وقتی به اندازه کافی میوه و سبزیجات نمی‌خورید، چه اتفاقی برای بدن‌تان می‌افتد-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر به اندازه کافی میوه و سبزیجات نخورید، هم سیستم ایمنی بدن خود را در معرض خطر قرار می‌دهید و هم بیشتر مستعد ابتلا به بیماری خواهید بود.

در ادامه‌ی قسمت اول به مشکلاتی اشاره می‌کنیم که در صورت عدم مصرف میوه و سبزیجات برایتان اتفاق می‌افتد.
8. دچار کمبود ویتامین C خواهید شد
کمبود ویتامین C در نهایت منجر به ضعف، تحریک‌پذیری و خستگی خواهد شد، در بدترین حالت، کمبود ویتامین C باعث ابتلا به اسکوربوت می‌شود که با تورم لثه‌ها و خونریزی همراه است. در این شرایط، بهبود زخم‌ها به کندی صورت می‌گیرد.
9. سیستم ایمنی بدن شما به خطر خواهد افتاد
اگر از خوردن میوه و سبزیجات چشم‌پوشی کنید، یکی از مهم‌ترین مواد مغذی گیاهی را که به حفظ سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند، از دست خواهید داد. میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که سلامت کلی شما را تضمین کرده و با انواع التهاب در بدن مبارزه می‌کنند.
10. بیشتر احتمال دارد که مریض شوید
میوه و سبزیجات حاوی ترکیباتی هستند که به ترمیم آسیب‌دیدگی در بدن کمک می‌کنند. این مواد شیمیایی گیاهی قدرت زیادی دارند و برخی از آنها 50 تا 100 مرتبه قوی‌تر از ویتامین C هستند. بنابراین، اگر به اندازه کافی میوه و سبزیجات نخورید، هم سیستم ایمنی بدن خود را در معرض خطر قرار می‌دهید و هم بیشتر مستعد ابتلا به بیماری خواهید بود.
11. امکان دارد دچار نفخ شوید
به لطف کمبود فیبر، پسماند مواد غذایی در شکم شما انباشته شده و باعث ایجاد برآمدگی‌های ناخوشایند در این ناحیه می‌شود. وقتی انباشت مواد در شکم افزایش یابد، فشار بیشتری به روده بزرگ اعمال شده و در نتیجه ممکن است دچار گاز معده شوید. میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم و آب هستند که به طور معمول از نفخ جلوگیری می‌کنند.
12. آنطور که باید خوشحال نخواهید بود
تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که میوه و سبزیجات کافی مصرف می‌کنند، شادتر هستند. بر اساس یافته‌های این مطالعه، افرادی که میوه و سبزیجات کافی می‌خورند، بیشتر احساس شادی می‌کنند. محققان علت اصلی این مسئله را نمی‌دانند، اما گمان می‌کنند که آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات باعث آن باشند. خوردن هندوانه تازه یا یک هلوی آبدار نیز به نشاندن لبخند بر لبان شما کمک خواهد کرد.
13. بدن شما به پتاسیم نیاز پیدا می‌کند
بدن شما کارهای زیادی برای‌تان انجام می‌دهد، پس چرا لطفش را جبران نمی‌کنید؟ میوه و سبزیجات منبع پتاسیم (که در اسفناج، موز و آووکادو یافت می‌شود) هستند. این ماده مغذی ضروری به عضله‌سازی و کنترل عملکرد عصب کمک می‌کند. کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند به ضعف عضلانی، بی‌حسی، نفخ و یبوست منجر شود.
14. ویتامین‌هایی را از دست خواهید داد که جای دیگری نصیب‌تان نخواهند شد
با عرض پوزش، مکمل‌ها جایگزین خوبی برای ویتامین‌ها نیستند. میوه و سبزیجات حاوی ویتامین‌هایی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و نقش ضد التهاب دارند. برخی از این ویتامین‌ها در قالب مکمل‌های غذایی عرضه می‌شوند، اما برخی دیگر فقط در میوه و سبزیجات وجود دارند. این بدان معنی است که برای دریافت آن ویتامین‌ها فقط باید میوه و سبزیجات بخورید و کاری از از دست مکمل‌ها برنمی‌آید. پس اگر می‌خواهید سالم و قوی بمانید، میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.
15. احساس ناخالصی و سنگینی خواهید داشت
کمبود انرژی و احساس خستگی و فرسودگی نباید شما را از پا در بیاورد! ساده‌ترین راه برای احساس سبک بودن، خوردن غذاهای پر انرژی، سبک و تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. بدون میوه و سبزیجات، به خوردن غذاهای سنگین روی خواهید آورد که بسیاری از آنها پرچرب بوده و به کندی هضم می‌شوند. غذاهای چرب معده شما را سنگین کرده و حس چاقی را به شما منتقل می‌کنند. اگر به اندازه کافی میوه و سبزیجات نخورید، عملکرد کلی بدن‌تان مختل شده و به لحاظ جسمی خسته و فرسوده خواهید شد.
منبع: eatthis 

چه میوه هایی را نباید با لبنیات خورد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ