آیا در استخر زگیل سرایت میکند؟!

faateme1366
در شرایط مرطوب نفوذپذیری پوست بیشتر می‌شود. به همین دلیل در مکان‌هایی مثل استخر یا حمام عمومی حتی حمام خانه که پاها روی سطح مرطوب قرار می‌گیرند، احتمال ابتلا به بعضی از بیماری‌‎ها در کف پا که شایع‌ترین آنها زگیل است، بیشتر می‌شود.

محیط مرطوب شرایط ایده‌آلی برای ویروس زگیل مهیا می‌کند. وقتی فرد مبتلا به ویروس زگیل در استخر قدم می‌زند، اگر نفر بعدی پای خود را جای پای او بگذارد یا دمپایی آلوده او را بپوشد، به ویروس آلوده می‌شود. دوره نهفتگی ویروس گاهی تا یک سال و حتی بیشتر طول می‌کشد. زگیل معمولا ابتدای پیدایش با میخچه اشتباه گرفته می‌شود و به‌دلیل واگیردار بودن تعداد آن افزایش می‌یابد. فرد مبتلا می‌تواند ویروس زگیل را از طریق کف حمام به اعضای خانه نیز انتقال دهد. توصیه می‌کنیم این افراد تا درمان کامل زگیل از رفتن به استخر پرهیز کنند تا جلوی انتقال آن به دیگران گرفته شود. آنها باید از پابرهنه راه رفتن در حمام خانه پرهیز کنند و حتما دمپایی شخصی داشته باشند.

     درمان زگیل متنوع است؛ از داروهای ضدزگیل گرفته تا سوزاندن زگیل با گرما و حرارت یا سرمادرمانی و فریز. گاهی هم ممکن است زگیل با جراحی برداشته شود. روی ‌هم رفته درمان زگیل کف پا کمی طولانی‌تر از زگیل‌های ناحیه دست و صورت است زیرا فرد روی زگیل‌های پا راه می‌رود و زگیل تا حدودی داخل پوست فرو می‌رود پس قسمت عمده‌ای از زگیل داخل پوست قرار دارد و زمان درمان قسمت در دسترس درمان می‌شود و زگیل از بیخ ریشه‌کن نمی‌شود. به همین دلیل درمان کامل زمان بیشتری می‌برد.

دکتر غلامحسین غفارپور

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران

منبع: هفته نامه سلامت

با سیر زگیل‌تان را برطرف کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ