علائمی که نشان می‌دهد باید به دنبال درمان مثانه بیش‌فعال باشید

مهرناز زاوه
بسیاری از افراد به دنبال درمان آن نیستند. شاید از بروز این مشکل خجالت می‌کشند یا شاید فکر می‌کنند که مثانه بیش‌فعال بخشی از فرآیند سالخوردگی آنهاست که نمی‌توان کاری برایش انجام داد. صادقانه باید گفت که این بیماری اصلا جزو روال عادی سالخوردگی محسوب نمی‌شود و درمان آن هم در دسترس است.

مثانه بیش‌فعال به گرفتگی‌های عضلات مثانه و احساس نیاز شدید و دائم به ادرار کردن گفته می‌شود. در بسیاری از بیماران این بیماری شایع است. در واقع از هر ۳ زن، یکی از آنها دچار این بیماری بوده و حدود ۱۶ درصد از مردان هم از آن رنج می‌برند.
با این حال، بسیاری از افراد به دنبال درمان آن نیستند. شاید از بروز این مشکل خجالت می‌کشند یا شاید فکر می‌کنند که مثانه بیش‌فعال بخشی از فرآیند سالخوردگی آنهاست که نمی‌توان کاری برایش انجام داد. صادقانه باید گفت که این بیماری اصلا جزو روال عادی سالخوردگی محسوب نمی‌شود و درمان آن هم در دسترس است.
هیچ اصل فوری و محکمی وجود ندارد که بگوید دقیقا چه زمانی باید برای درمان این بیماری اقدام کرد. در برخی موارد مثانه بیش‌فعال شما می‌تواند نشانه چیز حادتری باشد مانند عفونت مجاری ادراری و یا دیابت. بنابراین اگر از علائم دیگری مانند ادرار دردناک یا خستگی رنج می‌برید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
اگر بیش‌فعالی مثانه شما در روند زندگی‌تان اختلال ایجاد کرده است،‌ لطفا با پزشک در این باره صحبت کنید. حتی ترس از رفتن به دستشویی بابت ادرار کردن می‌تواند شما را ضعیف کند. برخی افرادی که دچار بیش‌فعالی مثانه هستند از حضور در مناسبت‌های اجتماعی پرهیز می‌کنند چرا که فکر می‌کنند باید هر ۱۰ دقیقه به دستشویی بروند.
خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد. پیش از آنکه بخواهیم داروی خاصی به شما تجویز کنیم، پیشنهاد می‌کنیم رفتارتان را اصطلاح کنید. برای مثال تمرینات کگل یا تمریناتی نظیر آن را انجام دهید تا بتوانید عضلات کف مثانه خود را تقویت کنید تا به این طریق انقباض‌های ناخواسته و غیرارادی مثانه را کاهش دهید. ادرار کردن در ساعات مشخص و یا مدفوع‌کردن زمان‌بندی شده باعث می‌شود تا هر روز سر ساعت مشخصی به دستشویی بروید، به‌جای آنکه در زمان‌های نامناسب به سمت آن یورش ببرید.
بسیاری از بیمارانی که از برخی مواد التهاب‌آور یا حساسیت‌زا مانند نیکوتین و کافئین پرهیز می‌کنند هم شاهد تفاوت‌های شاخصی هستند. افزایش فعالیت فیزیکی هم تأثیر مثبتی در درمان این مشکل دارد و فراموش نکنید که عدم تحریک و ساعات طولانی نشستن با بیش‌فعالی مثانه ارتباط نزدیکی دارد. اگر این تمرینات و تغییرات رفتاری جواب نداد، آن وقت به پزشک مراجعه کنید تا برایتان دارو تجویز کند.
منبع: health

درمان طبیعی افتادگی مثانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ