چرا بلافاصله پس از بلند شدن از زمین سرگیجه می گیریم؟

a.mahammadi
نتیجه یک مطالعه 24 ساله نشان می دهد افرادی که به محض بلند شدن از زمین سرگیجه می گیرند، 15 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

 مطالعه ای که توسط محققان هلندی طی24 سال، روی شش هزار زن و مرد با میانگین سنی 68 سال صورت گرفته است، نشان می دهد افت ناگهانی فشار سبب کاهش موقتی اکسیژن مغز می شود و همین امر به بافت مغز آسیب وارد می کند. این دقیقا همان اتفاقی است که به محض بلند شدن روی می دهد و مطالعات نشان می دهد افرادی که به محض بلند شدن از زمین سرگیجه می گیرند، 15 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل وجود دارند.
به گزارش تلگراف، در ادامه گزارش این مطالعه آمده است که اگر افت فشار با افزایش ضربان قلب همراه نباشد، موقعیت بدتر می شود و احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که با کاهش فشار، افزایش ضربان قلب ندارند، 39 درصد است.

این مطالعه در مورد اقوام بخشی از اروپا، آسیای غربی و بخشی از هند و شمال آفریقا صورت گرفته و تعمیم آن به تمامی نژاد ها نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است؛ ولی آنچه مسلم است، ارتباط مستقیم کاهش اکسیژن مغز و آسیب به بافت این اندام حیاتی است.
منبع: سلامت نیوز

آیا زمانی که سریع از جای خود بلند می شوید سرکیجه می گیرید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1395-07-24 - 01:36 پاسخ

اگر این حالت (افت فشار و سرگیجه هنگام بلند شدن) پیش آمد در همان لحظه چه کاری باید انجام داد؟لطفاً در پایان مطالب راه حل و اقدامات مربوط را هم بنویسید تا مطلب کاملتر شود ممنون.

admin

admin

1395-07-24 - 01:36

مخاطب گرامی سایت الودکتر سلام

افت فشار خون وضعیتی، فرمی از فشار خون پایین است که در تغییر وضعیت از حالت نشسته یا دراز کشیده به حالت ایستاده رخ می دهد،

که می تواند باعث سیاهی رفتن چشم ها،احساس سبکی سر،یا حتی غش کردن شود.
این افت فشار خون ممکن است چند ثانیه تا چند دقیقه پس از ایستادن إیجاد شود.
اگر چه طولانی شدن افت فشار و یا حملات مکرر نشانه مشکلات جدی تری است که نیازمند مراجعه به پزشک است.
علل آن می تواند مشکلات نورولوژیک ،قلبی عروقی،از دست دادن حجمی از خون،علل إندوکرین، و برخی از داروها باشد.
جهت درمان ابتدا علل برگشت پذیر را درمان می کنیم،از آن جمله قطع داروهایی است که مسبب افت فشار خون وضعیتی می باشند.
در صورت امکان درمان های غیر دارویی توصیه می شود،درغیراین صورت می توان از داروهایی مانند، فلودروکورتیزون، میدودرین استفاده نمود.دکتر ژاله حسینی رزیدنت مغز و اعصاب