چالش علیه آرایش خانم‌های بازیگر

faateme1366
به تازگی کمپین جدیدی در حوزه زیبایی به‌وسیله یکی از بازیگران سینما و تلویزیون به راه افتاه است. لیلا اوتادی که آغازگر این چالش بوده، سایر بازیگران را به انتشار تصاویر بدون آرایش خود در شبکه‌های مجازی دعوت کرده است. او چندی پیش به‌ عنوان آغازگر این چالش، عکس بدون آرایش خود را منتشر کرده و پس از او و بنا به دعوت او بسیاری از بازیگران دست به این اقدام زده‌اند و دعوت او را اجابت کرده‌اند. در این مطلب با برخی از این بازیگران گفت‌وگو کرده‌ایم. با ما همراه شوید.

رویا میرعلمی: چهره‌مان را بپذیریم

رویا میرعلمی متولد 1357 است و عمده فعالیت‌هایش متمرکز در حوزه تئاتر است. او البته بازی در سریال‌هایی مانند «حیرانی»، «زمانه»، «شمعدونی» و «عصر پاییزی» را هم در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است. میرعلمی از چالش بدون آرایش این‌طور می‌گوید:

: نظرتان درباره چالش بدون آرایش چیست؟

بیشتر آدم‌ها فکر می‌کنند که هنرپیشه‌ها و افراد مشهور همیشه آرایش دارند و دوست دارند چهره دیگری از خود نشان دهند اما من معتقدم هنرمندان هم مانند دیگر آدم‌ها یک روز‌هایی حالشان خوب است، یک روز بد، یک روز آرایش می‌کنند، یک روز حوصله این کار را ندارند. من وقتی سر تمرین تئاتر می‌روم به هیچ عنوان آرایش نمی‌کنم. اصولا زیاد اهل آرایش نیستم. بازیگران زن خیلی زمان برای آرایش کردن ندارند، به‌خصوص بازیگران تئاتر مشغله‌های زیادی دارند. از طرفی، بازیگران زن وقتی به جشن یا مراسم خاصی دعوت می‌شوند، سعی می‌کنند پوشش رسمی‌تر، جدی‌تر و زیبا‌تری داشته باشند و چهره‌شان هم همان‌طور زیبا‌تر به نظر بیاید. در هر حال فکر می‌کنم همه هنرمندان مانند آدم‌های معمولی زندگی می‌کنند و قرار نیست همیشه آرایش داشته باشند. من خودم موافق هستم که گاهی چهره‌ام بدون آرایش باشد و دوست دارم به بازی من توجه بیشتری شود تا گریم یا نوع آرایشم. به نظرم درون همه آدم‌ها وجوه دیگری هست که باید به آنها توجه شود. من به این موضوع اعتقاد دارم که فقط پوشش و آرایش نیست که جذابیت دارد و هرگز آدم‌ها را بر این اساس قضاوت نمی‌کنم. همیشه فکر و قلب آدم‌ها و کارهایی که انجام می‌دهند و شخصیت اجتماعی و فرهنگی‌شان برایم اهمیت دارد. به هرحال به نظرم این چالش، چالش بدی نبود و به همین دلیل هم از آن استقبال شد.

: وقتی عکس بدون آرایش خود را منتشر کردید با چه واکنش‌هایی مواجه شدید؟

نظرات خیلی مثبت بود و افرادی که برایم پیام گذاشتند، معتقد بودند چه خوب که آرایش نمی‌کنم. من دوست داشتم با این کارم نشان دهم که آرایش داشتن یا نداشتن از هنر یک بازیگر چیزی کم نمی‌کند و از طرفی، بگویم اعتماد به‌نفس آدم فقط به تیپ و ظاهر نیست، یعنی آدم‌ها نباید به خاطر این مساله اعتماد به‌نفس داشته باشند یا اعتماد به‌نفس خود را از دست بدهند. ما باید چهره واقعی خود را قبول کنیم و به درونمان بیشتر اهمیت بدهیم

: برخی خانم‌ها می‌گویند با آرایش اعتماد به‌نفس پیدا می‌کنند. این گفته را قبول دارید؟

متاسفانه این نگرش وجود دارد، اما در افراد هم نسل من آرایش کردن خانم‌ها باز به نسبت دختران جوان امروزی کمتر است. دختران جوان امروزی از این نظر اعتماد به‌نفس پایینی دارند و فکر می‌کنند به واسطه آرایش می‌توانند کمبودهایشان را جبران کنند، در حالی که واقعا این‌طور نیست. من یک بازیگرم و خیلی از آدم‌ها من را می‌شناسند و شاید اگر آرایش نکنم برایشان عجیب باشد اما برایم مهم نیست. من چهره بدون آرایشم را هم دوست دارم. ‌ای کاش این باور درون تمام زنان و دختران ایرانی ایجاد شود که بدون آرایش هم زیبا هستند و قرار نیست نگاه‌ها را به سمت خود جلب کنند. آدم‌ها باید با سیرت زیبا و اعمالشان معرفی شوند اما متاسفانه آرایش کردن در زمانه ما انگار یک امر مهم شده که اگر نباشد، خیلی موارد به هم می‌ریزد. وقتی عکس‌های بازیگران معروف دنیا را در فضای مجازی نمی‌بینیم، به خوبی متوجه می‌شویم نمی‌خواهند جلب توجه کنند اما متاسفانه در ایران برخی بازیگران زن و همین‌طور خانم‌ها از قضاوت دیگران و نظرهای متفاوت نسبت به خودشان هراس دارند.

: شما با آرایش کردن مخالف نیستید، درست است؟

نه، مخالف نیستم. انسان دنبال زیبایی است و از زمان تولد دنبال کسب زیبایی‌هاست. ولی در دنیای فعلی تعریف زیبایی عوض شده است. برای مثال من اصلا نمی‌توانم درک کنم که اغلب خانم‌ها لب‌‌های بادکرده و تزریقی یا بینی‌هایی به اندازه یک فندق داشته باشند. یا در صورت خود ژل تزریق کنند یا بوتاکس بزنند. اینها جزو آرایش محسوب نمی‌شود. اگر صورت عیب یا نقصی داشته باشد، من مخالف جراحی زیبایی نیستم، اما این چهره‌های مصنوعی را اصلا نمی‌پسندم و معتقدم آرایش و زیبایی باید به اندازه باشد. همه افراد زیبا هستند و درون انسان‌ها، آنها را زیبا می‌کند. یکی از استادان گریم همیشه می‌گفت: «درون آدم‌ها، انسان را زیبا می‌کند و تمام آدم‌ها زیبا آفریده شده‌اند.» و حال به مرور زمان با کارهایی که انجام می‌دهند، زیبایی چهره‌شان گرفته و زشتی جایگزین می‌شود.

رزیتا غفاری: چهره‌های‌ بی‌آرایش را بیشتر می‌پسندم

رزیتا غفاری، متولد ۱۳۵۱، فارغ‌التحصیل کارگردانی سینماست و در سریال‌های «در پناه تو»، «در قلب من»، «همسفر»، «ملاصدرا» و… نقش‌آفرینی کرده است. غفاری درباره چالش بدون آرایش به سلامت می‌گوید:

: چرا در چالش بدون آرایش شرکت کردید؟

چون معتقدم هر چیزی در زمان خودش زیباست و برای هر مناسبتی لزومی ندارد آرایش داشته باشیم. البته بعضی خانم‌ها دوست دارند همیشه آرایش کنند اما من شخصا پوست حساسی دارم و چندان علاقه‌ای به آرایش ندارم.

: چه واکنش‌هایی هنگام انتشار عکس بدون آرایشتان دریافت کردید؟

نظرها خیلی مختلف بود اما من زیاد به این موارد توجه نمی‌کنم و سعی می‌کنم کاری را که فکر می‌کنم درست است، انجام بدهم

: از این هراس نداشتید که مردم چهره بدون آرایشتان را ببینند؟

نه، معمولا صورتم بدون آرایش است. پوستم حساس است و نمی‌توانم خیلی آرایش کنم.

: نظرتان درباره آرایش خانم‌های ایرانی چیست؟

بسیاری از زنان ایرانی آرایش کردن را دوست دارند، اما من چهره خود زنان ایرانی را ساده و بی‌آرایش بیشتر دوست دارم. آرایش خیلی شخصی است. اگر آدم‌ها اندکی اعتماد به‌نفس خود را بالا ببرند، خیلی به آرایش رو نمی‌آورند. افراد باید بیشتر روی درون خودشان کار کنند تا بتوانند کمبودهایشان را جبران کنند.

: گریم بیش از حد، به‌خصوص در کارهای تاریخی، به پوستتان آسیب نمی‌زند؟

چرا، گاهی این اتفاق برایم افتاده است اما سعی می‌کنم از بعد از اتمام کار صورتم را با محلول‌های مناسب پوست تمیز کنم.

الهه حصاری: زیبایی زنان وابسته به آرایش نیست

الهه حصاری، بازیگری است که برای اولین‌بار در فیلم «نطفه شوم» بازی کرد. او علاوه بر بازیگری، مربی ورزش هم هست. «تاکسی نارنجی»، «عروسک» و «زن‌ها شگفت‌انگیزند» از جمله فیلم‌هایی است که حصاری در آنها نقش‌آفرینی کرده. این بازیگر درباره چالش بدون آرایش این‌طور می‌گوید:

: نظرتان درباره چالش بدون آرایش چیست؟

نمی‌توانم بگویم چالش درست یا نادرستی است زیرا هر فردی سلیقه و نظر خود را دارد. به هر حال این چالش برگزار شد و افرادی دوست داشتند این اتفاق بیفتد و عکسشان را در فضای مجازی منتشر کنند و این کار به نظر آدم‌ها و طرز فکر آنها بستگی دارد. دوستانی در این چالش شرکت کردند و عده‌ای هم نه، اما من این چالش را دوست داشتم و فکر می‌کنم ایده خوبی بود.

: وقتی عکس خود را منتشر کردید، با چه واکنش‌هایی از سوی مخاطبانتان روبرو شدید؟

واکنش‌هایی که گرفتم، بسیار مثبت بودند. من خودم فکر می‌کنم آرایش زیاد به من نمی‌آید و همیشه دوست دارم ملایم آرایش کنم بنابراین برخی کامنت گذاشته بودند، صورت بدون آرایش من با صورت با آرایش تفاوتی نکرده است

: با نظرات منفی چگونه برخورد کردید؟

خیلی از این بابت نگران نبودم زیرا وقتی می‌خواستم این کار را انجام دهم، قبلش فکر کرده بودم و پیش‌زمینه‌ای درباره بازخورد‌ها داشتم ولی به هر حال به نظرم به درون و ذهنیت خود آدم بستگی دارد که احساس خوب و رضایت از خود داشته باشد یا نه. اگر حتی نظرات مخاطبانم منفی هم می‌بود خیلی ناراحت نمی‌شدم زیرا یک بازیگر هیچ وقت نمی‌تواند به همه سلیقه‌ها جواب مثبت بدهد. از طرفی، همه افراد هم نمی‌توانند او را دوست داشته باشند. به هرحال سلیقه‌ها بسیار متفاوت است.

: به نظر شما آرایش کردن یک کار مهم و ضروری است؟

به نظر من تمام زنان روی کره زمین زیبا هستند و زیاد نیازی به آرایش ندارند. به همین دلیل معتقدم که آنها هرچقدر کمتر آرایش کنند و هرچقدر طبیعی‌تر باشند، زیبا‌ترند. البته این را هم باید بگویم که هر فردی به یک نوعی خوشحال می‌شود و اعتماد‌به‌نفس می‌گیرد؛ یکی وقتی جلوی آینه می‌رود و آرایش می‌کند، خوشحال‌تر است و دیگری با انجام کار دیگری به این حس دست می‌یابد.

چهره‌تان را مصنوعی نکنید

زیبایی و زیبا به نظر رسیدن یک امر طبیعی و دوست‌داشتنی است و بیشتر خانم‌ها همیشه میل به زیبایی داشته‌اند و ریشه این مساله به زمان‌های خیلی دور برمی‌گردد اما مساله‌ای که در این میان وجود دارد، این است که برخی خانم‌ها به آرایش حسی اعتیادگونه دارند و اصلا دوست ندارند افراد دیگر آنها را بدون آرایش ببینند و این موضوع برای آنها دغدغه ایجاد می‌کند، در حالی که ما باید چهره واقعی خود را قبول کنیم و با وسایل مصنوعی آن را خراب نکنیم. متاسفانه با از بین رفتن مرزهای آرایشی، سن آرایش هم به‌عنوان یک متغیر وابسته پایین‌تر آمده و دختران جوان، در سنین پایین، آرایش می‌کنند.

گاهی می‌بینیم بعضی خانم‌ها آرایش‌های تندی دارند که در این گونه موارد آرایش آنها به کاهش اضطراب و افسردگی ناشی از تصور داشتن نقص کمک می‌کند. این افراد آرایش غلیظ را در واکنش به فروپاشی درون خود انجام می‌دهند، یعنی تلاش می‌کنند دیگران چهره غمگین‌، ژولیده و پریشان آنها را نبینند.

در هر حال شیوه آرایش به ویژگی‌های شخصیتی افراد مربوط است. برای مثال اگر شرایط فرهنگی خانواده، طرز آرایش نوجوان را طبیعی بدانند، مسلما خود وی نیز این اعمال و آرایش را طبیعی قلمداد می‌کند زیرا در واقع ما ملاک خاصی برای ارزیابی آرایش افراد نداریم و از آنجا که آرایش، ارتباط تنگاتنگی با ارزیابی خود از میزان جذابیت جسمانی دارد، پس کمیت و کیفیت آرایش به میزان رضایت روانی و درونی افراد بستگی خواهد داشت.

منبع: هفته نامه سلامت

15 خطای آرایش مو و صورت که سنتان را بیشتر نشان می‌دهد!

12 اتفاق برای صورت بدون آرایش!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ