نشانه‌های اعتیاد به هله‌هوله و روش ترک آن-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا تمایل زیادی به خوردن هله‌‌هوله دارید و به طور مرتب آنها را مصرف می‌کنید؟ آیا دوست دارید آن را ترک کنید اما نمی‌توانید؟ پس لازم است در این مورد تجدید نظری انجام دهید.

امروزه مصرف مواد غذایی از یک نیاز اساسی به ابزاری برای برآوردن امیال تبدیل شده و در سال‌های اخیر، مسئله‌ی سوء استفاده از آن هم بسیار مطرح شده است. هله‌‌هوله‌ها را اغلب چیزهای بی‌فایده‌ای می‌دانند که اصلا نیازی به آنها نیست. این غذاها نه تنها شدیدا ناسالم هستند٬ بلکه جنبه‌های گوناگون زندگی شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند.
اعتیاد به هله‌هوله چیست؟
آیا تمایل زیادی به خوردن هله‌‌هوله دارید و به طور مرتب آنها را مصرف می‌کنید؟ آیا دوست دارید آن را ترک کنید اما نمی‌توانید؟ پس لازم است در این مورد تجدید نظری انجام دهید. شما به هله‌هوله اعتیاد پیدا کرده‌اید، و خودتان هم از این مسئله مطلع نیستید. اعتیاد به هله‌‌هوله در واقع اجبار به مصرف آنهاست که خارج از کنترلتان بوده و برای شما و نزدیکانتان مشکلاتی به همراه می‌آورد.
نشانه‌های شاخص
آیا با غذا رابطه‌ای سالم دارید؟ ممکن است به مصرف چربی زیاد و غذاهایی با شیرینی زیاد اعتیاد داشته باشید بی‌آنکه خودتان هم بدانید. بنابراین وقتی کسی به شما می‌گوید «معتاد»٬ شاید پذیرفتن این مسئله برایتان سخت باشد. هیچ آزمایشی برای تشخیص اعتیاد به غذا وجود ندارد. آیا از این مسئله متعجب هستید که به هله‌‌هوله اعتیاد دارید؟ پس بهتر است به دنبال نشانه‌های شاخص آن باشید. اگر هر یک از نشانه‌های زیر را در خود دیدید، شک نکنید که به هله‌‌هوله اعتیاد دارید:
۱.افزایش چشمگیر مصرف غذا
وقتی در این مورد خود را بازنگری می‌کنید، متوجه می‌شوید که مصرف غذایتان بیشتر از قبل شده است. در واقع حجم غذا و دفعات خوردن آن به مرور زمان افزایش یافته است.
۲.اشتغال فکری بابت غذا
زندگی شما حولِ غذا می‌گردد. شما وقت و انرژی زیادی را برای خرید یا تهیه‌ی هله‌‌هوله صرف می‌کنید.
۳.پرخوریِ آگاهانه حتی زمانی که سیر هستید
آیا تازه غذایتان را خورده و سیر شده‌اید اما اشتهای خوردن شیرینی دارید؟ تمایل به خوردن غذا در زمان گرسنگی امری عادی و طبیعی است. حتی هرازگاهی خوردن شیرینی و شکلات بعد از یک غذای سالم مشکلی ندارد. اما اگر این مسئله به یک عادت تبدیل شود، باید احتیاط کنید. 
۴.عدم تعادل
خودتان را تسلیم ویارتان کرده‌اید. دلیلتان هم این است که فقط یک یا دو تکه خواهد بود و یک تکه کوچک هیچ آسیبی به شما وارد نخواهد کرد. اما آیا این مسئله به پرخوری ختم می‌شود؟ و مکررا رخ می‌دهد؟ پس نمی‌توانید تعادل را در خوردن برقرار کنید.
۵.احساس گناه
می‌خواستید فقط یک تکه بخورید و دیدید به یکباره کل آن را خورده‌اید و از این مسئله شرمسار و پشیمانید. همیشه از این مسئله احساس شرمندگی می‌کنید که قدرت و اراده آن را ندارید تا از خوردن هله‌‌هوله دست بکشید یا آن را کنترل کنید. و با خود می‌گویید دفعه بعد حتما جبران می‌کنم. اما دفعه بعد هم دوباره وارد همین چرخه می‌شوید و داستان همینطور ادامه پیدا می‌کند.
۶.وقتی افسرده یا ناراحت هستید غذا می‌خورید
وقتی با آشفتگی احساسی در زندگی رو به رو می‌شوید، به سوی هله‌‌هوله می‌روید تا حس و حالتان بهتر شود. در واقع با این کار می‌خواهید نیازهای احساسی خود را ارضاء کنید به جای آنکه شکمتان را سیر کنید.
۷.علائم ترک مصرف
وقتی غذایی در دسترستان نباشد، علائم روانشناختی و فیزیولوژیکی مربوط به قطع مصرف آن را که بسیار شبیه علائم افراد معتاد به مواد مخدر در زمان خماری است، از خود نشان خواهید داد.
۸.تلاش‌های مکرر ناموفق در کاهش میزان مصرف یا ترک آن
از اعماق وجودتان دوست دارید خوردن هله‌‌هوله را ترک کنید. حتی برای خود قوانینی تعیین می‌کنید. اما اغلب موارد با شکست رو به رو می‌شوید. شما نمی‌توانید حتی بعد از هر بار تلاش برای ترک، بر ویارتان غلبه کنید. شما در کنترل نیازتان ناموفق عمل می‌کنید؛ حتی زمانی که می‌دانید این خوراکی‌ها در طولانی‌مدت باعث بروز مشکلاتی مانند چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و بسیاری موارد دیگر می‌شود. این یک نگرانی جدی محسوب می‌شود.
۹.پنهان کردن اعتیاد از دیگران
شما برای خود قوانینی در خورن هله‌‌هوله می‌گذارید اما نمی‌توانید به آنها وفادار بمانید. این مسئله چهره بدی از شما برای خانواده و دوستانتان خواهد ساخت. سعی می‌کنید نشانه‌های اعتیاد خود را از دیگران مخفی کنید. مثلا چند کیلومتر اضافه‌تر راه می‌روید تا تمام شواهد مبنی بر زیاده‌روی در مصرف هله‌‌هوله پاک شود.
منبع: thehealthsite

فست‌فود چه تاثیری بر حافظه می‌گذارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
نرجس

نرجس

1395-03-18 - 01:26 پاسخ

عالی خیلی خوب بود من خودم یک معتاد به هله هوله هستم دقیقا اولش یه کم چیپس و پفک راضیم میکرد ولی بعد قشنگ مثل یه معتاد نمیتونستم به این عادتت غلبه کنم من یه معتاد هستم