اشتباهات رایج هنگام استفاده از مرطوب‌کننده‌

مهرناز زاوه
به نظر می‌رسد استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، ساده باشد. با این حال وقتی بحث هیدراته کردن بدن مطرح می‌شود ممکن است اشتباهات زیادی مرتکب شوید. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد چطور می‌توان مهم‌ترین اقدامات را در جهت مراقبت‌های پوستی انجام داد.

به نظر می‌رسد استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، ساده باشد. با این حال وقتی بحث هیدراته کردن بدن مطرح می‌شود ممکن است اشتباهات زیادی مرتکب شوید. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد چطور می‌توان مهم‌ترین اقدامات را در جهت مراقبت‌های پوستی انجام داد.
۱. آن را روی پوست خشک می‌مالید
همه ما دوست داریم لوسیونی استفاده کنیم که بتواند رطوبت پوست را پیش از تبخیر شدن، در پوست حفظ نماید. بعد از شستن، پوستتان را به آرامی پاک کنید و هرگز آن را نمالید. هنگام استفاده از مرطوب‌کننده نباید قطرات آب را روی پوستتان ببینید، اما پوستتان باید کمی نم داشته باشد.
۲. به ندرت از آن استفاده می‌کنید
برای کنترل خشکی پوست حداقل یک بار در روز باید از مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای درک چرایی این داستان، بهتر است پوست را در قالب دیواری آجری در نظر بگیرید که آجرهای آن سلول‌هایش است و شبکه‌ای از لیپیدها (مواد چرب) در قالب غلافی عمل کرده که آن را در بر می‌گیرد. این یک ساختار خوب محسوب می‌شود اما فراموش نکنید که چیزهای زیادی هست که می‌تواند فعالیت آن را مختل کند؛ از جمله هوای سرد، هوای گرم و محصولات زبر و ناملایم. سالخوردگی را هم نباید از قلم انداخت؛ چرا که میزان لیپید با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. وقتی که میزان این غلاف کم شده یا دچار اختلال می‌شود، پوست کارایی‌اش را در قالب یک سد در مقابل کمبود آب از دست داده و خشک می‌شود. استفاده از مرطوب‌کننده باعث استحکام این غلاف می‌شود بنابراین با استفاده از آن می‌توانید هیدراته بودن پوست را هم حفظ کنید.
۳. به خاطر آکنه از آن استفاده نمی‌کنید
اگر پوستتان نسبت به جوش حساسیت دارد، مرطوب‌سازی آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ چرا که بسیاری از روش‌های درمان آکنه باعث خشکی پوست شده و بسیاری از آنها هم تأثیر چندانی بر سوختگی پوست ناشی از آفتاب ندارند. اگر نگران این هستید که روغن‌های موجود در مرطوب‌کننده‌ها ممکن است منافذ پوستی را مسدود کرده و سبب بروز جوش شوند بهتر است به دنبال سرم‌های هیدراته‌کننده باشید.
۴. یک لایه ضخیم از آن روی پوستتان می‌مالید
اگر مجبورید برای نرم شدن کرم پودرتان از چند قطره مرطوب‌کننده استفاده کنید وقت آن است محصولی بخرید که می‌تواند پوست را بیشتر هیدراته کند. در فهرست مرطوب‌کننده‌ها، لوسیون‌ها در مقایسه با کرم‌ها، سرم‌ها، روغن‌ها و پمادها، کمترین خاصیت را در هیدراته کردن دارند. بهترین گزینه برای شما محصولی است که این امکان را می‌دهد که مانند محصولات آرایشی به راحتی آن را روی پوست بمالید. 
۵. صبح و شب از یک مرطوب‌کننده ثابت استفاده می‌کنید
در صورتی که از یک کرم ضد ‌آفتاب مجزا استفاده نمی‌کنید بهتر است مرطوب‌کننده صبح‌تان حاوی SPF یا عامل محافظت در برابر نور خورشید با نمره حداقل ۳۰ باشد. اگر پوست‌تان چندان صاف و فوق‌ا‌لعاده‌ نیست، به دنبال کرمِ‌ مرطوب‌کننده‌ای با سایه مختصری باشد که SPF داشته باشد.
۶. از یک کرم دور چشم مجزا استفاده نمی‌کنید
آیا فکر می‌کنید هر نوع کرمِ صورت را می‌توانید به اطراف چشم‌تان بمالید؟ پس باید بدانید که در اشتباهید. پوست اطراف چشم، بسیار حساس بوده و به محصولات خاصی نیاز دارد. بهتر است تنها از سرم‌ها و کرم‌هایی استفاده کنید که از نظر چشم‌پزشکی تست‌شده باشد و تا حد امکان از مصرف محصولاتی که مواد معطر دارند خودداری کنید؛ چرا که باعث التهاب پوستی شده و به تورم آن می‌انجامد. توصیه می‌‌شود آن را به آرامی در ناحیه زیرچشم و درست زیر ابرو بمالید و حواستان باشد به پلک‌تان ساییده نشود. 
۷. ولخرجی می‌کنید
شاید محصولات باکیفیت زیادی باشد که استفاده از آنها را دوست داشته باشید اما برخی مرطوب‌کننده‌های داروخانه‌ای هم تأثیر جالبی دارند. توصیه می‌شود به دنبال ترکیباتی باشید که باعث تکمیل و پوشش مواد طبیعی پوست می‌شوند؛ مانند لیپیدها، سرامیدها و هیالورونیک اسید. همه آنها ترکیباتی قوی هستند اما هیالورونیک اسید یک ابرقهرمان در دنیای محصولات زیبایی است.
۸. سایر نکات مراقبت پوستی
شاید زمان زیادی ببرد تا تأثیر مرطوب‌‌کننده‌ها در جهت نرم و صاف شدن پوست خود را نشان دهد اما این تنها یک بخش از برنامه رژیم مراقبت پوستی است. سایر بایدهایی که در این مسیر باید مد نظر قرار دهید شامل شستشو همراه با یک پاک‌سازِ ملایم با استفاده از آب ولرم بوده و از آنجایی که پرتوهای فرابنفش می‌توانند عملکرد پوستی را دچار اختلال کرده و مسیر را برای خشکی آن فراهم ‌‌آورند، بهتر است هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
منبع: prevention 

بهترین روش‌ مراقبت از پوست صورت متناسب با سن‌تان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ