آیا مسایل مادی و خلاقیت در انتخاب همسر حائز اهمیت است؟!

jalalvand
فرآیند انتخاب همسر برای هر فرد بالغ و مجرد، مرحله ای بسیار مهم و اغلب دشوار محسوب و شاید کمتر انتخابی تا این اندازه در طول زندگی زوج‌ها مرکز توجه و بسیار با اهمیت تلقی می شود.
 ازدواج رسم دیروز و امروز دنیا است و همه این راه را باید پشت سر گذارند. دختران و پسران در انتظار آینده ای روشن و آرامشی ابدی برای چنین رویدادی چه خود چه شرایطشان را آماده می کنند تا بقولی هرچه زودتر سر وسامان گیرند، خانواده ها هم با شوق دیدن فرزندانشان در لباس عروس و دامادی از حمایت و فراهم کردن زمینه های خوشبختی پاره تنشان دست نمی کشند. شاید شیرین و لذت بخش ترین لحظه زندگی هر خانواده ای ازدواج و برپایی مراسم شادی باشد، اما در این میان یکسری دل مشغولی ها و نگرانی هایی هم وجود دارد.
بدون شک شما هم این جمله را زیاد شنیده اید که می گویند “ازدواج هندوانه در بسته است” و کسی از آینده آن خبر ندارد؛ این موضوع اضطرابی را به جان خانواده ها می اندازد که نکند جوانشان در انتخابش اشتباه کرده و درآینده زندگی رضایت بخشی را نداشته باشد، همچنان که می بینید بسیاری از خانواده ها در چندین مرحله تحقیق می روند و ریز و درشت جزییات و ویژگی ها را طبق اولویت های خود بررسی می کنند و امتیاز می دهند.
برخی خانواده ها مادیات، برخی دیگر معنویات و برخی هم خلقیات را اصل قرار می دهند و اگر فردی کمی در اصول مدنظر، ضعف داشته باشد او را از گردانه انتخاب های خود کنار می گذارند.
اما راه درست چیست؟ چگونه می توان با انتخابی درست و صرف نظر از دیدی تک بعدی در آینده خوشبخت شد؟ ابتدا کدام ویژگی مهمتر است؟ مادیات یا خلقیات؟
برای تصمیم تان وقت گذارید
مژگان نیکنام دکترای روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره عوامل موثر در فرآیند همسریابی و ازدواج گفت: از آنجا که ازدواج یک مرحله و مقطع مهم در زندگی هر فرد است پس ارزش دارد که برای بررسی معیارهای اصلی و فرعی وقت گذاشته و بر مبنای آن تصمیم درست اتخاذ شود. تناسب معیار یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب و تصمیم گیری است. منظور از تناسب معیار این نیست که دختر و پسر از هر نظر کاملا شبیه یکدیگر باشند بلکه باید دید که دو نفر چقدر با هم تفاوت دارند و می توانند در مقابل این تفاوت‎ها از خود انعطاف نشان دهند.
وی با بیان اینکه باید تفاوت های فاحش را یافت، ادامه داد: توجه به تناسبات شخصیتی و فردی و بالطبع آن تناسب خلقیات اهمیت بالایی دارد.
اخلاقتان با هم جور است؟
مژگان نیکنام منظور از تناسب خلقیات را ویژگی ها و تیپ‌های هیجانی، درون گرا و برون گرا دانست و اظهار کرد: هر فردی باید نسبت به تیپ شخصیتی خود آگاه باشد چرا که اگر فردی برون گرا با درون گرا ازدواج کند حتی در کوچکترین مسئله (بعنوان مثال ترجیح همیشه در خونه ماندن یا تفریح در بیرون از منزل) با مشکل مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه مشاوران تنها با دیدن تفاوت‌ها و اختلافات فاحش زنگ خطر را برای دو نفر به صدا در می آورند، عنوان کرد: مشاوران ضمن آگاهی به افراد درباره تیپ شخصیتی‌شان، هیچوقت به صراحت نمی گویند که دو نفر به یکدیگر نمی خورند و این تصمیم را به عهده آنها می گذارند که هوشیارانه نسبت به تفاوت‌ها و انعطاف های خود، اقدام کنند.
احتیاط کنید، این مشکلات به مرور سر باز می کنند
این دکترای روانشناسی گفت: روند زندگی در کشور ما برخلاف سایر کشورها، اجتماعی است، در کشورهای خارجی معمولا جوانان را از سن 18 سالگی به بعد رها می کنند تا آنها کاملا مستقل زندگی و کار تشکیل دهند و خانواده در تصمیم‌گیری آنها نقشی ندارد اما در ایران این موضوع برعکس است.
وی افزود: به همین دلیل است که توجه به تناسبات خانوادگی، فرهنگی و همچنین عقیدتی بسیار اهمیت دارد. خانواده‌های ایرانی نقش موثری در حمایت و راهنمایی فرزندانشان برای انتخاب درست و آگاهانه ازدواج ایفا می کنند و از آنجا که خانواده‌ها در جریان تمام تصمیمات اولیه و ثانویه زندگی قرار می گیرند، نقاط ضعف و قوت این تناسبات به مرور خود را بروز می دهد.
دکتر مژگان نیکنام بیان کرد: عدم توجه به تناسبات فرهنگی، باعث می شود مشکلات به مرور سربازکرده و خانواده‌ها نتوانند به نحو احسن با یکدیگر در ارتباط باشند.
مادیات حرف اول یا آخر؟
این دکترای روانشناسی با اشاره به بحث مادیات بعنوان یکی دیگر از مسائل مهم قبل از ازدواج عنوان کرد: اگر بخواهیم براساس اصول یک زندگی سالم و کاملا خوشبخت پیش رویم باید معیارها و توجه به تناسبات را اولویت بندی کنیم و توجه به مادیات را در رده‌های آخر گذاریم.
وی افزود: در واقع ابتدا باید آگاهی از شخصیت، دوم تناسبات خانوادگی و فرهنگی، سوم تحصیلات و درنهایت مادیات در نظر گرفته شود. هرچند که تناسبات مادی بااهمیت است و یک فرد باید تمام شرایط را برای یک زندگی مهیا کند اما اگر بعنوان اولویتی بالاتر از سایر عوامل قرار گیرد، زتدگی مطلوب شکل نخواهد گرفت.
خانه آخر این ازدواج ها جدایی است
نیکنام اظهار داشت: این اطمینان را میدهم که اگر زندگی با مشاهده یک شرایط مالی خوب و نادیده گرفتن تناسبات شخصیتی و فرهنگی و حتی خلقیات، شکل گیرد حتما با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می شود و زوج زمانی به اشتباه خود پی می برند که دیگر کار از کار گذشته است؛ لذا مادیات با تمام اهمیتی که دارد باید بعد از تناسبات مد نظر قرار گیرد.
وی زندگی شکل گرفته برپایه مشاهده تناسبات و نادیده گرفتن مادیات را هم پر دردسر دانست و گفت: همه عوامل باید طبق اولویت‌بندی و بررسی کامل با یکدیگر سنجیده و مطرح شوند. این موضوع شایان ذکر است که به دلیل توجه ببیش از اندازه به بحث مادیات در ازدواج های امروزی، اختلافات و به دنبال آن آمار طلاق بالاتری نسبت به سالهای گذشته داریم.
تک بعدی رفتار و انتخاب نکنید 
نیکنام گفت: بدون شک خانواده‌هایی که فرزندانشان را براساس یک الگوی مناسب تربیت کرده باشند معیارها و تناسبات را به درستی لحاظ می کنند و و قتی هم زندگی ساخته شود زوج کاملا خوشبخت هستند. 
وی ادامه داد: اما بالعکس افراد مادی گرا که بعنوان مثال جوان معقول تحصیلکرده ای که با پشتوانه خودش زندگی می کند و با جمع کردن سرمایه، اهداف بلندی را در نظر دارد، نمی بینند زندگی خوبی را هم در آینده تشکیل نمی دهند چرا که همه چیز در تهیه خونه، پول و امکانات خلاصه نمی شود.
نقش پررنگ مادیات در زندگی دختران یا پسران؟ 
این دکترای روانشناسی تصریح کرد: به صراحت نمی توان گفت که دختران یا پسران کدامیک اولویت‌های ازدواج را با بینش منطقی و دقیق‍تری دسته بندی می کنند اما طبق رسم و اصولی که از دیرباز بوده معمولا پسران بعنوان تامین کننده زندگی باید با مهیا کردن شرایط به خواستگاری روند و در این میان توجه به معیار مادیات در دختران کمی قوی تر احساس می شود.
وی با اشاره به تجربیات خود بیان  کرد: نقش پررنگ مادیات از نظر دختران، مسئله‌ای است که با توجه به تجربیات می توان گفت و شاید در آمار و ارقام چیزی جز این مشاهده شود و صحت نداشته باشد.
همه جیز در پول خلاصه نمی شود
نیکنام نقش خانواده‌ها را در الگوسازی برای فرزندان بسیار پررنگ دانست و اذعان کرد: باید به جوانانمان بخصوص در دورانی که می خواهند هویت خود را بسازند، هشدار دهیم و تا حد امکان معیار و اهداف مورد توجه را برایشان روشن کنیم نه اینکه با تعریف از مادیات زندگی خانواده‌ها که ممکن است از نظر درونی با مشکلات زیادی هم مواجه باشند، فرزندانمان را مادی گرا بار آوریم. 
تعریف مدام از تهیه و خرید امکانات مختلف یک مرد برای همسرش، دختر خانواده را به این سمت سوق می دهد که باید با مردی ازدواج کند که در این امور او را بی نیاز کند و خانواده آینده او هم مورد تعریف و تمجید دیگران قرار گیرد.
وی یادآور شد: باید معیارهای ازدواج در جوانان تقویت شده و آنها بدانند که داشتن یک زندگی رضایت بخش و ایده‌آل با بررسی همه جوانب مهیا می شود نه تنها با یک اولویت.

منبع: باشگاه خبر نگاران جوان

لینک مرتبط: در ازدواج موفق؛ جنگ اول به از صلح آخر!

بررسی ازدواج سپید و دلایل افزایش آن در ایران!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ