خوب می‌تواند سیگنال‌های سیری را تحت‌الشعاع قرار داده و این باعث شود حتی زمانی که سیر هستید یا نیستید، میل به خوردن غذا داشته باشید که به پرخوری منتهی می‌شود. این باعث می‌شود که کنترل مصرف هله‌‌ را از دست بدهید و تلاش‌هایتان برای کاهش میزان مصرف دائما با شکست مواجه شود و حتی زمانی که با عوارض این کار رو به رو می‌شوید نتوانید مصرف را کم یا قطع کنید. شیوع گسترده‌ی آگهی‌ها و تبلیغات انواع هله‌‌هوله، دسترسی راحت و مزه خوب آنها، همه و همه باعث تشدید اعتیادتان می‌شود.
رهایی از شر ‌اعتیاد
هیچ نوع اعتیادی به خودی خود برطرف نمی‌شود؛ چه برسد به اعتیاد به هله‌‌هوله. از آن طرف، این مسئله می‌تواند به مرور زمان بدتر هم بشود. بنابراین چطور می‌توانید اعتیاد خود را متوقف کنید؟ پرهیز. راهکاری ساده اما دشوار. باید به طور کامل در هر زمان از مصرف آنها پرهیز کنید. به هیچ وجه هم نباید خودتان را دور یا گول بزنید. اما پیش از شروع، ذهنتان را آماده کنید تا به این حرکت پایبند باشید. به تمام چیزهای منفی فکر کنید که اعتیاد ممکن است به همراه داشته باشد. با تمرکز بر امتیازهای مثبت ترک کردن، ‌سعی کنید در این مسیر همواره خود را سرشار از انگیزه نگه دارید. به ذهنتان یاد بدهید که تسلیم ویار شدید نشود. الگوهای مربوط به ویار شدید خود را شناسایی کرده و از عوامل محرک پرهیز کنید.
در طول زمان، غذاهای ناسالم و هله‌‌هوله را از رژیم غذایی خود حذف کنید. می‌توانید برخی غذاهای ساده را با هم مخلوط کنید تا میزان مصرف هله‌‌هوله کاهش یافته و غذاهای سالم‌تر جایگزین آنها شود. از طرفی روش‌های سالمی برای کاهش میزان غذاهای فرآوری‌شده وجود دارد. به کمبودهای غذایی خود توجه داشته باشید چرا که ممکن است باعث وخیم شدن ویار و اشتهایتان شود. از حضور در دورِهمی‌هایی که در آنها هله‌‌هوله‌های فراوانی سرو می‌شود خودداری کنید. اغلب هله‌‌هوله‌ها، غذاهای ساده‌ای هستند و با مسائل احساسی شما رابطه خوبی دارند. بنابراین سعی کنید روی آن احساس کار کنید. می‌توانید در زمان ترک، بر یک مسئله تمرکز کنید. مسئله کاهش وزن می‌تواند بعدا پیگیری شود. در واقع وقتی اعتیاد خود را به هله‌‌هوله کاهش دهید٬ کاهش وزن ساده‌تر خواهد بود.
با ترک هله‌‌هوله‌ها و غذاهای ناسالم، میزان سلامتتان به مرور زمان به طور چشمگیری افزایش یافته و بهتر می‌شود. ریسک بیماری قلبی، دیابت و بیماری کلیوی کاهش پیدا می‌کند. هله‌‌هوله باعث کاهش عملکرد مغزی می‌شود. ترک اعتیاد به آن می‌تواند باعث تغییر این تأثیر شده و عملکرد مغزتان را ارتقاء دهد. غذاهایی که دارای چربی زیاد و قند فراوان هستند می‌توانند مسبب بروز جوش شوند. با ترک این عادت، میزان بروز جوش‌ها هم کمتر خواهد شد. از طرفی مصرف هله‌‌هوله می‌تواند زمینه‌ی مشکلات دهانی و دندانی را فراهم کند. غذاهای نرم فرآوری‌شده که شکر بالایی دارند سلامت دهانی شما را به خطر می‌اندازند. با تغییر این رژیم و استفاده از غذاهای فرآوری‌نشده که شکر کمی دارند می‌توانید مشکلات دهان و دندان‌تان را کاهش دهید.
منبع: thehealthsite

۲۰ عادتی که شما را بیمار و چاق می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ