بیست و نهمین سالروز برنامه جهانی غذا در ایران +تصاویر

jalalvand
حدود یک میلیارد گرسنه در سراسرجهان وجود دارد یعنی حدود یک هفتم جمعیت جهان از این مسئله رنج می برند. یکی از زیرمجموعه های سازمان ملل، برنامه جهانی غذا است که در 80 کشور کمک رسانی غذایی را به عهده دارد. برنامه جهانی غذا، بزرگترین سازمان بشردوستانه دنیا در مبارزه با گرسنگی است که به عنوان آژانس پیشرو سازمان ملل متحد محسوب می شود. آنها جان افراد گرسنه و آسیب پذیر را با رساندن سریع مواد غذائی، نجات می دهند. این برنامه جهانی در ایران نیز 29 سال است که پیگیری می شود و در تاریخ هشتم مهرماه 1395 جشن تاسیس و حضور این برنامه در تالار ایوان شمس با حضور سفرا و یا نمایندگان کشورهای مختلف خارجی برگزار شد.

دارا دربندی- سرپرست واحد ارتباطات و سخنگوی برنامه جهانی غذا ایران، در گفتگوی اختصاصی با الو دکتر در باره این برنامه گفت: «امسال بیست و نهمین سال حضور و فعالیت برنامه جهانی غذا در ایران است به همین دلیل دور هم گرد آمدیم تا به این مناسبت سالگرد تاسیس و حضور برنامه جهانی غذا در ایران را جشن بگیریم. البته روز جهانی غذا 16 اکتبر است و امسال بخاطر مصادف این روز با ایام محرم برنامه را در هشتم مهرماه برگزار کردیم.

در این برنامه روسا و نمایندگان سفارت های خارجه مستقر در ایران و همچنین همکاران دفاتر سازمان ملل متحد در تهران و دست اندرکاران برنامه جهانی غذا دعوت ما را پذیرفته و حضور بهم رسانیدند. کشورهای افغانستان، استرالیا، اتریش، کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، برزیل، کوبا، مجارستان، ایتالیا، هلند، نیکارآگوئه، مکزیکو، نیوزلند، جمهوری کره، پرتغال، روسیه، اسپانیا، صربستان، سوئیس، ترکیه، بریتانیا و اروگوئه از کشورهایی هستند که در این جشن شرکت کرده اند.»

سرپرست واحد ارتباطات و سخنگوی برنامه جهانی غذا در ایران، با اشاره به فعالیت های بشردوستانه آنها در راستای برطرف کردن گرسنگی، درباره زمینه فعالیت های این برنامه گفت: «در ایران بحث پناهندگانی که اینجا زندگی می کنند، وابسته به کمک های داوطلبانه مردمی و شرکت های خیر است و صد در صد منابع ما از طریق همین کمک های داوطلبانه تامین می شوند. البته علاوه بر آن می توان گفت که اکثر منابع مالی مورد نیاز را کشورهای خیِِر تقبل می کنند تا گرسنگی در بین این پناهندگان وجود نداشته باشد.»

همچنین دارا دربندی افزود: «خوشبختانه در ایران مشکلی به اسم سوء تغذیه نداریم! برخلاف تصور خیلی از مردم که فکر می کنند چنین مسئله ای وجود دارد، اگر به نقشه گرسنگی جهان نگاه کنید، می بینید که از نظر تغذیه، ایران در جایگاه مطلوبی قرار دارد. ممکن است شما به افراد گرسنه ای که در کشور می بینید و می شناسید اشاره کنید، ولی وقتی به صورت سرانه در نظر می گیریم جایگاه تغذیه ای ایران در جایگاه مطلوبی واقع شده است.

البته ناگفته نماند علاوه بر رسیدگی به رفع مشکل گرسنگی پناهندگان افغان و عراقی ساکن مهمان شهرها که اصل فعالیت ما به آن ها معطوف شده است، اگر در موقعیت های بحرانی و حوادث غیر مترقبه، حوادثی نظیر زلزله بم، یا قزوین پیش بیاد و دولت ایران از ما درخواست کمک داشته باشد، ما می توانیم وارد عمل شده و فعالیت کنیم.»

در این مراسم نگار گرامی- نماینده برنامه جهانی غذا در ایران، ضمن بزرگداشت بیست و نهمین سال حضور برنامه جهانی غذا در ایران گفت: « 29 سال تعهد به بهبود بخشیدن وضعیت گرسنگان در جهان، 29 سال تلاش و کوشش بی وقفه، 29 سال پر از اشک و لبخند، 29 سال ارتباط صمیمانه و تنگاتنگ با افرادی که به واسطه حضور ما تغییر کوچکی در زندگی خود داشته اند و درنهایت 29 سال برای به صفر رساندن گرسنگی تلاش کردیم و این روز را جشن می گیرم و از همراهان صمیمی و قدیمی خود که در جمع ما نیز قرار دارند، قدر دانی می کنیم؛ ولی پیش از آن یک خبر بسیار مهم را به سمع شما می رسانیم!

 اکثر شما به این مسئله واقفید که صد در صد منابع مالی برنامه جهانی غذا از کمک های داوطلبانه تامین می شود. در جهان امروز که پر از بحران های پیاپی است، تامین منابع مالی یکی از بزرگترین چالش های ما به حساب می آید. بنابرین خرسندیم که اعلام کنیم دولت کره جنوبی سخاوتمندانه، میزان 4 میلیون دلار را به ایران اعطا کرده است. این مبلغ معادل بودجه یک سال ما برای تامین مواد غذایی مورد نیاز پناهندگان تحت پوشش ما است. مایلم از این فرصت استفاده کرده و مراتب قدردانی و سپاس ویژه خود را اعلام کنیم.»

پس از سخنرانی نگارگرامی و تشویق حضار، کیم سئونگ- هو سفیر کره جنوبی در ایران، بالای تریبون رفت و علت کمک کشور خود را این چنین عنوان کرد:

« از آن جایی که من سفیر جمهوری کره در جمهوری اسلامی ایران هستم، متاسفانه نمی توانم به خوبی فارسی صحبت کنم؛ ولی کوشش می کنم که آن چه را که به زبان فارسی تهیه کرده ام برای شما قرائت کنم. در ابتدا مایلم از برنامه جهانی غذا WFP و سرکار خانم گرامی که فرصت حضور در میان شما را به ما دادند تشکر کنم. شاید توجه ویژه ای که نسبت به بنده داشتند، بخاطر مقدار اندک حمایت مالی دولت کره از برنامه جهانی غذا است و معتقدم من شایستگی افتخار صحبت در برابر شما را ندارم. کمک مالی صرف نظر از مبلغ آن، قادر به رقابت با تلاش های برنامه جهانی غذا نیست. حمایت های مالی، هیچ کس را از لمس کردن و سهیم بودن در آلام و ناراحتی های کودکان گرسنه معاف نمی کند!

ما نیز به نوبه خود هدف شریف سازمان جهانی برنامه غذا را ستوده و کمک های مالی و معنوی کارکنان آن را تحسین می کنیم. امید است که کمک بالاعوض کره جنوبی که در مقایسه با خدمات شما بسیار ناچیز است، نشانه ای از ایستادن کره در کنار برنامه جهانی غذا باشد.»

سفیر کره جنوبی افرود: «مردم کره به خوبی با گرسنگی آشنا هستند و در طول تاریخ کشور ما اغلب تنگ دست بوده است. در کره، مبارزه با گرسنگی چه در میان خانواده و ملت ما بسیار رایج بوده است. به عنوان مثال ما در کره به جای استفاده از عبارات صبح بخیر و یا ظهر بخیر، از جمله: «آیا غذا خورده ای؟» استفاده می کنیم! عبارت خانواده در کره جهت اطعام با یکدیگر معنی می شود. بنابرین کره به درستی واقف است که گرسنگی تا چه حد دردناک بوده و عملیات مبارزه با این مسئله دشوار بسیار مهم است! کره مشارکت در این امر شریف را انجام می دهد تا زمانی که شنیدن کلمه گرسنگی به تاریخ بپیوندد.»

در پایان برنامه نگار گرامی- نماینده برنامه جهانی غذا در ایران به منظور حسن اختام این برنامه، از صمیم قلب آرزو کرد که در آینده ای نه چندان دور پایان گرسنگی را جشن خواهیم گرفت!

لازم به ذکر است در این برنامه از حامیان برنامه جهانی غذا در جمهوری  اسلامی ایران که با حمایت های خود به پیشبرد فعالیت های WFP یاری رسانده بودند، با اهدای لوح تقدیر قدردانی به عمل آمد. در این بین شماری از نشریات با اختصاص فضای رایگان به برنامه جهانی غذا در راستای اطلاع رسانی این برنامه همیاری کرده اند. از این نشریات می توان به سایت سلامت نیوز، مجلات بسپار، دانش غذا و کشاورزی، طلا و جواهر، فناوری غذا و مجله مهندسی پزشکی اشاره کرد. علاوه بر آن اسامی بانک اقتصاد نوین، موسسه فرهنگی هنری پارس مهر، انجمن طراحی سرزمین، کاشی گلدیس و غیره به عنوان حامیان برنامه جهانی غذا معرفی شده و به رسم یادبود لوح تقدیری دریافت کردند.

همچنین در این برنامه یکی از بخشهایی که بیش از اندازه مورد پسند حضار واقع شد، اجرای زیبای موسیقی گروه ارکستر سازهای کوبه ای بانوان نایریکا، به رهبری مینو رضایی بود.

لینک مرتبط: هشدار به مادران؛ تغذیه دختران دانش آموز باید فرق داشته باشد!

 اگر روش پخت غذا را تغییر ندهید؛ دیابت نوع دو می گیرید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ