اگر همسرتان بیش از اندازه به شما وابسته است بخوانید!

a.mahammadi
اگر همسری وابسته دارید که زندگی را به شما و خودش سخت کرده است این مطلب را بخوانید و از راهکارها برای کنترل این مشکل استفاده کنید.

سلامت نیوز: «ما زندگی خیلی خوبی داریم، عشق و محبت ما بین همه فامیل زبانزد است، اما همسرم بیش از حد به من وابسته است. در همه حال می‌خواهد کنار من باشد، هیچ جایی را بدون حضور من نمی‌رود و برای خرید کوچک‌ترین چیزها هم نظر مرا می‌پرسد. خودش می‌گوید تو دلیل همه‌‌چیز من هستی؛ زنده بودنم، نفس کشیدنم، کار کردنم و حتی خوشحالی و ناراحتی‌ام. همه اینها اگر در حد طبیعی بود، اشکالی نداشت اما همه اینها به‌صورت خیلی افراطی و شدید در همسرم وجود دارد.» اگر احساس می‌کنید این چند خط، مشکل شما و همسرتان را بیان می کند، احتمالا شما هم همسری وابسته دارید که زندگی را برای شما و خودش سخت کرده است.

تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا راهکارهای مفیدی را برای کنترل این مشکل و حل آن با هم مرور کنیم.
تغییر اما کم‌کم…
برای حل این مشکل و طبیعی و به اندازه شدن وابستگی و محبت همسرتان به شما، باید خیلی چیزها تغییر کند و اتفاقا شما باید بهانه تغییر این «خیلی چیزها» باشید اما نکته مهم و اساسی این است که در زندگی، هیچ‌چیز یکباره تغییر نمی‌کند و نیاز به مداومت، صبر و شکیبایی دارد. شما باید با استفاده از توصیه‌های ما خیلی از عادت‌های زندگی روزمره و الگوهایی که در رابطه شما و همسرتان شکل گرفته را کم‌کم و ذره ذره تغییر دهید تا الگوی روابط همسرتان با شما تغییر کند و به حالت عادی بازگردد اما دقت کنید اگر این تغییرات یکباره و ناگهانی اتفاق بیفتد، همسرتان را دچار شوک و ضربه ناگهانی خواهد کرد و احتمالا باعث افسردگی و شکرآب شدن رابطه شما و او خواهد شد. پس دقت کنید پیش از هر چیز خودتان را برای یک دوره تغییرات بلندمدت، کم‌کم و گاهی هم ناراحتی و دلخوری همسرتان آماده کنید. مهم اما این است که شما مهربان، ثابت‌قدم و صبور باشید.
استقلال شخصیتی
مهم‌ترین موضوع در بحث وابستگی به‌خصوص در میان زنان، عدم‌توانایی تصمیم‌گیری مستقل است. این عدم‌توانایی در همه جنبه‌های زندگی بروز می‌کند. در ابتدا ممکن است بروز این ناتوانی در تصمیم‌گیری، برای شما دلچسب و شیرین باشد و احساس کنید تصمیم‌گیرنده نهایی در همه امور شما هستید اما رفته‌رفته آسیب‌های این سبک از ابراز علاقه و دلبستگی خودش را نشان خواهد داد و شما را خسته و عاصی خواهد کرد. بهترین کار این است که از موضوعات ریز زندگی شروع و در همین موضوعات جزئی و ریز، شخصیت و هویت او را تقویت کنید. یک زن وابسته در انتخاب غذا، نوع لباسی که می‌پوشد، آرایش و نوع پیراستگی در داخل منزل، مسائل مربوط به بچه‌ها، انتخاب محل مسافرت و هر تصمیم‌گیری دیگری که در زندگی پیش بیاید، کاملا بی‌نظر است و سعی دارد از نظر شما تبعیت کند. دقیقا در همین بزنگاه‌هاست که شما باید سعی کنید تصمیم‌گیری را برعهده او بگذارید و آهسته‌آهسته قدرت تصمیم‌گیری او را تقویت کنید؛ البته دقت کنید نه با بی‌توجهی و بی‌محلی بلکه در کمال محبت، توجه و مهربانی تصمیم را برعهده او بگذارید و بعد هم از نتیجه کار تعریف و تمجید کنید تا انگیزه استقلال در او تقویت شود.
استقلال مالی
به‌گونه‌ای که همسرتان مستقیما متوجه نشود، سعی کنید مقدمات استقلال مالی او را در خانه فراهم کنید. احتمالا تا امروز او هر کاری که داشته یا هر خریدی که برایش پیش می‌آمده، نزد شما آمده و از شما می‌خواسته تا جنس مورد نظر را برای او خریداری کنید یا از شما مبلغ مشخصی پول می‌گرفته و خرید مورد نظر‌ش را انجام می‌داده. حالا اما شما باید ابتدا بهانه کنید که دغدغه‌های فکری‌تان خیلی زیادشده و ذهنتان خیلی شلوغ شده است و کم‌کم مبلغ مشخصی را در ‌ماه به همسرتان بدهید و از او بخواهید تا پایان‌ماه هزینه‌هایش را از همان مبلغ مشخص بردارد و خریدهای شخصی‌اش را از همان مبلغ مشخص هزینه کند. سعی کنید مبلغ مورد نظر را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که علاوه بر پرداخت هزینه‌های جاری او، مقداری هم پس‌انداز برایش بماند تا انگیزه و انرژی بیشتری برای همراه شدن با این روش جدید از خود بروز دهد؛ البته در این مرحله هنوز شما با هم به خرید می‌روید اما مدیریت هزینه‌های مربوط به همسرتان را به ‌خود او سپرده‌اید.
داستان مهم خرید
یکی از مهم‌ترین موقعیت‌هایی که شما و همسرتان با آن مواجه هستید و اهمیت زیادی در موضوع وابستگی دارد، هنگام خرید رفتن است. معمولا افراد وابسته توانایی و قاطعیت کافی برای خرید کردن به تنهایی را ندارند و همواره سعی می‌کنند نظر شما را بپرسند و براساس نظر شما تصمیم‌گیری کنند و مسئولیت تصمیمشان را بر گردن شما بیندازند. کاری که شما باید بکنید این است که کم‌کم سهم خود را در تصمیم‌گیری‌ها کاهش دهید و تلاش کنید همسرتان خودش برای خرید‌هایش تصمیم بگیرد؛ مثلا اگر قبلا در مورد خرید یک مانتو قاطع نظر می‌دادید و می‌گفتید: «این مانتو برای تو مناسب است» یا « این مانتو قشنگ است». حالا باید بگویید: «این مانتو قشنگ است، آن یکی هم به شما خیلی می‌آید، ببین خودت کدام را دوست داری و همان را انتخاب کن». دقت داشته باشید که حتما همسرتان خواهد گفت: «نظر تو برایم مهم است و تو بگو کدام را بردارم» ولی تمام بار درمانی کار شما بر پافشاری و عدم اعلام نظر قطعی‌تان استوار است. حتما در دفعات اول، این کار برای همسرتان خیلی سخت خواهد بود اما به مرور او توانایی بیشتری برای انتخاب‌های خود به‌دست خواهد آورد.
رفت‌وآمدها را زیاد کنید
از دیگر مواردی که می‌تواند کمک زیادی به همسر شما بکند تا کمی از دنیای وابستگی به شما فاصله بگیرد، زیاد‌شدن هوشمندانه رفت‌وآمدها و تعاملات اجتماعی است. کلمه هوشمندانه را استفاده کردم چون زیاد شدن بی‌هدف و غیرهوشمندانه تعاملات، به شما کمکی نخواهد کرد. باید سعی کنید رفت‌وآمدها و تعاملات اجتماعی را که همسر شما در موقعیت‌های آنها احساس استقلال و شخصیت بیشتری می‌کند، افزایش بدهید؛ مثلا اگر رفت‌وآمد خانوادگی با کسی دارید، سعی کنید به جای جمع‌های کنار هم و زن و شوهری، جمع‌های زنانه و مردانه جداگانه را به‌وجود بیاورید تا همسرتان در موقعیت‌هایی به دور از شما در معرض تعامل اجتماعی قرار بگیرد؛ مثلا می‌توانید همسرتان را تشویق کنید تا یک گروه تلگرامی برای دوستان یا اقوام ایجاد کند و خود مدیریت آن را برعهده بگیرد یا مثلا در مسجد محل یا مدرسه بچه‌ها فعالیت‌های اجتماعی انجام دهد، می‌تواند عضو بسیج خواهران مسجد محل شود یا در فعالیت‌های انجمن اولیا و مربیان مدرسه فرزندتان مشارکت کند؛ البته دقت کنید هوشمندی شما در ایجاد میل و رغبت در همسرتان بسیار مهم است، باید با زیرکی و خلاقیت به نوعی همسرتان را به این کارها ترغیب کنید که هم جذب آنها شود و هم احساس اجبار و بی‌میلی نداشته باشد؛ البته بدانید این فعالیت‌ها برای او آسان نیست و نیاز به پشتیبانی، تشویق و همکاری صمیمانه شما دارد تا به نتیجه مطلوب برسد.
تفریحات زنانه را تقویت کنید
قطعا یکی از سخت‌ترین موقعیت‌ها برای همسرتان، موقعی است که می‌خواهید او را برای مدتی طولانی‌تر از معمول تنها بگذارید اما این تنها ماندن‌ها برای او همانند دارو اثر درمانی دارد و به حل مشکل وابستگی‌اش کمک می‌کند. شما باید به بهانه‌های مختلف مترصد این باشید که همسرتان را در موقعیت‌هایی به دور از خود قرار دهید؛ البته بهتر است در نبود شما افراد دیگری همراه همسرتان باشند و او در موقعیت‌های خوشایند و تفریحی بدون شما باشد. شما می‌توانید همسرتان را با دوستان یا اقوام خانم به مسافرت، تفریح یا گردش‌های زنانه بفرستید. می‌توانید مثلا برای مادر و خواهر خود یا همسرتان به همراه همسرتان از یک تور مناسب بلیت تهیه کنید و آنها را به مسافرت بفرستید یا حتی در شهر خودتان همسرتان را ترغیب کنید که با خانم‌های فامیل یا دوستانش تفریحات زنانه داشته باشد، به استخر برود یا مجالس دوره زنانه برگزار کند. چنین برنامه‌هایی یکی از بهترین موقعیت‌های ممکن برای تمرین دور بودن از شما در کنار احساس سرخوشی و تفریح است. درواقع طی چنین برنامه‌هایی ترس از نبودن شما رفته‌رفته با لذت همراهی و دوستی و تفریح جایگزین می‌شود و همسر شما از دنیای وابستگی افراطی به شما فاصله می‌گیرد.
با همسرتان صحبت کنید
یک روز خوب، آرام و عاشقانه را انتخاب کنید، 2فنجان چای بریزید و دست خانم‌تان را بگیرید و بهانه یک صحبت خوب را فراهم کنید. موقعیت‌های مختلف وابستگی او را گوشزد کنید؛ مثلا اینکه بدون وجود شما استقلال ندارد، خودش را فراموش کرده و لذت‌هایی را که از خودش دریغ کرده به او یادآوری کنید؛ مثلا می‌توانسته با دوستانش به مهمانی‌های زنانه یا حتی به مسافرت‌های کوتاه دوستانه برود و با این وابستگی افراطی که در او به‌وجود آمده از همه این موقعیت‌ها محروم شده است. حالا با او توافق کنید و کم‌کم و با میل و رغبت خودش موقعیت‌هایی را به‌وجود بیاورید که متکی به‌خود بودن و استقلال را تمرین کند. به او تأکید کنید تمرین این موقعیت‌ها دلیلی بر کم شدن محبت، علاقه و توجه شما به او نیست و همه اینها به‌خاطر خود اوست تا زندگی بهتری را تجربه کند. حالا شما تفاهمنامه لازم برای شروع اقدامات‌تان را امضا کرده‌اید.

عشق شما از نوع وابستگی است یا دلبستگی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ