عوارض افت فشار خون

faateme1366
بعضی از افراد از اینکه فشار خونشان همیشه پایین است، شکایت دارند ولی باید معنای فشار خون پایین را بدانیم.

مادر الهام می‌گوید: «دخترم 14 سال دارد. او خیلی لاغر است و اصلا اشتها ندارد. چند وقتی است که گاهی متوجه تلوتلو‌خوردن او حین راه رفتن شده‌ام. خودش می‌گوید چیزی نیست و فقط چشم‌هایش چند ثانیه سیاهی می‌رود و بعد خوب می‌شود. چند روز قبل او را به درمانگاه بردم تا فشار خونش را اندازه بگیریم. فشار خون او 80 روی 50 میلی‌متر جیوه بود. گفتند امکان اینکه کم‌خون باشد، وجود دارد که با آزمایش معلوم شد کم‌خون هم نیست. مشکل اصلی الهام پوست بسیار خشک و زبرش است و شوره‌های شدید دور چشمش که به درمان‌های معمولی جواب نمی‌دهد. نگرانم مبادا ارتباطی بین فشار خون پایین، لاغری و خشکی پوست و شوره چشمش باشد. با این سن کم چرا باید خشکی پوست بگیرد؟»

وقتی فشار خون افت می‌کند

     بعضی از افراد از اینکه فشار خونشان همیشه پایین است، شکایت دارند ولی باید معنای فشار خون پایین را بدانیم. فشار خون مطلوب فشار خونی است که کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه باشد ولی عدد اختصاصی برای فشار خون پایین وجود ندارد اما فشار خون پایین خیلی بهتر از فشار خون بالاست.

     بعضی از افراد با فشار خون پایین هیچ مشکلی ندارند و از نظر پزشکی نیز مشکلی محسوب نمی‌شود. در مورد این نوجوان باید بررسی کنند که فشار خون علت خاصی دارد یا خیر. گاهی فشار خون پایین علت مشخصی دارد؛ مثلا بیمار به‌دلیل استراحت طولانی‌مدت، کاهش حجم خون در اثر خونریزی یا کمبود مایعات بدن، مصرف بعضی از داروها، عفونت شدید، کمبودهای تغذیه‌ای و واکنش‌های حساسیتی دچار کاهش فشار خون می‌شود که همه موارد گفته‌شده، نیاز به درمان دارند و با درمان، بیمار وضعیت عادی خود را به دست می‌آورد.

     بیمارانی که علت خاصی برای افت فشار خونشان پیدا نمیشود، معمولا نیاز به درمان خاصی ندارند و فقط به آنها توصیه می‌شود که گاهی اوقات میزان مصرف نمک در غذای مصرفی خود بالا ببرند، بیشتر از مایعات استفاده کنند، بعضی از ورزش‌ها و حرکات فیزیکی خاص را انجام ندهند و به‌طور ناگهانی وضعیت خود را از نشسته به ایستاده تغییر ندهند.

دکتر حسین نوید

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌ا

منبع: هفته نامه سلامت

کلید اصلی درمان فشار خون!

اعداد مهمی که برای سلامت بودن باید بدانید!

چگونه بفهمیم که فشار خونمان پایین است؟+راه حل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ