چه کار کنیم که آب بدن باعث اضافه وزن‌مان نشود؟-قسمت اول

مهرناز زاوه
احتباس آب بدن می‌تواند آزاردهنده باشد. این معضل نه تنها سلامتی شما را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه باعث افزایش وزن هم می‌شود.

بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا هر روز روی ترازو می‌روند و از اینکه می‌بینند در کم کردن وزن‌ هیچگونه پیشرفتی نداشتند، ناامید می‌شوند. آنهایی که برای کاهش وزن تلاش می‌کنند، وقتی می‌بینند در چهار روز اخیر در واقع اضافه وزن هم پیدا کرده‌اند، متعجب می‌شوند.
احتباس آب بدن می‌تواند آزاردهنده باشد. این معضل نه تنها سلامتی شما را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه باعث افزایش وزن هم می‌شود. احتباس آب و افزایش وزن رابطه مستقیم دارند، به این معنی که اگر بدن شما آب از دست ندهد، وزن‌تان افزایش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه، از دست دادن وزن آب بدن چندان دشوار نیست. شما می‌توانید با چند راهنمایی ساده به راحتی و به سرعت وزن آب بدن خود را کاهش دهید.
از کجا بدانیم وزن آب بدن‌مان زیاد است؟
یکی از بهترین روش‌ها برای تعیین وضعیت وزن آب بدن، معاینه مفاصل دست و پاها است. اگر از مشکل احتباس آب رنج می‌برید، حتما با تورم مفاصل مواجه شده‌اید. علاوه بر تورم، مفاصل دست و پا وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند، دندانه دندانه می‌شوند. اکثر افراد معمولا ۳ تا ۵ کیلوگرم آب در کل بدن‌شان دارند که در مدت زمانی کوتاهی می‌توان آن را از بین برد.
تاثیرات احتباس آب و افزایش وزن
احتباس آب می‌تواند سلامت شما را با مشکل مواجه کند. یکی از بدترین پیامدهای احتباس آب در بدن، افزایش فشار خون است. از آنجایی که فشار خون به طور مستقیم بر قلب و نحوه پمپاژ خون در بدن اثر می‌گذارد، افزایش آن می‌تواند سلامت شما را به طور جدی در معرض خطر قرار دهد. فشار خون ایده‌آل برای اکثر افراد کمتر از ۱۲/۸ است که بسته به سایز و سبک زندگی آنها متفاوت خواهد بود.
احتباس آب و افزایش وزن با سایر مشکلات سلامتی نیز مرتبط هستند. علاوه بر فشار خون بالا، نارسایی احتقانی قلب نیز به افزایش وزن آب بدن نسبت داده می‌شود. این اضافه وزن در افرادی که از احتباس آب رنج می‌برند، باعث تنگی نفس هم می‌شود.
داروهای دیورتیک (ادرارآور) طبیعی ایده‌آل هستند
یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش وزن آب بدن، استفاده از داروهای دیورتیک است. این داروها در دو نوع ساختگی و طبیعی عرضه می‌‌شوند. شما می‌توانید با مصرف این داروها از شر آب اضافی بدن‌تان خلاص شوید. خلاص شدن از شر آب اضافی بدن به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. شما می‌توانید با ادرار زیاد، آب اضافی بدن خود را کاهش دهید. عرق کردن نیز راه موثری برای کاهش میزان آب اضافی بدن است.
همچنین می‌توانید به دکتر مراجعه کنید و از او بخواهید یک داروی ادرارآور برای شما تجویز کند. اما اگر این وزن اضافی سلامت شما را به خطر انداخته باشد، دکتر از تجویز داروی ادرارآور امتناع خواهد کرد. از سوی دیگر، چندین داروی ادرارآور طبیعی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره بگیرید. میوه کرنبری یک ادرارآور طبیعی است که می‌توانید با خوردن آن از شر آب اضافی بدن‌تان خلاص شوید. چای و سرکه سیب هم همین تاثیر را دارند. غذاهایی که محتوای آب زیادی دارند هم گزینه‌های مناسبی برای کاهش آب اضافی بدن هستند، چون باعث افزایش دفعات ادرار می‌شوند.
کرفس، خربزه و خیار از معدود میوه‌ها و سبزیجاتی هستند که آب زیادی دارند. شاید عجیب به نظر برسد که برای کاهش وزن آب بدن باید خوراکی‌های آبدار بخورید؛ اما واقعیت این است که هر چقدر آب بیشتری دریافت کنید، بدن شما تلاش بیشتری برای خلاص شدن از شر آب‌های اضافی می‌کند.
بنابراین اگر روزانه آب زیادی بنوشید، می‌توانید به راحتی از شر آب مازاد بدن خلاص شوید. چون سیستم بدن شما متوجه می‌شود که به طور منظم مایعات می‌نوشید، بنابراین دیگر نیازی به ذخیره‌سازی آب در خود نمی‌بیند.
علاوه بر آب و مواد غذایی، نوشیدنی‌های کافئین‌دار نیز به عنوان داروهای ادرارآور طبیعی در نظر گرفته می‌شوند. چای و قهوه باعث می‌شوند که بیشتر ادرار کنید و در شرایط لازم، بیشتر عرق کنید. سودا در این گروه قرار نمی‌گیرد، چون قند و سدیم زیادی دارد که بدن را به حفظ آب و مایعات سوق می‌دهد.
علاوه بر داروهای دیورتیک طبیعی که می‌توانید مصرف کنید، چیزهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها بر مشکل احتباس آب و افزایش وزن آب بدن غلبه کنید. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید بکنید، ورزش کردن است. ورزش کمک می‌کند که عرق کنید و به این ترتیب از شر مایعات اضافی بدن خلاص شوید. ورزش همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. شنا و فرو رفتن در آب نیز به کاهش مقدار مایعات بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید با شرکت در کلاس‌های ایروبیک در آب و انجام فعالیت‌های لذت‌بخش ورزشی از مزایای فعالیت‌های جسمانی بهره‌‌مند شوید.
منبع: lifescript

هشت درمان طبیعی حبس بول و ادرار آور

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ