کاهش وزن از این راه‌ها زندگی‌تان را عوض می‌کند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
از آنجایی که بسیاری از مواد مغذی موجود در غذاهای سالم دارای مزیت‌های زیبایی هستند، بنابراین مصرف آنها علاوه بر کاهش وزن می‌تواند باعث بهتر شدن وضعیت ظاهری هم بشود.

در ادامه‌ی قسمت اول به تاثیرات قابل توجه کاهش وزن بر زندگی‌تان می‌پردازیم.
اولویت‌هایتان تغییر خواهد یافت
دَنی مارتین، نویسنده وبلاگِ Hungry Healthy Happy بعد از آنکه پزشکش به او گفت که این وضعیت باعث شده ناراحتی‌های قلبی پیدا کند، ظرف ۱۸ ماه توانست ۴۹ کیلو وزن کم کند. او می‌نویسد: «اولویت‌های من تغییر کرده است. زندگی من حول بیرون رفتن و خوردن و نوشیدن می‌چرخید و حالا تعادل در زندگی‌ام بیشتر شده است. حالا اولویت‌هایم عبارت است از کار، غذای خوب (گاهی اوقات هله‌هوله و اغلب از نوع سالم و مفید)، وقت‌گذرانی با افرادی که دوست دارم، ورزش و شاد بودن. با این‌که هنوز برخی از وجوه شخصیتی من تغییر نکرده اما من به فرد دیگری تبدیل شده‌ام.
بهتر می‌خوابید
البته شاید این دو مقوله کاملا بی‌ربط باشند ولی خُرخُر کردن و خوابیدن و کاهش وزن روابط جالبی با هم دارند. تنگیِ نفس حین خواب و خُرخُر – که اغلب به دلیل فشار زیاد وزن اطراف گردن رخ می‌دهد – با کاهش وزنی حدود پنج درصد خوب می‌شود. بنابراین به محض آنکه کمی وزنتان کم شود، بهتر می‌خوابید.
آرامش بیشتری خواهید داشت
فِرِد لچ.گا، نویسنده وبلاگ «Fat 2 Fit Fred» پیش از کاهش ۷۵ کیلو از وزن خود، رفتارهای پرخاشگرانه‌ای هنگام رانندگی داشت. اما خودش می‌گوید از وقتی وزنش را کم کرده، واقعا به فرد آرامی تبدیل شده است. او در این باره می‌گوید: «وقتی اضافه‌وزن داشتم و پشت فرمان می‌نشستم، وقتی سر کار می‌رفتم یا برمی‌گشتم مدام به بقیه راننده‌ها فحش می‌دادم. اما وقتی وزنم را کم کردم، دیگر به این چیزها اهمیت نمی‌دهم. شاید بخشی از آنها به خاطر پختگی من باشد اما عمیقا معتقدم به خاطر تغییراتی که در شیوه ‌زندگی‌ام ایجاد کرده‌ام، آرام‌تر شده‌ام.
حافظه‌تان بهتر می‌شود
اگر در بیشتر دوره‌های زندگی، به خاطر آوردن نام افراد برایتان نوعی معضل و کشمکش محسوب می‌شد، مشکل اصلی به خاطر اضافه‌وزنتان بوده است. طی تحقیقی مشخص شد خانم‌ها بعد از کاهش وزن در انجام تست‌های حافظه بهتر از زمان پیش از کاهش وزن خود عمل کردند. چرا؟ چون اسکن‌های مغزی نشان می‌دهد زمانی که خانم‌ها وزنشان را کم می‌کنند، میزان فعالیت‌های مغزشان هنگام شکل‌دهی خاطرات بیشتر شده و حین به خاطر آوردن خاطرات کمتر خواهد بود و گویای این است که اضافه‌وزن عملکرد مغز را برای یادآوری خاطرات و کارکرد مؤثرتر، سخت‌تر خواهد کرد.
با همسرتان بیشتر دعوا خواهید کرد
پیش از این گفتیم که کاهش وزن باعث افزایش سطح رابطه جنسی شما خواهد شد، یعنی وقتی خودتان را لاغر کنید و اندامتان متناسب شود، روابط عاشقانه‌تان ارتقاء می‌یابد، درست؟ اما این مسئله مطلق نیست. متخصصان در این زمینه هشدار می‌دهند که همسر شما بعد از آنکه وزنتان را کم کردید احساس خطر و آسیب‌پذیری خواهد کرد. او پیش خود فکر می‌کند که دیگران بیشتر از قبل به شما توجه خواهند کرد و یا شاید نسبت به شیوه سالم جدید زندگی‌تان احساس خوبی نداشته باشند، خصوصا اگر متوجه شوند که خودشان هم باید برای ارتقاء سطح سلامت‌شان، تغییراتی ایجاد کنند. 
خطر ابتلا به سرطان در شما کاهش می‌یابد
وقتی وزنتان زیاد باشد، چندان عجیب نیست که هنگام ورزش کردن در ریه‌هایتان احساس سوزش داشته باشید. از طرفی مفاصلتان هم درد زیادی را تحمل خواهند کرد. به همین دلیل، وقتی وزنتان را کم می‌کنید، ورزش کردن بیشتر برایتان حالت تفریح و سرگرمی خواهد داشت تا آنکه بخواهد کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد.
مثل قبل احساس گرسنگی نمی‌کنید
بسیاری از افرادی که رژیم می‌گیرند می‌گویند بعد از لاغر کردن، بیشتر احساس گرسنگی می‌کنند. یکی از اعضای وبلاگ Fatsecret نوشته که بعد از آنکه ۱۲ کیلو از وزنش را کم کرد متوجه شد که غذایش کمتر شده و دیگر مثل قبل دائما احساس گرسنگی ندارد. حدس ما این است که علت این مسئله به خاطر خوردن غذاهای سالم سرشار از مواد مغذی اشباع‌کننده‌ای مانند پروتئین و فیبر بوده است.
وضع مو و پوستتان بهتر می‌شود
از آنجایی که بسیاری از مواد مغذی موجود در غذاهای سالم دارای مزیت‌های زیبایی هستند، بنابراین مصرف آنها علاوه بر کاهش وزن می‌تواند باعث بهتر شدن وضعیت ظاهری هم بشود.
متوجه می‌شوید که دوستان واقعی‌تان چه کسانی هستند
وقتی وضعیت بدنی‌تان تغییر می‌کند، روابطتتان هم دستخوش تغییر خواهد شد. بسیاری از دوستانتان برایتان خوشحال خواهند شد اما احتمال هم دارد عده‌ای احساس حسادت یا رنجیدگی پیدا کنند، خصوصا اگر رفاقتتان با آنها بر اساس درک و شناخت متقابل از مقوله اضافه‌وزن شکل گرفته باشد. اگر چنین اتفاقی برایتان افتاد، علت مشکل را از دوستتان بپرسید. به او بفهمانید که این رفاقت برای شما ارزشمند است و علت تغییر رفتار را از او جویا شوید.
منبع: eatthis 

قابل توجه خانم‌ها: با این راهکار چربی‌های ران و باسن‌تان را آب کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ