چگونه با وجود فیبرومیالژیا بهتر بخوابیم

مهرناز زاوه
خواب خوب و کافی هم به مانند خوردن غذای مناسب و ورزش منظم، اهمیت فراوانی دارد. اهمیت این مسئله زمانی که دچار فیبرومیالژیا هستید بیشتر خود را نشان می‌دهد.

خواب خوب و کافی هم به مانند خوردن غذای مناسب و ورزش منظم، اهمیت فراوانی دارد. اهمیت این مسئله زمانی که دچار فیبرومیالژیا هستید بیشتر خود را نشان می‌دهد. در واقع خواب کافی می‌تواند درد ناشی از آرتروز این بیماری را کم کرده و احساس نشاط به شما دهد. در این‌جا به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که به شما کمک خواهد کرد بتوانید بهتر بخوابید.
-تا جائی که می‌توانید فعال باشید
ورزش طی روز یکی از بهترین روش‌ها برای کمک به شماست تا بتوانید شب، خواب راحتی داشته باشید. از طرفی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان فیبرومیالژیا هم محسوب می‌شود. می‌توانید کار را با قدم زدن آغاز کنید. آرام‌آرام و به مرور زمان مسافت‌ها را طولانی‌تر و شتاب را بیشتر کنید.
-اتاق خوابتان را تاریک کنید
نور و روشنایی باعث بیدار ماندن و هشیاری مغزتان می‌شود و در نتیجه خواب را برایتان دشوار خواهد ساخت. اگر نور خیابان، نور ماه و یا نور اول صبح از لای شیشه پنجره وارد اتاقتان می‌شود، از پرده‌های تاریک‌کننده اتاق استفاده کنید. اگر نیمه‌شب برای دوش گرفتن از خواب بیدار می‌شوید به جای چرا‌های پرنور اتاق، از چراغ خواب استفاده کنید تا مسیر حمام را بهتر ببینید.
-هر روز سر ساعت مشخصی بخوابید
از طرفی سعی کنید سر زمان مشخصی از خواب بیدار شوید،‌ حتی در آخر هفته‌ها و زمانی که در سفر هستید. 
-چرت‌های طولانی ممنوع
برای برخی از افراد، یک چرت کوتاه بعد از ظهر باعث می‌شود برای باقی روز انرژی خوبی داشته باشند اما برای برخی دیگر، این چرت می‌تواند خواب شبشان را به هم بزند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که طی روز عادت به چرت زدن دارید، سعی کنید این چرت‌تان طولانی نشود. برای آنکه چرت بعدازظهر باعث ایجاد اختلال در خواب شبتان نشود، ساعتتان را روی زنگ بگذارید تا سر ساعت مشخصی بیدار شوید.
-انرژی بدن را برای خواب ذخیره کنید
تماشای تلویزیون و یا کار کردن با لپ‌تاپ در تخت‌خواب، خوابیدن را برایتان دشوار خواهد کرد. 
منبع: medicaldaily 

۱۳ اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ