جلوگیری از افسردگی، زوال عقل و فشار خون بالا با مصرف فیبر

مهرناز زاوه
محققان دریافتند آن دسته از افرادی که بالاترین میزان مصرف فیبر را دارند احتمال آنکه بیشتر عمر کنند و طی ده سال آینده زندگی سالمتری داشته باشند ۸۰ درصد بیشتر است.

بدن ما به لحاظ فنی نمی‌تواند فیبر را هضم کند، بنابراین فیبر به راحتی از روده‌ها رد شده و همین باعث فعال ماندن حرکات آن خواهد شد. اما مواد مغذی ریز موجود در میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل خواصی فراتر از حفظ سلامت دستگاه گوارش دارند؛ در واقع آنها می‌توانند با بالا رفتن سن، سلامت ما را تضمین کنند.
در همین زمینه محققان طی تحقیقی دریافتند افرادی که فیبر بیشتری از غلات، نان‌ها و میوه‌ها به دست می‌آورند، خطر بروز بیماری‌های مرتبط با بالا رفتن سن و انواع ناتوانی‌ها مانند فشار خون بالا و حتی مشکلات شناختی در آنها کم می‌شود. محققان این مسئله را مورد سنجش قرار دادند که مصرف فیبر در مقایسه با سایر عوامل مانند مصرف کلی کربوهیدرات، شاخص گلیسمیک، میزان گلیسمیک و مصرف شکر چگونه به سالخوردگی سالم و موفق کمک می‌کند و این در حالی است که فیبر، بیشترین تأثیر را بر سلامت شما در سنین بالا خواهد داشت.
محققان دریافتند آن دسته از افرادی که بالاترین میزان مصرف فیبر را دارند احتمال آنکه بیشتر عمر کنند و طی ده سال آینده زندگی سالمتری داشته باشند ۸۰ درصد بیشتر است. به همین خاطر، خطر فشار خون بالا، دیابت، زوال عقل، افسردگی و ناتوانی‌های حرکتی در آنها کمتر رخ می‌دهد.
دو نوع فیبر وجود دارد: فیبرهای حلال و غیرحلال. فیبرهای حلال فیبرهایی هستند که در آب حل می‌شوند و آن را به حالت ژل‌مانندی تبدیل می‌کند که باعث کاهش کلسترول و گلوکز می‌شود و می‌توان آن را در جو دوسر، نخودفرنگی، لوبیا، سیب، هویج و مرکبات یافت. فیبرهای غیرحلال در چیزی حل نمی‌شوند و باعث می‌شود سایر مایعات قابل هضم از میان روده‌ها عبور کنند.
برای آنکه فیبر کافی در غذایتان استفاده کنید، از خوردن غذاهای فرآوری‌شده مانند میوه‌ها یا سبزیجات کنسروی یا نان‌های سفید و پاستا خودداری کنید. زمانی که گندم‌های بدون دانه‌های غلات کامل در فرآیند تصفیه می‌شوند، روکش بیرونی غلات که حاوی بیشتری میزان فیبر است از بین می‌رود و در عوض به غذاهایی که دانه غلات دارند، یا به میوه‌های تازه و سبزیجات و حبوباتی مانند لوبیاها و نخود فرنگی می‌چسبد.
منبع: medicaldaily    

اگر به اندازه کافی فیبر نخورید چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ