دست زدن بیش از حد به صورت و نحوه توقف این عمل در دوران شیوع کرونا

alikarimi55
هر انسان بطور متوسط 16 بار در ساعت به صورت خود دست می زند: در این مقاله نحوه توقف این عمل را به شما می آموزیم. لمس صورت می تواند خطر مبتلا شدن به ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی و ویروس جدید کرونا را با میزان قابل توجهی بالا ببرد. چشم و دهان از مناطقی هستند […]

هر انسان بطور متوسط 16 بار در ساعت به صورت خود دست می زند: در این مقاله نحوه توقف این عمل را به شما می آموزیم. لمس صورت می تواند خطر مبتلا شدن به ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی و ویروس جدید کرونا را با میزان قابل توجهی بالا ببرد. چشم و دهان از مناطقی هستند که ویروس ها را به راحتی می توانند وارد بدن شوند.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که افراد بیش از ۱ بار در ساعت به صورت خود دست میزنند. اغلب ما به صورت هایمان دست میزنیم که شان اینکه بعد از شست و شوی دست باز هم این نقاط را لم کنیم بیار زیاد می باشد. کارشناسان می گویند: پوشیدن دستکش می تواند به متوقف کردن عادت لمس کردن صورت کمک کند.

همه ما صورت های خود را برای خارش بینی، خستگی چشم، پاک کردن دهان با پشت دست و همه کارهایی که بدون فکر انجام می دهیم، لمس می کنیم.

اما باید آگاه و هوشیار باشید که لمس صورت خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی و به ویژه کرونا ویروس جدید را به میزان قابل توجهی بالا می برد. دهان و چشم به راحتی ویروس ها را تنها با لمس این نقاط با انگشت های حامل عفونت به بدن منتقل میکنند.

دو راه برای انتقال ویروس جدید کرونا

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC، کرونا ویروس جدید به نام SARS-CoV-2 نیز مانند بسیاری از عفونت های تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. راه های انتقال شامل قطرات تنفسی است که فرد هنگام تنفس و استنشاق وارد ریه خود کند و یا لمس سطوح آلوده به ویروس و سپس برخورد دست با دهان و بینی و چشم می باشد. این در حالی است که ما به راحتی می توانیم از کسی که به وضوح بیمار است دوری کنیم و با استفاده از ماسک از منتقل کردن ویروس ها به هوا جلوگیری کنیم، اما دوری از ویروس هایی که روی سطوح هستند تقریبا اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: خطر ابتلا به کرونا ویروس با وجود بیماری دیابت

ما تمام وقت صورت خود را لمس می کنیم

دانشمندان در طی تحقیقاتی که انجام داده اند متوجه شده‌اند که افراد دائما صورت خود را لمس می‌کنند. در یک مطالعه در سال 2008 روی 10 نفر به مدت 3 ساعت، محققان دریافت کرده‌اند که هر شخص در یک ساعت 16 بار صورت خود را لمس می کند. همچنین مطالعه دیگری که در سال 2015 انجام شد، متوجه شدند که از 26 دانشجوی پزشکی در یک دانشگاه استرالیا مشاهده کردند که در یک ساعت 23 بار صورت خود را لمس کردند. تقریبا نیمی از لمس های صورت شامل دهان، بینی و یا چشم ها می باشد که ساده ترین مسیر ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن ما است.

تی متخصصان پزشکی که باید در این مورد بهتر بدانند که لمس کردن صورت مغایرت دارد با رعایت بهداشت صحیح اما به طور میانگین در 2 ساعت 19 بار صورت خود را لمس کردند. مه افراد زمانی که مشغول به کاری می باشند، با موهای خود بازی می کنند یا در غیر این صورت صورت خود را لمس می کنند. لازم است بدانید که در مقابل لمس صورت تا چه اندازه آسیب پذیر هستید و تا آنجا که می توانید باید توجه خود را به کار جلب کنید.

کرونا

شستن دست ها مهم ترین قسمت

برای از بین بردن کامل ویروس های دست که از لمس سطوح آلوده شده اند، باید دست های خود را حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید. این عمل تنها راهی است که به ما کمک می کند که در صورت لمس صورتمان، از ورود این ویروس به بدن خود جلوگیری کنیم. با در نظر گرفتن نظرات CDC، شستشوی صحیح دست ها از پنج مرحله ساده تشکیل شده است:

  • خیس کردن دست ها
  • کف صابون
  • مالیدن دست ها
  • شستن دست ها
  • خشک کردن

با این حال اغلب صورت خودمان را لمس می کنیم و شانس اینکه مجددا دست های تمیز ما آلوده شود بسیار زیاد است. تمام چیزی که لازم است تا دست ها دوباره آلوده شوند، لمس کردن تنها یک دستگیره در است.

در نظر داشته باشد که حلقه، جواهرات و یا هر نوع دستبندی می تواند یکی از منابع ذخیره آلودگی با ویروس کرونا باشد و در حالت ایده آل باید مراقب باشید که با صورت شما برخورد نکند.

عادت هایی که جهت در امان ماندن از ویروس جدید کرونا باید ترک کنیم

یک روانشناس بالینی توصیه هایی برای جلوگیری از لمس صورت در هنگام شیوع کرونا ارائه داده است. باید نسبت به دور نگه داشتن دست های خود از صورتتان آگاه باشید و ذهن خود را برای مراقبت از خود هوشیار نگه دارید. تنها یک مکث کوتاه به شما کمک می کند تا از کارهایی که با دستتان انجام می دهید، آگاه شوید.

همچنین برای یادآور مرتب به خود برای دور نگه داشتن دست هایتان از صورت، تنها کافی است تا یک سری یادداشت در خانه و محل کار خود نصب کنید و به خود یادآور شوید که نباید صورت خود را لمس کنید.

اگر در خانه مشغول تماشای تلویزیون هستید یا در حال مطالعه هستید سعی کنید که دست های خود را مشغول نگه دارید. حتی شده یک دستمال کاغذی در دستان خود نگه دارید و مرتبا به خود یادآوری کنید که نباید به صورت خود دست بزنید.

راهکارهایی جلوگیری از لمس صورت در هنگام شیوع کرونا

این روانشناس بالینی همچنین تاکید کرده است که از ضدعفونی کننده و صابون های عطر دار برای شست و شو استفاده کنید که بوی این مواد به شما یادآوری کند که نباید صورت خود را لمس کنید.

اگر در یک جلسه و یا کلاس نشستید، توصیه می‌شود که انگشتان خود را به هم گره بزنید و روی پاهای خود قرار دهید. گر با تمام موارد بالا باز هم صورت خود را لمس می کنید پوشیدن دستکش می تواند یکی دیگر از راه های عالی باشد. در واقع با پوشیدن دستکش به خود یادآور می‌شوید که نباید صورت خود را لمس کنید.

همچنین زمانی که از خانه خارج می‌شوید و ممکن است بعد از لمس سطح آلوده به ویروس صورت خود را لمس کنید، بهتر است که دستکش بپوشید. سپس بعد از رسیدن به مقصد مورد نظر دستکش ها را به دور انداخته و دست های خود را بشویید. ممکن است سخت و عجیب باشد اما پوشیدن دستکش در خانه نیز می تواند به شما کمک کند که عادت به لمس کردن صورت خود را ترک کنید.

کرونا

بیشتر بخوانید: علایم افراد مشکوک به ویروس کرونا

سخن آخر

چشم ها، بینی و دهان شما ساده ترین راه برای ورود ویروسی مانند SARS-CoV-2 به بدن است. بعد از لمس سطوح آلوده و سپس لمس صورت به وسیله دست ها عامل انتقال این بیماری است. مهم نیست که هر چند وقت یکبار دستان خود را می‌شویید، برای جلوگیری از ابتلا سیستم ایمنی به این عفونت کافی نمی باشد.

بهترین اقدام پیشگیرانه این است که تا حد امکان از لمس صورت خود بپرهیزید. کارشناسان معتقدند استفاده از برخی روش های ساده به شما در ترک این عادت بسیار کمک می کند. این موارد شامل استفاده از صابون دستی معطر یا ضدعفونی کننده برای افزایش آگاهی از محل دستان شما و نگه داشتن دستانتان روی پاهایتان می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ