۸ علامت هشداردهنده سرطان تخمدان

مهرناز زاوه
سرطان تخمدان که به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، از این جهت خطرناک است که علائم مشخصی ندارد. تشخیص این بیماری اغلب زمانی صورت می‌گیرد که دیگر دیر شده است.

سرطان تخمدان که به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، از این جهت خطرناک است که علائم مشخصی ندارد. تشخیص این بیماری اغلب زمانی صورت می‌گیرد که دیگر دیر شده است. بر اساس آمار، تنها 20 درصد از مواردی که تشخیص داده می‌شوند، به موقع تحت درمان قرار می‌گیرند. این بدان معنا است که شانس زنده ماندن بیمار در 5 سال آتی بسیار اندک خواهد بود.
سرطان تخمدان در خانم‌های بالای 50 سال بیشتر شایع است، اما این بدان معنا نیست که خانم‌های جوان به آن مبتلا نمی‌شوند. سابقه خانوادگی شانس ابتلای شما به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. خانم‌هایی که تا به حال بچه‌دار نشده‌اند نیز بیشتر در معرض خطر هستند. خوشبختانه، این بیماری به طور کامل نامرئی نیست. با این حال، کارشناسان به دنبال توسعه متدی هستند که روند غربالگری این سرطان را تسهیل کند.
در این مطلب قصد داریم برخی از علائم هشداردهنده و نشانه‌های مرتبط با سرطان تخمدان را معرفی کنیم که باید به آنها توجه کنید.
1. ورم معده
ورم معده به علت نفخ غیرمعمول رخ می‌دهد و می‌تواند با فشار و درد همراه باشد. البته، دلایل زیادی برای ورم معده وجود دارد. اما اگر بدون دلیل دچار نفخ شدید، باید معاینه شوید. خانم‌های بالای 50 سال که بدون دلیل دچار نفخ می‌شوند، ممکن است در معرض ابتلا به سرطان تخمدان باشند. نشانه‌های سرطان تخمدان و سندرم روده تحریک‌پذیر مشابه یکدیگر هستند، از این رو در صورتی که روده تحریک‌پذیر دارید، حتما به دکتر مراجعه کنید.
2. کاهش وزن غیرطبیعی
بسیاری از افراد از هرگونه کاهش وزن استقبال می‌کنند؛ اما اگر بدون ورزش و یا رژیم غذایی وزن کم کردید، باید علائم شایع سرطان را بررسی کنید. با این حال، قبل از معاینه باید رژیم غذایی خود را بررسی کنید. اگر تغییرات قابل‌توجهی در رژیم غذایی معمول‌تان اعمال کنید، ممکن است کاهش وزن داشته باشید. در این صورت دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. این نوسانات طبیعی‌اند.
3. سوء‌هاضمه و شکم‌درد
همه ما گاهی اوقات به علت پرخوری دچار شکم‌درد می‌شویم؛ اما درد و ناراحتی مداوم ممکن است یک علامت خطرناک باشد، به خصوص اگر درد در اطراف لگن و تخمدان متمرکز باشد. با این حال، احساس درد در ناحیه زیرشکم ممکن است به مشکلات لگنی مرتبط باشد.
سعی نکنید از قرص و مسکن برای نادیده گرفتن درد استفاده کنید؛ چون ممکن است بدن‌تان با درد در حال ارسال یک پیام خطر باشد. اگر این احساس بیش از دو هفته به طول انجامید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
4. تکرر ادرار
تکرر ادرار می‌تواند نشانه خیلی مشکلات باشد؛ از جمله دیابت، عفونت ادراری و یا ضعف ارگان‌های کف لگن که چندان هم غیرمعمول نیستند. با این حال، اگر این علائم دلیل مشخصی نداشته باشند، ممکن است علت سرطان باشد. پس دست روی دست نگذارید و با پزشکتان مشورت کنید.
5. اجابت مزاج غیرقابل پیش‌بینی
با شیوع سرطان تخمدان، فشار مضاعفی به روده‌ها وارد می‌شود. در نتیجه، ممکن است روند اجابت مزاج شما مختل شود. اگر یک روز یبوست دارید و روز دیگر دائما در توالت هستید، ممکن است در معرض خطر باشید. این امر در مورد ادرار نیز صدق می‌کند، به خصوص اگر به طور ناگهانی دچار بی‌اختیاری می‌شوید.
6. خونریزی غیرمعمول
خونریزی از داخل واژن به خودی خود غیرمعمول است. این امر حداقل یک بار در ماه برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد. خونریزی همچنین می‌تواند نتیجه عفونت ادراری یا رابطه جنسی طولانی‌مدت باشد. با این حال، اگر بدون دلیل مشخصی دچار خونریزی شدید و ترشحات غیر‌طبیعی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
7. کاهش اشتها
اگر از جمله کسانی هستید که دو بار در روز صبحانه می‌خورند و ناگهان با یک نان تست سیر می‌شوید، باید به فکر بیافتید. سرطان، متابولیسم بدن را تغییر می‌دهد و ممکن است باعث از دست دادن اشتها و اعمال فشار بر حفره شکمی و در نتیجه کاهش اندازه معده شود.
8. احساس درد حین رابطه جنسی
احساس درد حین رابطه جنسی معمولا به استرس، عدم استفاده از روان‌‌کننده و حالت برقراری رابطه بستگی دارد. خیلی سخت است که این مسئله را به سرطان تخمدان نسبت دهیم، به خصوص اگر احساس می‌کنید کاملا سالم و سرحال هستید. با این حال، نباید مشکلاتی را که باعث درد می‌شوند، نادیده بگیرید. درد و ناراحتی اغلب اوقات برطرف‌شدنی است، اما در موارد خاص ممکن است عواقب جدی به دنبال داشته باشد.
منبع: healthywomen 

نشانه‌های سرطان که زنان نباید نادیده بگیرند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ