۱۲ خوراکی که می‌توانید با آنها محصولات زیبایی بسازید-قسمت اول

مهرناز زاوه
استفاده از وسایل داخل آشپزخانه گذشته از اینکه سالم است، ارزان‌تر نیز تمام می‌شود. چون شامل هزینه بسته‌بندی نمی‌شود. به علاوه، اگر شبی به طور تصادفی در حمام گیر کنید، گرسنه نمی‌مانید!

نگاهی به لیست مواد تشکیل‌دهنده لوسیون بدن‌تان بیاندازید. اگر از مضرات پارابن، فتالات و فرآورده‌های روغنی در کنار سایر مواد تشکیل‌دهنده نگران‌کننده مطلع باشید، این احتمال وجود دارد که دیگر از لوسیون استفاده نکنید. با این حال، خیلی‌ها لوسیون را روی پوست‌شان می‌مالند و با ماساژ دادن، راه مواد شیمیایی را به بدن خود باز می‌کنند.
یک فرد بزرگسال حدودا ۶۷۰ سانتیمترمربع پوست دارد که در نوع خود جالب است؛ این مقدار برابر است با چیزی حدود ۴ کیلوگرم پوست که آن را به لوسیون آغشته می‌کنیم، با اسکراب لایه‌برداری کرده و با شامپو می‌شوریم. شرکت‌های تولیدکننده این محصولات به استثنای مواد افزودنی رنگی و چند ماده ممنوعه، از هر عنصر یا مواد اولیه‌ای در تهیه محصولات‌شان استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا بیش از ۱۰۰۰ ترکیب مختلف را برای تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی ممنوع کرده است، اما سازمان غذا و دارو تنها تعداد انگشت‌شماری را محدود نموده است.
بنابراین، چرا روال روزانه خود را تغییر ندهیم و به استفاده از محصولات زیبایی خانگی رو نیاوریم؟ استفاده از وسایل داخل آشپزخانه گذشته از اینکه سالم است، ارزان‌تر نیز تمام می‌شود. چون شامل هزینه بسته‌بندی نمی‌شود. به علاوه، اگر شبی به طور تصادفی در حمام گیر کنید، گرسنه نمی‌مانید!
۱. جوش شیرین برای شامپو
طرفداران جنبش ضدشامپو از آسیب‌هایی می‌گویند که مواد تشکیل‌دهنده شامپوها به پوست و موی آنها وارد می‌کند. آنها معتقدند که اجتناب از شامپوهای شیمیایی موجب بهبود وضعیت پوست و موی‌شان شده است. آنها جوش شیرین را توصیه می‌کنند. ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین بردارید و آن را در یک فنجان آب گرم بریزید و هم بزنید؛ سپس مخلوط حاصل را روی موهایتان ماساژ دهید. این مخلوط کف نمی‌کند و فقط کمی باعث لغزندگی مو می‌شود. پس از پایان کار موهای خود را آبکشی کنید یا از سرکه استفاده نمایید.
۲. سرکه سیب طبیعی برای افزایش درخشش مو
پس از اینکه موهای‌تان را با شامپوی جوش شیرین شستید، وقت آن رسیده که از سرکه سیب طبیعی برای افزایش درخشندگی مو استفاده کنید. ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم ریخته و موهای خود را به آرامی در آن فرو ببرید. موهای‌تان را به خوبی بشورید. وقتی دوش گرفتید، ممکن است بوی سرکه بدهید، اما نگران نباشید؛ این بو آنقدر هم محسوس نخواهد بود. به علاوه می‌توانید از کره درخت روغن قلم برای رفع این بو استفاده کنید.
۳. کره درخت روغن قلم به عنوان سرم مو
کره درخت روغن قلم در هر آشپزخانه‌ای پیدا نمی‎‌شود؛ اما در آفریقا چرا. این کره از دانه‌های درخت کاریت گرفته می‌شود که از مدت‌ها پیش برای پخت‌وپز استفاده می‌شود. این کره خواص زیبایی هم دارد. شما می‌توانید از این محصول برای افزایش رطوبت و حالت‌دهی به موهای خود استفاده کنید.
۴. روغن مغزها و دانه‌ها به عنوان مرطوب‌کننده
روغن مغزها و دانه‌ها سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند. علاوه بر کره درخت روغن قلم، تعدادی مغز و دانه هم وجود دارد که می‌توانید از روغن آنها برای مرطوب نگه داشتن پوست‌تان استفاده کنید. هسته انگور، جوجوبا، هسته زردآلو، بادام شیرین، روغن آرگان، آفتابگردان و فندق از جمله دانه‌ها و مغزهایی هستند که روغن‌شان نقش قابل‌توجهی در افزایش رطوبت و کیفیت پوست دارد. همچنین می‌توانید از روغن‌های ضروری یا عصاره‌های معطر جهت بهبود بوی محصول‌تان استفاده کنید.
۵. روغن نارگیل به عنوان شوینده صورت
شاید غیرمنطقی به نظر برسد، اما اکثر محصولاتی که خانم‌ها برای پاکسازی از آن استفاده می‌کنند بر مبنای روغن است؛ بله، روغن. از میان روغن‌های مختلفی که با این هدف به کار گرفته می‌شوند، روغن نارگیل پوست شما را در بهترین شکل ممکن نگه می‌دارد. فقط کافی است کمی از آن را بردارید و به کف دست‌هایتان بمالید؛ سپس مثل موقعی که از یک فوم تمیزکننده استفاده می‌کنید، صورت‌تان را با دست ماساژ دهید.
۶. نمک به عنوان اسکراب بدن
هیچ چیزی بهتر از یک محصول حاوی نمک و روغن به نرم و صاف کردن پوست کمک نمی‌کند. نمک، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و روغن علاوه بر لایه‌برداری، پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد. این مخلوط را در یک ظرف تمیز تهیه و نگهداری کنید. می‌توانید آن را تا ۶ ماه نگه دارید. برای تهیه این محصول، ۱ فنجان نمک را در نصف فنجان روغن بادام یا روغن زیتون بریزید. همچنین می‌توانید از روغن‌های ضروری، گیاهان، ادویه‌جات، گلبرگ‌ها یا عصاره‌های معطر نیز استفاده کنید.
منبع: health

جایگزین‌های گیاهی برای لوازم آرایشی و بهداشتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ