چطور با اچ‌آی‌وی زندگی کنیم؟

مهرناز زاوه
زندگی کردن با اچ‌آی‌وی تنها یک جدال جسمانی نیست؛ بلکه وضعیت احساسی بیمار را نیز درگیر می‌کند. در ادامه به بررسی ۸ نکته‌ای می‌پردازیم که شما را در بهبود وضعیت زندگی و مدریت اچ‌آی‌وی کمک می‌کنند.

زندگی کردن با اچ‌آی‌وی تنها یک جدال جسمانی نیست؛ بلکه وضعیت احساسی بیمار را نیز درگیر می‌کند. در ادامه به بررسی ۸ نکته‌ای می‌پردازیم که شما را در بهبود وضعیت زندگی و مدریت اچ‌آی‌وی کمک می‌کنند.
۱. با بیماری‌تان کنار بیایید
جواب تست‌تان مثبت است… حالا می‌خواهید چه کار کنید؟ فهمیدن اینکه اچ‌آی‌وی دارید، زندگی‌ شما را تغییر خواهد داد، اما نباید اجازه دهید تمام دنیایتان را تحت کنترل خود بگیرد. یک نفس عمیق بکشید و به دنبال راه چاره باشید.
۲. غلبه بر افسردگی پس از ابتلا به اچ‌آی‌وی
هر کسی بعضا دچار ناراحتی‌های موقت و گاهی بی‌دلیل می‌شود؛ اما وقتی این احساسات منفی بیش از حد معمول باقی بمانند، احتمال دارد به افسردگی مبتلا شده باشید. شما می‌بایست در مورد علل افسردگی پس از اچ‌آی‌وی، علائم و نشانه‌ها و متدهای درمانی موجود مطلع باشید.
۳. پیدا کردن یک پزشک مناسب
برای مدیریت بهتر اچ‌آی‌وی می‌بایست یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مناسب برای خود انتخاب کنید. باید بدانید یک متخصص اچ‌آی‌وی کیست و در ملاقات اول با او چه باید بگویید؟ حقوق شما به عنوان یک فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی چیست؟ یافتن پاسخ این پرسش‌ها به شما کمک خواهد کرد که کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید.
۴. کسب اطلاعات درباره اچ‌آی‌وی
شایعات و باورهای نادرستی که درباره اچ‌آی‌وی وجود دارد، زندگی را برای بیماران دشوار ساخته است. بنابراین، باید با حقایق مربوط به این بیماری آشنا شوید؛ مثلا باید بدانید اچ‌آی‌وی چیست و چطور بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ و اینکه چطور می‌توانید بیماری خود را به کسی توضیح دهید و چطور از شریک زندگی‌تان مراقبت کنید؟ برخورداری از دانش لازم در این زمینه به شما قدرت می‌دهد و کمک می‌کند که حامی سلامت خود باشید.
۵. آشنایی با داروهای اچ‌آی‌وی 
چند داروی ضد ویروسی برای این بیماری وجود دارد؛ اگر بخواهیم دقیق باشیم باید بگوییم ۲۷ دارو برای درمان این عارضه در دسترس است. بیماران می‌بایست از اصول اولیه مربوط به این داروها، از جمله نام، دوز و عوارض جانبی آنها آگاه باشند. این آگاهی به شما کمک خواهد کرد که به راهنمایی پزشک‌تان بهترین متد درمانی ممکن را برای خود برگزینید.
۶. مصرف دائم و مرتب داروهای اچ‌آی‌وی
هدف از درمان اچ‌آی‌وی این است که مقدار این ویروس را در بدن‌تان به حداقل برسانید و سیستم ایمنی بدن‌تان را بهبود بخشید. اما داروهای اچ‌آی‌وی تنها در صورتی موثر خواهند بود که هر روز آنها را مصرف کنید. البته با توجه به عوارض جانبی بالقوه این داروها، گفتن این حرف راحت‌تر از عمل کردن به آن است.
۷. پرداخت هزینه‌های درمان
پرداخت هزینه‌های درمانی اچ‌آی‌وی کار دشواری است. خدمات مختلفی برای کمک به بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی وجود دارد تا از پس پرداخت هزینه‌های درمانی خود برآیند. 
۸. واکسن بزنید و سالم بمانید
وقتی صحبت از اچ‌آی‌وی به میان می‌آید، پیشگیری اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. زدن واکسن یکی از آسان‌ترین راه‌های موجود برای جلوگیری از شیوع یک عفونت جدی است. توصیه می‌شود با واکنس‌های موجود برای درمان این بیماری بیشتر آشنا شوید.
منبع: medicaldaily

داروهای ایدز چه تاثیری بر نابینایی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ