همه آنچه باید راجع به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بدانید(2)

پانته آ توتونپیان
به عنوان یک خانم باید به چرخه قاعدگی تان توجه داشته و به تاریخ آن دقت کنید. حتما می دانید که چرخه قاعدگی تان می‌تواند نشانه بسیاری از مشکلات از بیماری‌های زنان تا مشکلات هورمونی باشد. پس بسیار مهم است که حواس تان باشد که آیا همه چیز خوب پیش می رود و خللی وجود ندارد. یکی از مشکلاتی که شاید برخی خانم‌ها تا زمانی که تصمیم به بارداری می گیرند و از آن بی‌اطلاع باشند، سندروم تخمدان

قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید

 شرایط باردار شدن با وجود تخمدان پلی‌کیستیک
اگر پزشک تشخیص داده که سندروم تخمدان پلی‌کیستیک دارید و به خاطر قاعدگی‌های نامنظم،‌ روند باردار شدن تان دچار مشکل است، این امکان وجود دارد که بتوانید روند تخمک‌گذاری را تحریک کنید. داروهای مربوط به باروری از گزینه‌های شایع در این زمینه هستند؛ میزان موفقیت برای تخمک‌گذاری و بارداری باتوجه به نوع درمان با هم تفاوت دارد:

متفورمین:

اگرچه این دارو مخصوص بیماران دیابتی است و به تنظیم میزان انسولین در خون کمک می‌کند، اما هنوز سازمان غذا و داروی آمریکا آن را در درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک مورد تایید قرار نداده است، اما محققان توصیه می‌کنند که مصرف این دارو و سایر داروهای مربوط به دیابت باعث بهبود باروری می‌شود، بنابراین اگر این دارو برای تان مناسب است حتما برای مصرفش با پزشک مشورت کنید.

کلومیفن سیترات:

این دارو باعث تحریک تخمک‌گذاری شده و تا سال‌ها یکی از روش‌های استاندارد درمان ناباروری بوده است، خصوصا در زنانی که سندروم تخمدان پلی‌کیستیک داشته‌اند. با این حال یکسری عوارض جانبی به همراه دارد از جمله گرگرفتگی، تغییر خلق و خو و روحیه و بالا رفتن میزان بارداری‌های متعدد در مقایسه با باردارد شدن طبیعی (که باعث افزایش خطر عود کردن بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، دیابت بارداری و پری‌اکلامپسی خواهد شد).

 گنادوتروپین:

تزریق این هورمون‌ها منجر به تخمک‌گذاری شده اما به شکل بارزی خطر تولد‌های چندگانه و متعدد را در مقایسه با کلومیفن افزایش خواهد داد. 

 برای بهبود مشکلات بارداری چه باید کرد؟
بهترین کاری که در این دوران می‌توان انجام داد این است که با پزشک‌تان مشورت کنید تا برنامه خوبی برای تان تنظیم کند. افزایش وزن مناسب بر اساس شاخص حجم بدن پیش از باروری از طریق تغذیه مناسب و فعال ماندن و تحرک همواره روشی خوب و مفید برای کاهش خطر مشکلات بارداری بوده است. همچنین محققان بر این باورند که داروی دیابت یعنی متفورمین هم می‌تواند احتمال بروز مشکلات را هنگام بارداری کاهش دهد، چرا که میزان تولید آندروژن و روند افزایش وزن را کاهش می‌دهد، البته در صورتی که اضافه‌وزن داشته یا چاق باشید. اگرچه این مسئله منجر به زایمان ناقص نخواهد شد، تحقیقات معدودی برای تایید این مسئله انجام شده است، بنابراین بهتر است نسبت به مناسب بودن یا نبودن این روش حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. 

لیتروزول(یک راه درمان)    
 این دارو باعث مسدود شدن تولید استروژن شده و تولید هورمون‌های تحریک کننده فولیکول را افزایش می‌دهد.

ایجاد حفره روی تخمدان(یک راه درمان)       
 جراح سوزن باریک را وارد شکم کرده و بخشی از تخمدان را برای کاهش میزان آندروژنی که تولید می‌کند از بین خواهد برد.

منبع : مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ