نکات مهم بهداشتی در تهیه غذاهای نذری!

jalalvand
هیات های عزاداری و سوگواران اباعبدالله(ع) با فرارسیدن ماه محرم به طور گسترده به تهیه غذای نذری اقدام می کنند، سنت حسنه ای که با دقت نظر بیشتر درباره رعایت نکات بهداشتی، حفظ سلامتی را نیز به همراه دارد.

غزاله اسلامیان متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در خصوص برخی نکات که رعایت آنها لازم است،  گفت: اطمینان از سلامت مواد اولیه برای تهیه غذاهای نذری از اهمیت زیادی برخوردار است و رعایت نکات بهداشتی نیز هنگام پخت، نگهداری، توزیع و مصرف غذا نذری باید به صورت جدی رعایت شود.

ظروف نگهداری مواد غذایی نذری اسلامیان با اشاره به افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف در ایام عزاداری، افزود: بهتر است این ظروف از جنس پلاستیکی نباشد زیرا برخی ترکیبات موجود در ظروف یکبار مصرف عامل خطرناکی برای سلامتی انسان محسوب می شود.

وی توضیح داد: برای جلوگیری از شکنندگی این ظروف، موادی در آنها به کار می رود که در تماس با غذای داغ، این مواد آزاد می شوند و در صورت مصرف، وارد بدن شده و احتمال ابتلا به سرطان های مختلف را افزایش می دهند.

اسلامیان ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی و تجزیه پذیر و پس از آن، ظروف سلولزی را مناسب ترین ظروف برای توزیع غذا های نذری دانست. این متخصص تغذیه توصیه کرد که برای توزیع خوراکی های سرد مانند شربت ها از ظروف یکبار مصرف شیشه ای و برای مواد غذایی گرم از ظروف یک بار مصرف گیاهی، مقوایی و یا اسفنجی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد که ریختن مواد غذایی داغ با دمای 70 درجه در ظروف یکبار مصرف برای سلامتی مضر و خطرناک است.

خرید و آماده سازی مواد اولیه متخصص تغذیه بالینی گفت: در پخت و آماده سازی غذاها بهتر است از نمک های یددار تصفیه شده استفاده شود، چون سنگ نمک دارای ناخالصی های زیادی است که به کبد و کلیه افراد آسیب می رساند.

وی یادآور شد: بهتر است افرادی که در هیات ها مسئولیت خرید را به عهده دارند، از خریداری و انبار کردن نمک به مقدار زیاد خودداری کنند و نمک های تهیه شده در ظرف های در بسته و دور از نور نگهداری شود.

وی همچنین توصیه کرد: برای سلامتی افراد بهتر است از روغن مایع معمولی و یا روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده شود و چون مقدار حجم زیادی غذا طبخ می شود، طبعا روغن زیادی درآن به کار می رود که البته همواره متخصصان تغذیه بر ضرورت کاهش مصرف روغن تاکید دارند.

اسلامیان به ضرورت شست و شوی مناسب و ضدعفونی کردن سبزی ها اشاره کرد و توضیح داد: دقت نظر در رعایت این نکات بهداشتی، از بیماری های دستگاه گوارش و روده ای در سطح جامعه پیشگیری می کند.

وی همچنین از اهمیت توجه به تاریخ مصرف مواد غذایی به ویژه محصولات لبنی در هنگام خرید سخن گفت و افزود: لبنیات از محصولاتی است که اگر تاریخ مصرف آن گذشته داشته باشد احتمال مسمومیت غذایی را افزایش می دهد. علاوه بر این بهتر است در صورت نیاز از انواع کم چرب لبنیات استفاده شود.

اسلامیان درباره گوشت های مصرفی نیز از تهیه کنندگان غذاهای نذری خواست که انواع گوشت های مورد نیاز را از کشتارگاه ها یا قصابی های داری مجوز و مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور تهیه کنند. این متخصص تغذیه در مورد حبوبات مصرفی در تهیه غذاهای نذری، توصیه کرد که برای رفع نفخ آنها، 24 ساعت قبل در آب قرار داده شوند.

روند طبخ مواد غذایی اسلامیان در مورد نکات مربوط به طبخ مواد غذایی گفت: بهترین شرایط این است که در نزدیک ترین زمان ممکن به وقت پخش نذری، پخت غذاها آغاز شود، از سرخ کردن غذاها تا حد امکان خودداری شود و در مواردی که نیاز به سرخ کردن مواد غذایی است، تنها از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده شود .

وی در طبخ کباب کوبیده، مغز پخت شدن یکنواخت تمامی قسمت های گوشت را ضروری دانست و گفت: طبخ کامل مواد غذایی به ویژه در مورد انواع گوشت ها از انتقال بیماری های واگیردار جلوگیری می کند. اسلامیان به عنوان یکی دیگر از نکات بهداشتی و سلامتی از تهیه کنندگان غذاهای نذری خواست که در طبخ نذری های شیرین مانند شله زرد، حلوا و انواع شربت ها، از مصرف شکر زیاد خودداری کنند.

این متخصص تغذیه به بیماران کلیوی، قلبی عروقی، دیابتی، کودکان، سالمندان و سایر گروه های ویژه نیز توصیه کرد که در مصرف غذاهای نذری زیاده روی نکنند، زیرا اغلب این غذاها برای عموم تهیه می شود و لزوما اصول تغذیه ای مرتبط با بیماری ها و یا وضعیت خاص افراد در طبخ آنها لحاظ نمی شود. برای مثال بیماران مبتلا به پرفشاری خون که در دریافت نمک دریافتی محدودیت دارند، باید مراقب باشند.

وی همچنین درباره توزیع نوشابه های گاز دار گفت که دوغ و یا آب جایگزین مناسب تری هستند. نگهداری و مصرف مواد غذایی اسلامیان در خصوص نگهداری و مصرف مواد غذایی گفت: سعی کنید غذای نذری را به مقدار مورد نیاز دریافت کنید، زیرا مقادیر بیشتر از نیاز منجر به دور ریختن و اسراف می شود .

وی اضافه کرد: باقی مانده غذاها باید در یخچال نگهداری شوند، حداکثر زمان مجاز برای نگهداری مواد غذایی طبخ شده در یخچال، حدود 72 ساعت است و از گرم کردن چند باره غذاها نیز باید خودداری شود.

اسلامیان ادامه داد: درباره غذاهای خورشی هم بهتر است خورش و پلو هر کدام در ظروف جداگانه در یخچال نگهداری و از مخلوط کردن آن ها خودداری شود.

منبع: ایرنا 

لینک مرتبط: لیوان یکبارمصرف استفاده کنیم یا نه؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ