آیا مواد ضدعفونی‌کننده دست بی‌خطرند؟

مهرناز زاوه
میلیون‌ها نفر روزانه از ژل‌های ضدعفونی کننده دست استفاده می‌کنند؛ چرا که معتقدند این ژل‌ها باعث کشته شدن باکتری‌ها می‌شود. سازمان دارو و غذای آمریکا بر آن است تا ببیند این مسئله چقدر حقیقت دارد.

میلیون‌ها نفر روزانه از ژل‌های ضدعفونی کننده دست استفاده می‌کنند؛ چرا که معتقدند این ژل‌ها باعث کشته شدن باکتری‌ها می‌شود. سازمان دارو و غذای آمریکا بر آن است تا ببیند این مسئله چقدر حقیقت دارد.
اخیرا این سازمان از تولیدکنندگان ژل ضدعفونی‌کننده و محصولات مرتبط با آن خواست اطلاعاتی را در اختیارش قرار دهند که طی آن می‌توان ترکیبات فعال موجود در این محصولات را که باعث کشته شدن باکتری‌ها می‌شده شناسایی کرده و مطمئن شد که در طول زمان بی‌ضرر هستند. این سازمان اعلام کرد که یکی از نگرانی‌های شایع در این زمینه، تأثیرات طولانی مدت این مواد ضدعفونی‌کننده بر زنان باردار و بچه‌هاست. 
زمانی که امکان شستشوی دست با آب و صابون فراهم نباشد، می‌توان به راحتی از این ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کرد اما مسئولیت ما این است که بتوانیم این مسئله را تعیین کنیم که آیا این محصولات مطمئن و مؤثر هستند یا نه، تا مصرف‌کنندگان با اعتماد کامل بتوانند از آنها استفاده کنند.
ان سازمان به اطلاعات بیشتری درباره ترکیبات فعال در محصولات ضدعفونی‌کننده دست مانند حوله دستی، ژل‌ها و مواد مالیدنی نیاز دارد که ادعا می‌کنند می‌توانند باکتری‌ها را بکشند. الکل، اتانول یا الکل اتیل در ۹۰ درصد از این نوع تمیزکننده‌های دستی استفاده می‌شود. سایر ترکیبات تحت بررسی الکل ایزوپروپیل و بنزالکونیم کلرید است.
تحقیقات اخیر نشان داده است که مقداری ترکیبات ضدعفونی‌کننده و بی‌بو در ادرار و خون افراد مصرف‌کننده بیش از قبل گزارش شده است. وقتی آب و صابون در دسترس نباشد، مرکز کنترل بیماری آمریکا توصیه می‌کند تا از محلول‌های ضدعفونی‌کننده الکلی استفاده کنید که ۶۰ درصد آنها الکل است. 
امروزه مصرف‌کنندگان، از مواد و محلول‌های مالیدنی بیشتر از همیشه در محل کار، خانه، مدرسه و سایر فضاهای عمومی که خطر عفونت در آنها پایین است استفاده می‌کنند. 
ما معتقدیم که سازمان دارو و غذای آمریکا FDA اطلاعات مفیدی درباره ژل‌های ضدعفونی‌کننده دارد و می‌تواند درباره میزان امنیت استفاده از آنها قضاوت کند. با این حال هنور اطلاعات بیشتری برای تأیید یافته‌های این سازمان مورد نیاز است تا بتوان مطمئن شد که اطلاعات این سازمان درباره‌ تأثیر این محصولات مطمئن، کامل و به‌روز است.
منبع: thehealthsite

چرا صابون و شامپوی اعضای خانواده باید جدا باشد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ