آمار اعتیاد دانش آموزان در فراز و نشیب تایید و تکذیب!

jalalvand
هفته «مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی» در مدارس، در حالی آغاز شده است که نه تنها آمار مشخصی از شیوع این آسیب ها در میان دانش آموزان ارائه نمی شود بلکه به جای ارائه راهکار مناسب برای پیشگیری یا کاهش آسیب ها، آمار آن در بیشتر مواقع از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش یا تکذیب و یا کمتر اعلام می شود موضوعی که سبب شده این آسیب ها در کش و قوس تایید و تکذیب مسولان هر سال بیشتر از سال گذشته شود.

 آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش در حالی واقعیت افزایش شیوع مصرف مواد و نیز آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان کشور را انکار می کند که تجربه یکبار مصرف مواد از سوی 3هزار و 600 تن، خودکشی 13 نفر در سال تحصیلی گذشته و وجود 70 آسیب روانی و اجتماعی تنها از بخشی از آخرین آمار آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان حکایت دارد.

شروع به مصرف مواد 60درصد معتادان از دوران دانش آموزی
کارشناسان می گویند مهم ترین آسیب اجتماعی جدی در میان گروه دانش آموزان شیوع روزافزون مصرف مواد مخدر است.
14 سال پیش ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش در راستای رصد آخرین تغییرات در زمینه گرایش به مصرف موادمخدر در میان دانش آموزان طرح شیوع شناسی مصرف مواد مخدر در جمعیت دانش آموزی را در دستور کار قرار دادند. در مرحله اول این طرح که در سال 81 انجام شد سوءمصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان سوم راهنمایی تا چهارم دبیرستان رصد و مشخص شد که شیوع مصرف در میان این دانش‌آموزان نیم‌درصد است.

مرحله دوم این طرح در سال 90 و در میان دانش‌آموزان سوم راهنمایی و چهارم دبیرستان انجام شد و براساس آن مشخص شد گرایش به مصرف مواد در دانش‌آموزان از نیم‌درصد به یک درصد رسیده است. همچنین در سال 86 مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که 30 هزار دانش‌آموز معتاد در کشور وجود دارد این آمار تنها مربوط به گروهی از دانش‌آموزان بود که به صورت خودمعرف به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده‌اند و دانش آموزانی که تفننی مواد مخدر استعمال می کردند در این آمار در نظر گرفته نشده بودند. آمارها می گوید 3درصد معتادان کشور بین 15 تا 19 سال سن دارند و آنگونه که مدیر کل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است در شیوع اعتیاد بین کودکان زیر 18 سال رشد 100درصدی داشته ایم. بهمن ماه سال 93 نیز سردار بیگدلی معاون سپاه محمد رسول‌الله از آمار 45 هزار نفری دانش‌آموزان معتاد 15 تا 19 ساله خبر داد و گفت: «52 هزار نفر از دانش‌آموزان نیز سال گذشته برای نخستین‌بار مواد مخدر را امتحان کرده‌اند.»

سال هاست که آمارهای غیر رسمی می گویند شیوع سن اعتیاد به 13 سال رسیده است عددی که آمارهای رسمی نیز آن را تایید می کند. همچنین بررسی ها نشان می دهد شروع مصرف بیش از 60 درصد معتادان از دوره دانش اموزی بوده است.
با وجود این آمارهای مشخص از سوی نهادها و سازمان های مرتبط واکنش وزارت آموزش و پرورش همواره تکذیب و پاک کردن صورت مساله است. مسئولان آموزش و پرورش در طول سال هایی که آمارها نشان از افزایش اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان داشت تنها بخشی از آن را پذیرفته و در عین حال تاکید می کنند که افزایش این آمار هیچ ارتباطی به مدرسه ندارد این در حالی ست که یک نوجوان بیشترین زمانی که در طول روز می گذراند در مدرسه و در جمع همسالان خود است.

تکذیب یا ارائه برنامه های بی نتیجه راهکاری برای حل مساله
تکذیب آمارهای رسمی سایر نهادها در زمینه آسیب های اجتماعی دانش آموزان همانند تکذیب آمار اعتیاد راه حلی ست که مسولان آموزش و پرورش در پیش گرفته اند. البته این تنها راهکار این وزارتخانه در راستای حل مسائل نیست بلکه ارائه برنامه هایی که در نهایت هیچ راه حل موثری را در پی نخواهد داشت بخشی از فعالیت های این وزارتخانه است.

هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس از دیروز آغاز و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت آنگونه که مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش در گفت و گو با ایسنا گفته است این هفته با هدف گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اجتماعی سازی مبارزه با موادمخدر برگزار می‌شود، برنامه‌ها و فعالیتهای متنوع آموزشی و فرهنگی، در زمینه شناخت و آگاهسازی در زمینه اعتیاد ، رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی، در مدارس کشور اجرا خواهد شد. نادر منصور کیایی در تشریح این برنامه ها افزود:«طی این هفته، برنامه های گوناگونی در قالب های آموزشی و فرهنگی همچون برگزاری مانورهای استانی پیشگیری از اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی، اجرای برنامه‌های نمادین فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های پیشگیری، تجلیل از فعالان پیشگیری، امضاء و نصب میثاق نامه‌های پیشگیری در مدارس ، توزیع محصولات فرهنگی، اجرای برنامه‌های هنری و ورزشی با رویکرد ترویج پیشگیری از رفتارهای پرخطر، افتتاح نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، انتشار و توزیع پوسترهای فرهنگی آموزشی با پیام پیشگیری از رفتارهای پرخطر و سایر فعالیتها، بصورت روزشمار برگزار می‌شود.»

کیایی همچنین ادامه داد: «بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته در سراسر کشور، دستگاه های استانی و محلی، همچنین سازمان های مردم نهاد و انجمن‌های اولیاء و مربیان ، در طراحی و اجرای برنامه‌های «هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی» ، مشارکت و همکاری موثری با ادارات آموزش و پرورش و مدارس کشور خواهند داشت.»

آسیب های اجتماعی عمیق تر می شود
طرح ها و برنامه های نمادین و نمایشی از جمله اقدامات اموزش و پرورش برای آگاه سازی، پیشگیری و نیز کاهش اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان عنوان شده است این در حالی ست که آمار آسیب ها نه تنها روز به روز بیشتر می شود بلکه آنگونه که معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفته است این مخاطرات در سال های گذشته عمق بیشتری نیز پیدا کرده است.
مهرزاد حمیدی در این زمینه گفت:« آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر، از جمله چالش ها و مخاطراتی هستند که سلامت روانی اجتماعی و هویت کودکان و نوجوانان کشورمان را تهدید می کنند، به طوری که این مخاطرات، در طی سال های گذشته و با رشد فضاهای مجازی و رسانه های نوین، همچنین با گسترش انواع بازی ها، سرگرمی ها و صنایع فرهنگی، از عمق بیشتری نیز برخوردار شده است.»
کمتر نشان دادن آمار آسیب ها، تکذیب کل ماجرا و پاک کردن صورت مساله و نیز ارائه برنامه های نمایشی و نمادین تنها راهکار وزارتخانه ای است که نوجوانان بیشترین زمان خود را در زیرمجموعه آن می گذرانند مساله ای که باعث شده است آمارها نه تنها کاهش نیابد بلکه بیشتر از روز قبل نیز شود.
لینک مرتبط: این روزها گل و علف لای کتاب درسی دانش آموزان چه می خواهد؟!

 ارتباط شیوه صحیح زندگی و اعتیاد دانش آموزان /علل اعتیاد

سن مصرف مواد مخدر به 12 سال رسید!

اعتیاد با هدف تقویت قوای جنسی!؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ