نشانه‌هایی که می‌گویند زودتر از موعد پیر می‌شوید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
استرس مداوم باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن می‌شود؛ این هورمون نقش به‌سزایی در ذخیره چربی در بدن دارد و همچنین باعث فشار خون بالا، درد قفسه سینه، سوخت و ساز کندتر و افزایش وزن در شما می‌شود.

در ادامه‌ی قسمت اول عواملی را که باعث پیری زودرس‌تان می‌شوند، بررسی می‌کنیم.
9.همیشه استرس دارید
استرس مداوم باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن می‌شود؛ این هورمون نقش به‌سزایی در ذخیره چربی در بدن دارد و همچنین باعث فشار خون بالا، درد قفسه سینه، سوخت و ساز کندتر و افزایش وزن در شما می‌شود. این‌ها همه پیش‌زمینه بروز بیماری‌هایی هستند که ممکن است طول عمر شما را کوتاه‌تر کنند. علاوه‌براین، وقتی استرس داریم بیشتر به خوردن غذاهای چرب، شور، و شیرین روی می‌آوریم. چیزهایی که باعث افزایش وزن می‌شوند.
10. هرگز نمی‌توانید بدون قهوه سر کنید
نوشیدن بیش از حد کافئین در اواخر روز، می‌تواند بر روند به خواب رفتن، کیفیت خواب و زمان خواب شما اثر بگذارد. اما این امر چه ارتباطی به افزایش سن خواهد داشت؟ عدم برخورداری از خواب کافی شبانه باعث می‌شود که از فرصت بازسازی حافظه، تثبیت خلق و خو و بازیابی تمرکز محروم شوید.
11. هنوز هم مارگارین استفاده می‌کنید
چربی‌های ترانس علاوه بر بدن برای سلول‌های پوست شما نیز مضر هستند. با وجود دستورالعمل سازمان غذا و دارو مبنی بر حذف چربی‌های نیمه هیدروژنه از محصولات فرآوری‌شده که در سال 2018 تصویب شد، بسیاری از ما هنوز این چربی‌ها را در قالب محصولات مختلف مصرف می‌کنیم که خطر گرفتگی عروق را به همراه دارند.
12. هرگز از غذاهای سرخ ‌شده دل نمی‌کنید
دل کندن از پیاز، سیب‌زمینی و مرغ سرخ شده غیرممکن به نظر می‌رسد. اما آیا می‌دانید آنها چه تاثیری بر طول عمر شما دارند؟ وقتی غذایی را سرخ می‌کنیم، در واقع باعث می‌شویم که روغن و چربی در دمای بالایی قرار بگیرند. وقتی این اتفاق می‌افتد، رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی پیری هستند، آزاد می‌شوند این غذاها نه تنها باعث افزایش سایز دور کمر شما می‌شوند، بلکه به ارگان‌های درونی بدن نیز آسیب می‌رسانند.
13. گوشت فرآوری‌شده می‌خورید
گوشت پپرونی، بیکن و سوسیس فرآوری‌شده هستند. نیترات و مواد نگهدارنده مورد استفاده در تهیه گوشت‌های فرآوری‌شده باعث بروز التهاب و توسعه رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند. رادیکال‌های آزاد نیز منجر به اکسیداسیون سلول‌ها شده و خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهند. به علاوه، این گوشت‌ها اغلب سرشار از چربی‌های اشباع هستند که برای قلب ضرر دارند.
14. غذاهای ارگانیک نمی‌خورید
شما می‌توانید مواد سمی را از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها دریافت کنید. این مواد ممکن است در جریان خون شما رخنه کنند یا در چربی‌های بدن انباشته شوند و به ناگهان سلامت شما را به خطر بیاندازند. بسیاری از این مواد سمی به علت استعمال آفت‌کش‌ها و هورمون‌هایی وارد بدن می‌شوند که در پروسه تولید محصولات حیوانی به کار گرفته شده‌اند. سعی کنید بیشتر از میوه، سبزیجات و گوشت بدون هورمون استفاده کنید تا کمتر در معرض مواد سمی قرار بگیرید.
15.عاشق غذای سوخته هستید
وقت آن رسیده است که از خوردن غذاهای سوخته دست بکشید. وقتی مواد غذایی می‌سوزند و سیاه می‎شوند، یعنی در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا قرار گرفته‌اند. این امر زمانی رخ می‌دهد که یک ماده غذایی مثل گوشت در مدت طولانی در دماهای بالا پخته شود. بر اساس آمار موسسه ملی سرطان، هتروسیکلیک آمین و هیدروکربن‌های آروماتیک حلقوی از جمله ترکیبات سرطان‌زایی هستند که در گوشت سوخته وجود دارند. این ترکیبات با تغییر DNA، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.
16.بیشتر وعده‌های غذایی شما در مایکروویو تهیه می‌شوند
اگر فکر می‌کنید وقت تهیه شام را ندارید، بهتر است به یک رستوران بروید. غذاهای منجمد سرشار از سدیم هستند که می‌توانند به کم آبی، احتباس آب و نفخ منجر شوند و در نتیجه، ظاهر شما را پف‌کرده جلوه دهد. برخی از مطالعات اولیه نشان می‌دهند که غذاهای پرنمک، به DNA آسیب رسانده و موجب کوتاه شدن تلومرها و تسریع روند پیری می‌شوند. لازم به ذکر است که سدیم بیش از حد، منجر به افزایش فشار خون و بروز چین و چروک در سطح پوست شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.
منبع: eatthis 

چه غذاهایی شما را پیر می کنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ