اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در بیماران مبتلا به آرتریت

مهرناز زاوه
افرادی که از درد فک یا جراحت فک رنج می‌برند، اگر نتوانند دهان‌شان را به اندازه کافی باز کنند، در دندان‌پزشکی به مشکل بزرگ‌تری برخواهند خورد. حرکت محدود فک باعث می‌شود که دسترسی به دهان و دندان بیمار برای پزشک دشوار شود.

بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. اما چرا به راحتی نادیده گرفته می‌شود؟ مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و چک‌آپ سالانه می‌توانند از بروز مشکلات دندان در آینده جلوگیری کنند. به گفته متخصصان، رعایت بهداشت دهان و دندان به اندازه مراقبت از سایر اندام‌های بدن اهمیت دارد.
دلایل زیادی برای نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان ارائه می‌شود:
از رفتن به دندانپزشکی متنفرم.
بیمه دندانپزشکی ندارم.
دندان درد ندارم، پس عجله‌ای نیست.
سرم خیلی شلوغ است، اما به زودی برای چک‌آپ می‌روم.
افراد مبتلا به آرتریت مشکلات حرکتی دارند و اغلب قادر به کنترل حرکات دست خود نیستند. برای برخی از آنها، مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان یک امر دشوار است. مراقبت از دهان و دندان برای افرادی که از مشکلات زیر رنج می‌برند، کمی پیچیده‌تر است:
بد شکلی دست
انقباض انگشت
از بین رفتن مچ دست
درد آرنج
مسواک‌های برقی و نگهدارنده نخ دندان به این افراد کمک شایانی می‌کند و تا حد زیادی مشکلات‌شان را برطرف می‌کند. با این حال، انجام معاینات لازم کماکان ضروری خواهد بود.
افرادی که از درد فک یا جراحت فک رنج می‌برند، اگر نتوانند دهان‌شان را به اندازه کافی باز کنند، در دندان‌پزشکی به مشکل بزرگ‌تری برخواهند خورد. حرکت محدود فک باعث می‌شود که دسترسی به دهان و دندان بیمار برای پزشک دشوار شود. با وجود مشکلات و عوارض بسیار، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان غیرممکن به نظر می‌رسد. داشتن دهان و دندان ناسالم می‌تواند به سایر مشکلات پزشکی نیز منجر شود.
بر اساس آمار انجمن دندانپزشکان عمومی، علائم 90 درصد از بیماری‌های سیستمیک در دهان بیماران بروز پیدا می‌کند.
بزاق از دهان و دندان شما محافظت می‌کند
بزاق دهان یکی از اولین سیستم‌های دفاعی در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های دهان است. بزاق حاوی پادتن، پروتئین و آنزیم است که با ارگانیسم‌های بیماری‌زا به نبرد می‌پردازند. با این حال، بزاق در برابر برخی از باکتری‌ها کم می‌آورد و نمی‌تواند از شما محافظت کند. با توجه به مطالعات کلینیک مایو، بیش از 500 گونه باکتری در دهان شما زندگی می‌کنند. باکتری‌ها باعث ایجاد پلاک در سطح دندان‌ها می‌شوند.
به طور معمول، باکتری‌ها از دهان وارد جریان خون نمی‌شوند، اما از طریق بریدگی و جای زخم می‌توانند به جریان خون نفوذ کنند. یک سیستم ایمنی قوی به سرعت مقابل مهاجمان ایستادگی می‌کند. اما یک سیستم ایمنی ضعیف نمی‌تواند در برابر عفونت مقابله کند. همچنین، مکانیسم دفاعی دهان با مصرف داروهایی که موجب کاهش ترشح بزاق در دهان می‌شوند، دچار اختلال می‌شود.
پلاک
پلاک یک لایه بی‌رنگ و چسبنده از باکتری‌هایی است که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود و پوسیدگی به بار می‌آورد. پوسیدگی دندان وقتی رخ می‌دهد که باکتری‌های موجود در پلاک از کربوهیدرات‌های دریافتی ما تغذیه می‌کنند و با ترشح اسید، دندان را می‌پوسانند. افراد مسن بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. با تحلیل رفتن لثه، ریشه دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد. بیماران مبتلا به آرتریت بیش از سایرین در معرض ابتلا به پوسیدگی دندان قرار دارند.
خشکی دهان
خشکی دهان از جمله عواملی است که باعث پوسیدگی دندان می‌شود. خشکی دهان می‌تواند نشانه یک بیماری خاص مانند سندروم شوگرن یا صرفا عارضه جانبی مصرف دارو باشد. از این رو، نباید آن را نادیده گرفت. خشکی دهان، مانع از ترشح بزاق شده و سرعت ایجاد پلاک را افزایش می‌دهد.
وقتی به یک دندانپزشک جدید مراجعه می‌کنید، بهتر است سابقه پزشکی خود را به طور کامل در اختیار او بگذارید. دندانپزشک باید از هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید مطلع باشد.
تعویض مفصل
افرادی که عمل تعویض مفصل را انجام داده‌اند، باید بیشتر مراقب باشند. اگر باکتری‌ها وارد جریان خون شوند، می‌توانند وارد پروتز شما شوند و مشکلات زیادی به بار بیاورند که رهایی از آنها آسان نخواهد بود.
اگر قرار است تحت عمل دندان‌پزشکی قرار بگیرید و یکی از مشکلات زیر را دارید، باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید:
آرتریت روماتوئید
لوپوس
سایر انواع التهابی آرتروز
سیستم ایمنی ضعیف
تعویض مفصل در دو سال اخیر
سابقه عفونت در مفاصل مصنوعی
بیمارانی که تعویض مفصل داشته‌اند، بایدیک ساعت قبل از عمل دندان 2 گرم آموکسی سیلین، سفالکسین و سفرادین استفاده کنند. اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، سفرادین نخورید. اگر بیمار به پنی سیلین حساسیت دارد یا نمی‌تواند داروهای خوراکی مصرف کند، باید از پزشک تقاضای داروی جایگزین کند.
دندانپزشکی پیشرفته
پیشرفت تکنولوژی در چند دهه گذشته در عرصه دندانپزشکی نیز اثرگذار بوده است. ما در عصر دندانپزشکی دیجیتال با اشعه ایکس، پنل‌های پانوراما و روش‌های کم تهاجمی زندگی می‌کنیم.
افراد مسن و میانسال که در طول زندگی خود مراقب بهداشت دهان و دندان‌شان بوده‌اند، می‌توانند از مزایای داشتن دندان‌های طبیعی و بادوام بهره‌مند شوند. نتایج پژوهش موسسه ملی دندانپزشکی نشان داده که نرخ ریختن دندان‌ها در بین افراد 55 تا 64 ساله از سال 1960 به بعد، کاهش چشم‌گیری داشته است.
منبع: health 

چه کسانی آرتریت روماتوئید می گیرند؟ + انواع آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ