چطور می‌توان آلزایمر را هفت سال پیش از بروز علائم تشخیص داد؟

مهرناز زاوه
محققان طی تحقیقات پیشرفته دریافتند که مغز افرادی که به طور ژنتیکی مستعد آلزایمر است، تا هفت سال پیش از بروز زوال عقل، واکنش‌های ایمنی غیرعادی از خود نشان می‌دهد.

محققان طی تحقیقات پیشرفته دریافتند که مغز افرادی که به طور ژنتیکی مستعد آلزایمر است، تا هفت سال پیش از بروز زوال عقل، واکنش‌های ایمنی غیرعادی از خود نشان می‌دهد. این واکنش‌های ایمنی را می‌توان با کمک پروتئینی به نام TREM2 شناسایی کرده و در مایع مغزی‌نخاعی آن را یافت که می‌تواند امکان پیگیری میزان پیشرفت این بیماری را به پزشکان نشان دهد. بنابراین زمانی که محققان میزان TREM2 را اندازه‌گیری کردند – که توسط سلول‌های خاص ایمنی مغز به نام میکروگلیا از هم جدا می‌شوند – توانستند فعالیت زیاد ایمنی مغز را تشخیص دهند.
در واقع سلول‌های میرای مغز می‌تواند محرک فعالیت میکروگلیا باشد، و رسوبات پروتئین‌های آمیلوئیدی که آن را جرم نامیده و در بیماری آلزایمر رخ می‌دهد تأثیری بر آن ندارد. محققان می‌گویند افزایش میزان TREM2 تا چند سال پیش از بروز علائم زوال عقل در زمان مورد نظر را می‌توان مورد بررسی و کنترل قرار داد که به موجب آن می‌تواند زمان آغاز زوال عقل را به طور دقیق پیش‌بینی کرد. 
میزان TREM2 را می‌توان نوعی شاخص زیستی تلقی کرد که به منظور مسیریابی فعالیت سیستم ایمنی در زمان پیشروی آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بدون در نظر گرفتن این مسئله که آیا این بیماری ژنتیکی است یا نه. TREM2 را می‌توان به عنوان نشان‌گر درمانی برای کنترل واکنش دارویی هم به کار گرفت. 
در این تحقیق محققان ۱۲۷ فرد با میانگین سنی ۴۰ سال را که به لحاظ ژنتیکی مستعد آلزایمر بودند مورد بررسی قرار دادند. در اکثریت قریب آنها هیچ علائمی از زوال عقل مشاهده نشد یا تنها اختلالات شناختی مختصری در آنها دیده شد. 
منبع: medicaldaily

تفاوت میان زوال عقل و آلزایمر چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ