با تمیز کردن دندان، ریه‌هایتان را هم تمیز کنید

مهرناز زاوه
چک‌آپ مرتب دندان نه تنها به زیباتر شدن لبخندتان کمک می‌کند، بلکه در حفظ سلامت ریه‌هایتان هم تأثیرگذار است.

چک‌آپ مرتب دندان نه تنها به زیباتر شدن لبخندتان کمک می‌کند، بلکه در حفظ سلامت ریه‌هایتان هم تأثیرگذار است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد پاکسازی مرتب دندان‌ها می‌تواند میزان باکتری‌هایی را که مسبب عفونت ریوی است کاهش داده و در نهایت باعث کاهش خطر ذات‌الریه شود.
سالانه قریب ۱ میلیون نفر در آمریکا دچار بیماری ذات‌الریه می‌شوند و محققان می‌گویند که ۵۰۰۰۰ نفر هم به خاطر آن جان خود را از دست می‌دهند. هرکسی ممکن است دچار ذات‌الریه شود اما این بیماری در بین افراد مسن و افرادی که دچار بیماری ریوی و بیماری‌هایی مانند ایدز هستند شایع‌تر است.
در این تحقیق محققان نتایج ثبت‌شده مربوط به بیش از ۲۶۰۰۰ فرد را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند افرادی که هرگز برای ویزیت به دندان‌پزشک مراجعه نکرده بودند، ‌در مقایسه با افرادی که دو بار در سال برای چک‌آپ دندان‌ها پیش پزشک رفته بودند، خطر ذات‌الریه باکتریایی در آنها ۸۶ درصد بیشتر گزارش شد.
یکی از متخصصان در این باره می‌گوید: «ارتباط مستند و محکمی میان سلامت دهانی و ذات‌الریه وجود دارد و یکی از چیزهایی که در حفظ سلامت خوب دهان و دندان بسیار مؤثر است، ویزیت مرتب دندان‌پزشک خواهد بود.»
دهان شما هرگز بدون باکتری نخواهد بود. اما مراقبت خوب دهانی می‌تواند میزان باکتری‌های موجود در دهان را کاهش دهد. وی در ادامه افزود: «تحقیقات ما توانسته شواهد بیشتری در این باره به دست دهد که بین بهداشت دهانی و سلامت کلی بدن ارتباط نزدیکی وجود داشته و توصیه ما این است که باید مراقبت دندانی را به یکی از  اقدامات پیشگیرانه در زمینه سلامت خود تبدیل کنید.»
منبع: health

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در بیماران مبتلا به آرتریت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ