ترکیبات غذایی که مانع از بروز سرماخوردگی می‌شوند

مهرناز زاوه
تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند از بروز علائم سرماخوردگی پیشگیری کند، تنها اگر همراه با «روی» مصرف شود. در اینجا به ترکیباتی اشاره می‌کنیم که سرشار از این مواد هستند.

آیا شده تا به حال دچار سرماخوردگی شوید و مادرتان برایتان یک لیوان آب پرتقال بگیرد؟ اما شاید بهتر باشد به‌جای عصاره‌ای سرشار از قند یک فنجان چای سبز داغ برایتان بیاورد. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند از بروز علائم سرماخوردگی پیشگیری کند، تنها اگر همراه با «روی» مصرف شود. در اینجا به ترکیباتی اشاره می‌کنیم که سرشار از این مواد هستند.
۱.سالاد توت‌فرنگی و اسفناج
این سالاد کالری کمی دارد اما مواد مغذی موجود در آن بسیار زیاد است. با اینکه اسفناج مقدار «روی» چندانی در خود ندارد، اما آهن زیادی در اختیار بدن قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید آهن هم یکی از مواد معدنی لازم و ضروری برای بدن است. این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ چون زمانی که اسفناج با توت‌فرنگی خورده شود – که آن هم یکی از میوه‌های سرشار از ویتامین C است – آهن را قادر خواهد ساخت سریع‌تر جذب شود. چرا؟ جواب ساده است: ویتامین C در جذب آهن تأثیر به‌سزایی دارد که از طرفی برای سیستم ایمنی بدن هم بسیار حیاتی است – و سطح انرژی بدن را متعادل نگه می‌دارد – چرا که باعث تولید هموگلوبین خواهد شد.
۲.سالاد نخود و گوجه‌فرنگی
آیا می‌دانستید نصف فنجان نخودفرنگی حاوی ۲ گرم نشاسته مقاوم است؟ سوای این مسئله، سرشار از فیبر، چربی‌های سالم و مقداری پروتئین بوده و «روی» هم دارد. شما می‌توانید این حبوبات را با ویتامین C همتای دیگرش یعنی گوجه‌فرنگی مخلوط کرده و یک سالاد عالی و مغذی داشته باشید. گوجه‌فرنگی علاوه بر رنگ و بوی فوق‌العاده‌اش، سرشار از لیکوپن است که نه تنها رنگ قرمز این میوه به خاطر آن است، بلکه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که مانع از بروز سرطان خواهد شد.
۳.خورشت سیب‌زمینی و گوشت گاو
گوشت گاو را نمی‌توان در دسته غذاهای فوق‌العاده قرار داد، با این حال حدود ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۷ میلی‌گرم روی بوده که در واقع تأمین‌کننده ۸ میلی‌گرم دوز توصیه‌شده برای زنان باردار است. از سوی دیگر مردان به ۱۱ میلی‌گرم روی در روز نیاز دارند؛ بنابراین پُرس دوم از این غذا ایده بدی نخواهد بود. البته بهتر است سیب‌زمینی را که سرشار از ترکیبات ویتامین C است فراموش نکنید. هر دوی این مواد دشمن سرماخوردگی هستند.
۴.غلات غنی‌شده همراه با انگور فرنگی سیاه
غلات چیزی حدود ۳۵۰ درصد از میزان مورد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند. علاوه بر این، انگور فرنگی سیاه منبع غنی ویتامین C محسوب می‌شود. میزان ویتامین C موجود در آن بیش از سه پرتقال بزرگ است. بهتر است برای صبحانه‌تان یک ظرف غلات بردارید و نصف فنجان انگور فرنگی سیاه روی آن بریزید.
۵.گل کلم و بادام هندی
گل کلم مقدار قابل توجهی ویتامین C دارد؛ در شرایطی که بادام هندی مقدار زیادی «روی» دارد. «روی» نه تنها باعث قوی‌تر ماندن سیستم ایمنی شما می‌شود، بلکه به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند که در شکل‌گیری مو، پوست و ناخن بسیار تأثیرگذار است.
۶.مرغ بریان با سالسای انبه
مرغ، خصوصا گوشت تیره (یعنی گوشت پخته نواحی ساق و ران طیور) به ازای هر ۹۰ گرم چیزی حدود ۲.۴ میلی‌گرم روی داشته و تنها یک فنجان انبه رسیده و آبدار هم چیزی حدود ۶۰ میلی‌گرم ویتامین C دارد. این میزان، ۱۰۰ درصد ارزش غذایی آنتی‌اکسیدان شما را تأمین خواهد کرد. بهتر است انبه را در یخچال نگهداری کنید. گفته می‌شود که هلو در آب و هوای گرم رشد کرده و در واقع اگر آن را در محیط سرد قرار دهید، خودش را با محیطی متفاوت وفق خواهد داد.
۷.شکلات روی گیلاس
فراموش نکنید که شکلات تلخ سرشار از روی است. حدود ۱۰۰ گرم از آن بیش از ۱۰۰ درصد از مواد معدنی روزانه یک زن را تأمین می‌کند. البته باید گفت گیلاس‌ هم سرشار از ویتامین C است. 
۸.پاستا همراه با گوجه‌فرنگی خشک‌شده و فلفل دلمه‌ای قرمز
اگر شما فردی هستید که تمرینات هوازی زیادی مانند دو و یا شنا انجام می‌دهید، پس باید کربوهیدرات کافی مصرف کنید تا بتوانید سوخت مجدد بدن‌تان را تأمین کنید. اگر این کار را در طول زمستان انجام دهید، باید از این مسئله مطمئن شوید که میزان ویتامین C و روی زیادی مصرف خواهید کرد؛ چرا که دویدن در هوای سرد و یا ترک استخر سرپوشیده با موهای خیس در شرایطی که دما زیر ۳۰ درجه است، شما را نسبت به سرماخوردگی آسیب‌پذیرتر خواهد کرد. این غذا تمام مشکلات شما را طی یک وعده غذایی گرم و لذیذ حل خواهد کرد. گوجه‌فرنگی‌های خشک‌شده حاوی روی هستند، در شرایطی که فلفل دلمه‌ای قرمز هم میزان زیادی ویتامین C دارد.  
منبع: eatthis 

بهترین دم نوش ها برای رفع سرماخوردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ