آیا غذاهای پرچرب واقعا زمینه ساز سرطان اند؟!

jalalvand
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: براساس تحقیقات پزشکان غذاهای پرچرب ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

دکتر محمد کاظم‎ زاده گفت: مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده، کلسترول و رژیمی که چربی آن بالا است می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‎ های پستان، پروستات، کولون و رکتوم را افزایش دهد.
وی اضافه کرد: امروزه الگوهای غذایی پرچرب و نیز حاوی شیرینی و غذاهای شیرین فاقد مواد مغذی و معدنی است و به افزایش سرطان کمک می کند.
کاظم زاده با تاکید بر لزوم مصرف گوشت‌ های کم‏ چرب در برنامه غذایی روزانه ، گفت: گوشت همواره یکی از وعده های غذایی روزانه محسوب می شود و بهتر است پیش از طبخ گوشت، چربی ها جدا شوند.
وی به مصرف کنندگان توصیه کرد؛ از گوشت سفید به ویژه ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنند و پیش از پخت نیز پوست و چربی آن را جدا شود.
کاظم زاده در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از مواد لبنی کم چرب گفت: محصولات لبنی کم ‌چرب دارای منابع کافی از پروتئین، ویتامین‎ها و مواد معدنی به ویژه کلسیم هستند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مصرف غذاهای حاوی ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C احتمال ابتلا به سرطان‌ها را کاهش می‎دهند.
وی با اشاره به جایگزین کردن میوه ‌ها و سبزی‎ ها به جای تنقلات سرخ شده، گفت: در رژیم غذایی روزانه از سبزی‎های برگی شکل و سبز تیره، زرد، نارنجی و میوه‏‎ها بویژه مرکبات استفاده کنید.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: سبزی‎ های خانواده کلم بیشترین کاهش‌ دهنده ابتلا به انواع سرطان‎ها هستند چرا که منابع مطلوب از فیبر، ویتامین‏‎ها و مواد معدنی را دارند.
وی توصیه کرد: با توجه به برچسب غذاها و میزان چربی و کالری و فیبر در آنها سعی شود برنامه غذایی مناسب روزانه مورد استفاده قرار گیرد.
هم اکنون بیش از سه هزار نفر در همدان مبتلا به انواع سرطان هستند.
لینک مرتبط:آیا این واقعیت دارد که افراد چاق کبدشان چرب می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ