برای رفع گرفتگی بینی کودک چه کار کنیم؟

مهرناز زاوه
در بچه‌های سه ساله یا کمتر، این مسئله نوعی چالش محسوب می‌شود. برای کسانی که تازه بچه‌دار شده‌اند و در شروع راه هستند، هنوز مشخص نیست که علت اصلی گرفتگی بینی چه می‌تواند باشد.

در بچه‌های سه ساله یا کمتر، این مسئله نوعی چالش محسوب می‌شود. برای کسانی که تازه بچه‌دار شده‌اند و در شروع راه هستند، هنوز مشخص نیست که علت اصلی گرفتگی بینی چه می‌تواند باشد. نوزادان و کودکان نوپا اغلب به این دلیل سرما می‌خورند که سیستم ایمنی آنها در حال شکل‌گیری است و مقاومت چندانی نسبت به ویروس‌ها ندارد. اما این گرفتگی دلایل بسیار دیگری دارد.
به خاطر داشته باشید که نباید برای رفع این گرفتگی از داروهای سرماخوردگی استفاده کنید؛ چرا که این داروها برای نوزادان و کودکان خطرناک‌اند. خوشبختانه روش‌های درمانی مطمئن و مؤثری وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید.
نخستین قدم
پیش از آنکه خودتان یا پزشک متخصص کودک بخواهد درباره برنامه درمانی او تصمیمی بگیرد، باید بدانید که علت بروز گرفتگی بینی کودکتان چیست. گرفتگی بینی زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی و بافت‌ها در حفره بینی از مایعات پُر می‌شود. این گرفتگی، خوابیدن را برای او دشوار کرده و منجر به بروز مشکلاتی هم‌چون عفونت سینوسی (سینوزیت) خواهد شد. از طرفی این گرفتگی ممکن است باعث شود که کودک به خوبی غذا نخورد. خوشبختانه علائم بارزی این میان وجود دارد که به ما کمک خواهد کرد بتوانیم تفاوت بین عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را شناسایی کنیم. برای مثال، اگر کودک دچار آبریزش بینی شده باشد، رنگ این ترشحات می‌تواند نشانه‌ای مهم تلقی شود. ترشحات آبکی و اغلب در آغاز کار نشانه ویروس است، هرچند که بعد مایه مخاطی می‌تواند تا چند روز قبل از آنکه دوباره بی‌رنگ شود، به رنگ سفید، سبز یا زرد تبدیل شود.
گرفتگی می‌تواند ناشی از حساسیت هم باشد که در این موقع باید کودک را پیش پزشک ببرید تا تست آلرژی انجام دهد. گرفتگی ممکن است به خاطر گیر کردن تکه‌ای غذا در بینی کودک هم رخ دهد. اگر چنین اتفاقی افتاد باید به بخش اورژانس بیمارستان یا پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید. سعی کنید هیچ ‌چیزی به جز مخاط را از درون بینی کودکتان خارج نکنید.
گاهی اوقات گرفتگی می‌تواند نشانه مشکلی به مراتب جدی‌تر باشد. گرفتگی بینی به خاطر سرماخوردگی را می‌توان به راحتی با قرقره محلول آب نمک و کمی مراقبت درمان کرد. اگر علائم دیگری مانند تب یا مخاط زرد و غلیظ در کار باشد بلافاصله با پزشک متخصص تماس بگیرید.
درمان‌های مطمئن
یکی از مطمئن‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای برطرف کردن گرفتگی بینی کودک به کمک اسپری آب نمک و یا قطره مخصوص بینی است. این محصولات را بدون نسخه هم می‌توان تهیه کرد. 
اگر از قطره استفاده می‌کنید، در هر حفره بینی دو قطره بریزید تا مخاط درونش را شل و روان کند. سپس از یک مخاط‌کش استفاده کنید تا بلافاصله مخاط و محلول آب‌نمک را تخلیه کند. پیش از آنکه این مخاط‌کش را داخل بینی قرار دهید آن را فشار دهید. بدین طریق وقتی آن را ول کنید، مخاط درون بینی را به خود جذب می‌کند و می‌مکد. اگر زمانی که مخاط‌کش داخل بینی قرار دارد آن را فشار دهید، باعث تولد توده‌ای هوا خواهد شد که مخاط بینی را به قسمت عمیق‌تر آن انتقال می‌دهد.
این کار را ۱۵ دقیقه یا همین حدود پیش از آنکه به کودکتان غذا بدهید و نیز پیش از خواب انجام دهید. این کار به او کمک خواهد کرد تا زمانی که از او پرستاری می‌کنید یا او را می‌خوابانید راحت‌تر بخوابد. برخی محلول‌های آب نمک هم حاوی دارو هستند که باید به شدت از آنها پرهیز کنید. قطره ساده آب‌نمک برای این کار کافی است. بعد از هر بار استفاده از مخاط‌کش حتما آن را بشویید و تمیز کنید.
محلول‌های بخار
روش‌های دیگری هم برای مرطوب‌سازی مجاری بینی‌ وجود دارد. دستگاه تبخیرکننده یا مرطوب‌ساز که بخار خنکی را داخل اتاق منتشر می‌کند معمولا گزینه مطمئنی است، البته تا زمانی که سعی کنید آن را از دسترس کودک دور نگه دارید. بهتر است این دستگاه در نزدیکی کودک باشد به طوری که حین خواب یا زمانی که در اتاق با او مشغول بازی هستید، بخارش به او برسد.
برای پیشگیری از رشد کپک یا باکتری، هر روز آب آن را عوض کرده و دستگاه را بر اساس دستورالعملی که رویش نوشته شده، تمیز و خشک کنید. این راه‌کار هم جواب خواهد داد: کودک را به حمام ببرید. وقتی برای چند دقیقه او را نزدیک خود نگه می‌دارید سعی کنید حمام را پر از بخار کنید. این کار باعث سبک شدن بینی و سر او شده و کمک خواهد کرد راحت‌تر بخوابد. هرگر از آب داغ در مرطوب‌ساز استفاده نکنید چرا که ممکن است منجر به بروز سوزش و سوختگی شود. 
چند نکته:
کودکتان را تشویق کنید روزانه آب زیادی بنوشد. مایعات باعث می‌شود تا مخاط او حالت رقیق پیدا کند اما هرگز او را به این کار مجبور نکنید. حتی اگر مقدار آبی که می‌خورد کمی از میزان همیشگی در روز بیشتر بود هم کافی است.
اگر کودکتان به قدر کافی بزرگ شده به او یاد دهید بینی‌اش را خالی کند. برای نشان دادن چگونگی این کار، خودتان عمل تخلیه را روی بینی‌ خود انجام دهید تا ببیند. در واقع وقتی دستمال روی بینی‌تان باشد، او می‌بیند که هوای خارج‌شده از بینی باعث حرکت دستمال شده است.
منبع: webmd 

در هنگام تشنج کودک چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ