نکته هایی در مورد براکت های همرنگ دندان و ارتودنسی نامرئی

پانته آ توتونپیان
بسیاری از مراجعین ما متمایل به انجام درمان ارتودنسی به گونه ای هستند که کمتر در معرض دید باشد.

ارتودنسی نامرئی و الاینر های شفاف:

بسیاری از مراجعین ما متمایل به انجام درمان ارتودنسی به گونه ای هستند که کمتر در معرض دید باشد. تکنولوژی های مدرنی هم در این زمینه طراحی شده اند، برای بیمارانیکه متمایل به کمتر دیده شدن براکت وbrace  های ارتودنسی می باشند. در این مقاله به این موارد و مزایا و معایب هر کدام اشاره میشود.

-براکت های سرامیکی یا براکت های همرنگ دندان:

این براکت ها از جنس پرسلن بوده و همرنگ دندانها می باشند. نسبت به براکت های فلزی دارای مزیت همرنگ بودن دندان هستند و کمتر دیده می شوند. این براکت ها زیباترند ولی هزینه بالاتری داشته ومقداری هم طول دوره درمان با آنها بیشتر است. البته گاهی هم جمع شدن stainها یا رنگریزه های غذایی باعث تیره شدن نسبی این براکت ها می گردد.

(شکل1: براکتهای سرامیکی همرنگ دندان)

-clear aligner ها یا الاینر های شفاف:

شرکت Invisalign آمریکا پیشرو در طراحی کامپیوتری این روش بوده ولی شرکت های دیگری از کشور های دیگری مثل آلمان، فرانسه و…..در حال کار روی software و hardware این سیستم می باشند.

شکل2:الاینرهای شفاف

C:UsersMATRIXDesktopuntitled.png

شکل3: الاینرهای شفاف

مزایای این سیستم:

یکی از نقطه قوتهای این سیستم عدم استفاده از براکت های فلزی یا ثابت متصل به دندان و در نتیجه کمتر دیده شدن آن است. همچنین اغلب بیماران ارتودنسی بویژه بالغین با آن راحت تر هستند و بهداشت دهان نیزبا آن آسان تر انجام میگردد. برای بیمار پلاک های متحرک شفاف به صورت سریالی ساخته می شوند و نرم افزار کامپیوتری پس از تشخیص و طرح درمان توسط متخصص ارتودنسی آنرا انجام می دهد.

البته این سیستم ایراد هایی هم دارد، از جمله اینکه پلاک ها به صورت متحرک بوده وبیمار مواقع غذا خوردن و مسواک زدن آنرا خارج می کند. پس نیاز به همکاری بیمار دارد و گاهی بیماران از آن خوب استفاده نمی کنند. در عین حال پلاکها شکننده بوده و گاهی دچار آسیب می شوند. همچنین گاهی ایجاد حرکات سه بعدی دندان و ایجاد جزییات نظم کامل و بر همایش دندانی با این سیستم با مشکل همراه است.

به عنوان نتیجه:

سیستم های مدرن ارتودنسی هر کدام دارای مزایا و معایب مختلف هستند و بهتر است قبل از انتخاب هر سیستمی با ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی) خود مشورت نمایید. شما در اینترنت پروپاگاندائی از این محصولات را میبینید که اغلب ترکیبی از اطلاعات درست و غلط هستند. بهترین کسی که می تواند شما را راهنمایی کند ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی) شما است. در این کلینیک از تکنولوژیهای روز دنیا بر اساس حداکثر مزایا برای مراجعین بهره گرفته میشود.

دکتر فاضل فیروزی

متخصص ارتودنسی

فلوشیپ ارتودنسی- جراحی فک


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ