تشخیص و درمان استئوآرتریت یا آرتروز ستون فقرات

alikarimi55
بزرگسالانی که سنشان از سن خاصی بالاتر می رود علائم انحطاط دیسک را از خود بروز می دهند. در این مقاله، درمورد تشخیص و درمان آرتروز ستون فقرات همه چیز را به شما یاد خواهیم داد. استئوآرتریت ستون فقرات، انحطاط هسته پالپوس دیسک های بین مهره ای است که ضخامت و تراکم خود را از […]

بزرگسالانی که سنشان از سن خاصی بالاتر می رود علائم انحطاط دیسک را از خود بروز می دهند. در این مقاله، درمورد تشخیص و درمان آرتروز ستون فقرات همه چیز را به شما یاد خواهیم داد. استئوآرتریت ستون فقرات، انحطاط هسته پالپوس دیسک های بین مهره ای است که ضخامت و تراکم خود را از دست می دهند. این ناشی از ساییدگی طبیعی دیسک های بین مهره ای است.

تکامل استئوآرتریت یا آرتروز ستون فقرات

در زمان جوانی، دیسک های بین مهره ای ما ضخیم هستند و قوام ژلاتینی دارند. با گذشت سال ها، به دلیل اصلاح ترکیب هسته پالپوس، آن ها آب رفته و وزنشان کاهش می یابد.

جراحی آندوسکوپی استئوآرتریت

از 30 تا 40 سالگی، طبیعی است که اشعه X نشانه‌های اولیه استئوآرتریت یا آرتروز ستون فقرات را نشان دهد. در بعضی از قسمت های ستون فقرات مشهود است و می تواند باعث درد شود. هنگامی که دیسک ها از بین می روند، ظرفیت جذب شوک آن ها کاهش می یابد، بار روی مهره ها افزایش می یابد، و استخوان رشد می کند، بنابراین باعث پوکی استخوان ها و یا چرخش های استخوانی می شوند که بعضی اوقات می توانند مهره های مجاور را به هم وصل کنند.

آن ها بجز ایجاد مشکلات نخاعی یا فشرده سازی عصب، مشکلات دیگری را نیز ایجاد می کنند. عوامل ژنتیکی، تغذیه ای، آسیب زا و همچنین مکانیکی در شروع این روند و پیشرفت آن تأثیر دارد. 80٪ از جمعیت عمومی از درد در برخی از نقاط کمرشان رنج برده اند و همه بزرگسالان بالاتر از سن خاصی علائم انحطاط  دیسک را بروز می دهند.

عوامل خطر آرتروز ستون فقرات

مطالعات علمی مختلف نشان می دهد که اضافه وزن داشتن باعث تخریب دیسک نمی شود. در مقابل، افزایش وزن مترقی تا 26 پوند باعث تاخیر در آرتروز می شود. با این حال، از آن زمان، متخصصان نمی دانند که تأثیر وزن اضافه چیست. همچنین استعمال دخانیات تأثیر منفی دارد. کار با بارهای سنگین نیز دارای حداقل تأثیر در آرتروز و انحطاط است. ژنتیک یک فرد تعیین کننده اصلی تخریب دیسک است.

علائم آرتروز ستون فقرات

در اینجا برخی از علائم آرتروز ستون فقرات آورده شده است:

  • کمردرد که می آید و می رود.
  • سفتی ستون صبحگاهی که در طول روز بهتر می شود و با فعالیت کاهش می یابد.
  • کمردرد که به ناحیه باسن، ران ها و ناحیه لگن گسترش می یابد.
  • از بین رفتن قدرت در پاها.
  • درد و سفتی در گردن.
  • تحرک نخاعی و محدودیت در خم شدن و راه رفتن.

با کم شدن دیسک ها، عضلات باید به تدریج سخت تر کار کنند تا ستون فقرات را پشتیبانی کرده و در حین حرکت تعادل خود را حفظ کنند. اگر ماهیچه ها به اندازه کافی قوی و مقاوم باشند و گروه های مختلف ماهیچه به خوبی هماهنگ شوند، می توانند این تلاش اضافی را انجام دهند.

با این حال، مطالعات نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین میزان سایش دیسک بین مهره ای و درد وجود ندارد. هرچه رشد عضلات بیشتر باشد، این رابطه مستقیم تر خواهد بود. به همین دلیل، برخی از افراد مبتلا به دیسک پیشرفته که هیچ دردی متحمل نمی شوند  از نظر عضله کافی برخوردار هستند.

تشخیص و درمان آرتروز ستون فقرات

پزشکان تشخیص استئوآرتریت ستون فقرات را بر روی علائمی مانند درد، سفتی و حرکت محدود قرار می دهند. علاوه بر این، پزشکان اشعه ایکس را در بیمارانی که از درد شکایت دارند و تحرک محدود ستون فقرات کمر را در نظر می گیرند. اکثر پزشکان اشعه X  از ستون فقرات را درخواست می کنند.

درمان استئوآرتریت

هدف از درمان، تسکین درد بیمار و بهبود کیفیت زندگی آن ها است. گزینه های مختلفی برای این کار وجود دارد، مانند اقدامات جسمی، داروها و جراحی. این درمان شامل استفاده از مسکن هایی نظیر استامینوفن است. اما اگر درد را تسکین ندهند، بیماران می توانند آن ها را با داروهای ضد التهابی ترکیب کنند. در مواردی که نمی توان از داروهای ضد التهابی استفاده کرد، مسکن های افیونی مانند ترامادول ممکن است مفید باشد.

بیماران مبتلا به آرتروز شدید ستون فقرات ممکن است از یک عارضه عصبی همراه باشند. در این موارد، فشرده سازی یک عصب یا نخاع باعث می شود که درمان با داروهای دیگری مانند پرگابالین یا گاباپنتین ضروری باشد. علاوه بر این، دستورالعمل ها و درمان هایی که توسط فیزیوتراپی توصیه می شود نیز ممکن است مفید واقع شود. بنابراین، ترکیب تمام این گزینه ها می تواند به تسکین علائم آرتروز ستون فقرات کمک کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ