شستشوی دست ها تا درصد از ابتلا به بیماری آنفلوانزا جلوگیری می کند؟!

jalalvand
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون تا 50 درصد فرد را در برابر ابتلا بیماری آنفلوانزا محاظت می کند که این کار باید همواره در طول روز مورد توجه قرار گیرد.

محمدرضا صائینی گفت: عموم مردم درباره مبتلا نشدن به بیماری شبه آنفلوانزا باید پیشگیری‌های لازم را داشته باشند که رعایت نکات بهداشتی امری مهم محسوب می شود.
وی یادآوری کرد: عده ای شستشوی دست ها با آب و صابون را منحصر به زمان های خاص می دانند و این در حالی است که این روند باید در طول روز به دفعات زیاد انجام شود و این اقدام ابتلای فرد به برخی بیماریها از جمله شبه آنفلوانزا را کاهش می دهد.
صائینی افزود: به طور معمول بیماری آنفلوانزا از نیمه دوم آبان به ویژه آذر شیوع بیشتری می یابد که بروز آن در این مقطع از سال امری طبیعی به شمار می رود و شناخت علائم و نشانه های این نوع بیماری از سوی مردم اهمیت زیادی دارد.
وی بیان کرد: رعایت اصول اولیه و آداب تنفسی و همراه داشتن دستمال مناسب و استفاده از آن هنگام عطسه اقدامی ضروری است که انجام این امر از انتشار ویروس ها به میزان قابل توجهی پیشگیری می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بر این اساس توصیه می شود هنگام عطسه و سرفه با دستمال کاغذی جلوی بینی و دهان را گرفته و سپس دستمال استفاده شده به سطل زباله دارای در انداخته شود.

فاصله 1.5متری را با فرد مبتلا رعایت کنید
صائینی افزود: فرد مبتلا به بیماری شبه آنفلوانزا نیز باید برای پیشگیری از مبتلا نشدن سایر افراد نکاتی از قبیل آداب تنفسی، استفاده از ماسک مناسب را رعایت کند.
وی اظهار کرد: تا حد امکان فرد مبتلا به سرماخوردگی و یا شبه آنفلوانزا از دست دادن با دیگران اجتناب کرده و علاوه بر آن از حضور در مجلس های پر تراکم پرهیز کرده و استراحت کامل داشته باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: 80 درصد بیماری شبه آنفلوانزا با رعایت نکات بهداشتی، مصرف مایعات فراوان، مواد غذایی قابل هضم و به عبارتی با خود مراقبتی قابل پیشگیری است و فقط در 20 درصد موارد که علائم شدیدی در فرد بروز می یابد باید تحت درمان بوده و مراقبت های لازم قرار گیرند.
وی بیان کرد: بیماران سرطانی و مبتلایان به نارسائی کلیوی، سرطان، آسم، بانوان باردار و سالمندان باید بیشتر مواظب خود باشند.
صائینی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان آمادگی کامل برای مقابله و کنترل بیماری آنفلوانزا را دارد و بر این اساس تمهیدات لازم در خصوص این بیماری انجام شده است.
آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب ریزش بینی، گلودرد و سرفه تظاهر می کند.
سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می یابد ولی سایر نشانه های بیماری بعد از 2 تا هفت روز خود به خود بهبود می یابد.
لینک مرتبط:‌حقایق مهمی که درباره برخورد با عطسه و سرفه نمی دانیم؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ