خانواده، نه دوستان، باعث کاهش خطر مرگ و میر در سنین بالا می‌شوند

مهرناز زاوه
به تازگی محققان دریافتند که خطر مرگ و میر در افراد سالخورده‌ای که با اعضای خانواده‌شان زندگی می‌کنند و به آنها نزدیک‌تر هستند، کمتر دیده می‌شود؛ در حالی‌که این مسئله درباره ارتباط و بودن در حلقه دوستان مصداق ندارد.

واضح است که بودن با دوستان و خانواده در سنین بالا مزایای زیادی برای سلامت به همراه دارد؛ تنهایی در میان افراد سالخورده باعث افزایش خطر افسردگی، بیماری قلبی و بسیاری مشکلات دیگر می‌شود. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که تنها خانواده می‌تواند خطر مرگ و میر را در سنین بالا کاهش دهد.
به تازگی محققان دریافتند که خطر مرگ و میر در افراد سالخورده‌ای که با اعضای خانواده‌شان زندگی می‌کنند و به آنها نزدیک‌تر هستند، کمتر دیده می‌شود؛ در حالی‌که این مسئله درباره ارتباط و بودن در حلقه دوستان مصداق ندارد. بر اساس این تحقیق، حدود ۳۲ درصد از افراد بزرگسال ۶۰ تا ۶۹ ساله و ۲۵ درصد از افراد ۷۰ ساله و مسن‌تر احساس تنهایی می‌کنند و این افراد نسبت به افراد مسنی که تنها نیستند، بیشتر در معرض مشکلات سلامت قرار دارند. مثلا در یک تحقیق مشخص شده خطر افسردگی در افراد مسنی که برخورد‌های رو در رو و چهره به چهره کوتاهی با دوستان و اعضای خانواده دارند دو برابر بیشتر است.
نزدیکی بیشتر به اعضای خانواده، خطر مرگ را کم می‌کند
در این زمینه محققان طی تحقیقاتی، از داوطلبان ۵۷ تا ۸۵ ساله خواستند تا اسم بیش از پنج نفر از افرادی که با آنها نزدیک بودند بنویسند و این نکته را ذکر کنند که نوع رابطه‌ای که با آنها دارند از چه نوع است و تا چه حد به آن فرد احساس نزدیکی دارند. سپس میزان مرگ و میر این افراد مورد بررسی قرار گرفت.
اکثر داوطلبان متأهل بوده، وضعیت فیزیکی سالمی داشته و تنهایی‌شان چندان چشمگیر نبود. نتایج تحقیقات نشان داد داوطلبانی که با توجه به لیست خود، به افرادی از اعضای خانواده خود به جز همسر احساس نزدیکی زیادی داشتند، طی یک بازه ۵ ساله خطر مرگ تنها در حدود ۶ درصد در آنها گزارش شد، در حالی که در آن دسته از داوطلبانی که به آشنایان احساس نه چندان نزدیکی داشتند، این خطر ۱۴ درصد گزارش شد.
علاوه بر این، محققان این مسئله را هم دریافتند که داوطلبانی که بیشتر نام اعضای خانواده را در قالب نزدیک‌ترین افراد قابل اعتماد نوشتند تا دوستان، خطر مرگ و میر در آنها طی بازه پنج ساله و بدون توجه به میزان احساس نزدیکی در آنها کاهش یافت. متخصصان می‌گویند بدون در نظر گرفتن بستر عاطفی یک ارتباط، داشتن یک رابطه اجتماعی با فردی دیگر می‌تواند مزایای زیادی برای طول عمر افراد سالخورده داشته باشد.
منبع: medicalnewstoday

تقسیم کارهای منزل راحت ترین راه سلامت روان خانواده!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ