پُرخوری چگونه به کبد آسیب می‌رساند؟

مهرناز زاوه
اگر فردی هستید که عاشق غذاست و دوست دارید با ولع غذا بخورید و بیشتر مواقع عادت به پُرخوری دارید، پس باید نکته‌ای را به شما یاداوری کنیم: این فقط چاقی و دیابت نیست که باید نگرانش باشید؛ در واقع باید نسبت به آسیب‌هایی که به اندام‌های اصلی بدن‌تان هم وارد می‌شود نگران باشید.

اگر فردی هستید که عاشق غذاست و دوست دارید با ولع غذا بخورید و بیشتر مواقع عادت به پُرخوری دارید، پس باید نکته‌ای را به شما یاداوری کنیم و آن این است که فقط چاقی و دیابت نیست که باید نگرانش باشید. در واقع باید نسبت به آسیب‌هایی که به اندام‌های اصلی بدن‌تان هم وارد می‌شود نگران باشید. بله، هر غذایی که با ولع می‌خورید به قلب، کلیه‌ها، ریه‌ها و از همه مهم‌تر به کبدتان آسیب وارد می‌کند. خصوصا اگر از بیماری‌هایی مانند دیابت رنج می‌برید و یا مشکلات کلیوی دارید، پرخوری و خوردن غذاهای سرشار از چربی تنها باعث تسریع آسیب و از بین رفتن این عضو می‌شود. در اینجا به نکات مهمی درباره کبد اشاره می‌کنیم که حتما برایتان جالب خواهد بود:
-کبد در هضم چربی و ویتامین‌های حلال چربی از طریق صفرایی که توسط کبد ترشح می‌شود تأثیر بسزایی دارد.
-کبد در سوخت و ساز کربوهیدرات و حفظ گلوکز خون تأثیر فراوانی دارد.
-کبد در سنتز پروتئین بسیار مؤثر است. پروتئین‌ها سدهای ساختاری بدن هستند و این کبد شماست که در شکل‌دهی این ترکیبات مهم نقش بسزایی دارد.
-کبد در فرآیند سم‌زدایی طبیعی بدن نقش پررنگی دارد. در واقع کبد مواد سمی را برای دفع به کلیه‌ها می‌فرستد.
-هم‌چنین کبد شما ویتامین‌هایی مانند ویتامین A ، B12 ، D ، E و K را همراه با سایر مواد معدنی ذخیره می‌کند.
پُرخوری چگونه روی کبد تأثیر می‌گذارد؟
پرخوری یا خوردن زیاد غذاهای چرب می‌تواند به بیماری کبد چرب غیرالکلی یا NAFLD منتهی شود که در آن رسوبات چربی در رگ‌های کبد باعث می‌شود کبد نتواند عملکرد خوبی داشته باشد و همین مسئله منجر به تجمع رسوبات سمی در بدن می‌شود. در حالی‌که چاقی می‌تواند فرد را در معرض خطر NAFLD قرار دهد، از سویی دیگر می‌تواند مسبب ایجاد چربی‌های شکمی هم بشود.
هم‌چنین اگر غذایتان سرشار از چربی‌های حیوانی باشد، این چربی می‌تواند سرخرگ‌های کبدی را ضخیم کرده و باعث شکل‌گیری سنگ صفرا شود. این مسئله مانع از شکل‌گیری صفرا شده و فرایند هضم چربی را متوقف کرده و وزن را افزایش خواهد داد.
منبع: thehealthsite

تاثیر پرخوری عصبی بر سلامت روانی و عاطفی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ