آیا مکمل‌های گیاهی بی‌خطرند؟

مهرناز زاوه
متاسفانه، بسیاری از این مکمل‌ها بی‌فایده و حتی خطرناک هستند و بعضا عوارض جانبی دارند.

بنا به گزارش محققان، زرق و برق مکمل‌های به اصطلاح طبیعی شهروندان آمریکایی را متقاعد ساخته که سالانه ۱۲.۸ میلیارد دلار خرج این مکمل‌ها کنند. متاسفانه، بسیاری از این مکمل‌ها بی‌فایده و حتی خطرناک هستند و بعضا عوارض جانبی دارند. برای شناسایی این خطرات، به گزارش اخیر محققان در این زمینه می‌پردازیم. به گفته محققان، یک جستجوی ساده در گوگل شما را با ۸۰ کپسول مختلف آشنا خواهد کرد که گفته شده به کاهش وزن کمک می‌کنند. تیم تحقیقاتی حاضر در این مطالعه ۱۵ ماده تشکیل‌دهنده مکمل‌های غذایی گیاهی را خطرناک تشخیص داده و از مردم خواسته است که از مصرف آنها خودداری کنند.
اولین مورد یوهیمبه نام دارد؛ یک آلکالوئید رایج که در بیشتر مکمل‌های غذایی یافت می‌شود. این ترکیب از درختی به همین نام گرفته شده و گفته می‌شود به پیشگیری از چاقی و درمان بی‌میلی جنسی کمک می‌کند. اما دوز بالای آن نقش قابل‌توجهی در بالا بردن ضربان قلب و افزایش خطر ابتلا به حملات پنیک و حتی مرگ دارد. به علاوه، محصولاتی که حاوی یوهیمبه مصنوعی موسوم به یوهیمبین هستند، عوارض جانبی بدتری به دنبال دارند.
مشکل مربوط به بالا رفتن ضربان قلب و افزایش خطر ابتلا به حملات هراس و مرگ در مکمل‌های حاوی اوکسی‌لوفرین نیز مشاهد می‌شود. استفاده از اوکسی‌لوفرین در ایالات متحده مورد تایید نیست. البته خطرات احتمالی به دوز مصرفی این ترکیب بستگی دارند. با این حال، اکثر تولیدکنندگان به ندرت دوز مصرفی خود را در برچسب مواد تشکیل‌دهنده موجود در قرص ذکر می‌کنند.
محققان نگران این هستند که اکثر مکمل‌های غذایی گیاهی مضر هستند یا اینکه سودمندی آنها به اثبات نرسیده است. آنها به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنند به جای خریدن مکمل‌های فوق، شیوه زندگی خود را تغییر دهند. مثلا فعالیت بیشتری داشته باشند و یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات برای خود تنظیم کنند.
منبع: medicaldaily

۸ ویتامین و مکمل غذایی که باید روزانه مصرف کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ