چه کار کنیم که آب بدن باعث اضافه وزن‌مان نشود؟-قسمت دوم

مهرناز زاوه
نمک یکی از بزرگ‌ترین عوامل افزایش وزن آب بدن است. غذاهای پرنمک و دارای سدیم مانع از کاهش وزن آب بدن می‌شوند.

همانطور که در قسمت اول گفتیم شما می‌توانید با چند راهنمایی ساده به راحتی و به سرعت وزن آب بدن خود را کاهش دهید.
از خوراکی‌های شور و نوشیدنی‌های دارای سدیم بپرهیزید
نمک یکی از بزرگ‌ترین عوامل افزایش وزن آب بدن است. غذاهای پرنمک و دارای سدیم مانع از کاهش وزن آب بدن می‌شوند. این امر در مورد تمام مواد غذایی کنسروی که در قفسه سوپرمارکت‌ها دیده می‌شوند، صدق می‌کند. نوشیدنی‌ها نیز بعضا دارای سدیم زیادی هستند. حتی نوشابه‌های رژیمی که قند کمی دارند، ممکن است سرشار از سدیم باشند. در بهترین حالت، نباید بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز سدیم مصرف کنید. با این حال، این مقدار به وضعیت سلامت و سبک زندگی فرد نیز بستگی دارد.
غذاهای چینی و خوراکی‌هایی که در اغذیه فروشی‌ها عرضه می‌شوند نیز از سدیم زیادی برخوردارند. تقریبا تمام انواع اسنک‌هایی که خارج از خانه می‌خورید، سدیم زیادی دارند. سس سالاد هم سرشار از سدیم و چربی است. اما غذاهای فست‌فود از بیشترین سهم در رابطه با سطح سدیم برخوردارند. تقریبا تمام رستوران‌های فست‌فود غذاهای‌شان را در کمترین زمان ممکن برایتان آماده می‌کنند. این نشان می‌دهد که غذای آنها سرشار از سدیم است؛ چون سدیم کمک می‌کند که یک ماده غذایی برای مدت قابل‌توجهی تازه بماند. از این رو، افرادی که به غذاهای فست‌فود علاقه دارند و زیاد هله‌هوله می‌خورند، بیشتر در معرض خطر احتباس آب و افزایش وزن آب بدن قرار می‌گیرند. مگر آنکه رژیم غذایی خود را سریعا تغییر دهند.
پس از مصرف سدیم، بدن به حفظ آب می‌پردازد تا تعادل بین سدیم و وزن آب را در بدن برقرار سازد.
وقتی از مصرف خوراکی‌های حاوی سدیم اجتناب می‌کنید، بدن شما نیازی به برقراری این تعادل نمی‌بیند و در نتیجه، از شر هرگونه آب اضافی خلاص می‌شود.
وزن آب و نفخ
افزایش وزن آب بدن موجب نفخ می‌شود. نفخ یک عارضه موقت است که می‌تواند از چند ساعت تا چند روز یا حتی چند ماه ادامه پیدا کند. نفخ می‌تواند نتیجه یک چرخه قاعدگی نامنظم باشد یا به دنبال مصرف داروهای خاص رخ دهد. بسیاری از خانم‌های باردار در دوران حاملگی از نفخ رنج می‌برند. اگر نفخ را جدی نگیرید، ممکن است به یک بیماری مزمن تبدیل شود و سلامتی شما را با مشکلات متعددی مواجه سازد.
احتباس آب و افزایش وزن تقریبا در اکثر موارد یک وضعیت موقتی هستند که در آن بدن شما به رژیم غذایی‌تان واکنش نشان می‌دهد. وقتی در یک وعده غذایی سدیم دریافت می‌کنید، بدن تلاش می‌کند که با حفظ آب، تعادل از دست رفته را برقرار سازد. افزایش وزن آب یک عارضه ناراحت‌کننده و مضر است که با چند ترفند ساده برطرف می‌شود. ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای از دست دادن وزن آب بدن است. شما همچنین می‌توانید مقدار آب بدن خود را با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و کم‌نمک کاهش دهید. برای این کار، مطمئن شوید که مقدار سدیم دریافتی خود را در طول هفته به حداقل رسانده‌اید. همچنین سعی کنید دائما هیدراته باشید.
به‌طور خلاصه، اگر می‌خواهید همیشه در بهترین وضعیت ظاهری ممکن باشید و بدن‌تان آب اضافی را ذخیره نکند، باید این ۴ مرحله‌ی ساده را دنبال کنید.
۱.در روز یک تا دو گالن آب بنوشید. (در روزهایی که ورزش می‌کنید، بیشتر از این مقدار مصرف کنید)
۲.تا جایی که ممکن است مصرف سدیم را کاهش دهید.
۳.در هفته حداقل ۳ بار روی ترازو بروید و خودتان را وزن کنید.
۴.یک عالم میوه و سبزیجات تازه بخورید.
منبع: lifescript

آیا خواب خیلی کم باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ