نحوه انجام کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک - ندا تفضلی هرندی

نحوه انجام کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک

نحوه انجام کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک

کامپوزیت دندان
کامپوزیت دندان از روش های رایج مورد استفاده در حوزه دندانپزشکی زیبایی می باشد که امروزه اغلب افراد به انجام کامپوزیت دندان تمايل دارند.قبل از انجام کامپوزیت دندان بهتر است راهنمای مفیدی در مورد این روش را مطالعه کنید که در ادامه مطلب آورده شده است.

دکتر ندا تفضلی هرندی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با ندا تفضلی هرندی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر کامپوزیت دندان
کامپوزیت دندان در واقع یک متریال در دندانپزشکى زیبایی است که برای ترمیم (پر کردن دندان) و یا درمان‌های ونیر کامپوزیت استفاده می‌شود.

در درمان‌های زیبایی لایه‌هایی از جنس مواد کامپوزیتی با قرار گرفتن هنرمندانه بر روی دندان‌ها می‌تواند موجب زیبا سازی لبخند شود.

این نوع مواد به گونه اى روی دندان قرار می‌گیرند که موجب اصلاح شکل و رنگ دندان می‌شوند و با ایجاد رنگ زیبا و درخشنده بر روی دندان‌ها جلوه خاصی به لبخند می‌بخشند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که جنس و رنگ بسیاری از مواد کامپوزیتی متفاوت است و به نسبت دارای استحکام متفاوتی می‌باشد.

پس بهتر است که برای اصلاح طرح لبخند موفق از بهترین مواد کامپوزیتی که توسط شرکت‌های معتبر دندانپزشکی ساخته شده است استفاده شود تا استحکام و زیبایی ماندگار در دندان ایجاد شود.

کامپوزیت دندان در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟
در مواقعی که می‌خواهند پوسیدگی دندان را بردارند و دندان را ترمیم کنند از کامپوزیت دندان استفاده می‌شود و یا برای انجام کار زیبایی از آن بهره می‌برند.
اگر هم از عملکرد کامپوزیت سؤال کنید خواهيم گفت که پس از آماده‌سازی، دندانپزشک کامپوزیت دندان را به صورت لایه لایه قرار می‌دهد. برای سخت شدن هر لایه نیز از تابش یک نور با طول موج ویژه استفاده می‌کنند.

هنگامی که فرایند به پایان رسید، دندانپزشک کامپوزیت را به تناسب دندان شکل می‌دهد. سپس برای زیباسازی و فرم بهتر و از بین رفتن هر گونه لکه، کامپوزیت پولیش و صیقل داده می‌شود.

ساختار اصلی کامپوزیت دندان و تاثیر و کاربرد آن
ماده کامپوزیت نوعی رزین است که با درجات مختلفی از استحکام، پولیش پذیری و ضریب شکست نوری ساخته می شود.

باید توجه داشت که هر کامپوزیتی به دلیل داشتن رنگ سفید و استحکام، قابلیت استفاده در کارهای زیبایی دندان را ندارد؛ علاوه بر این موارد باید قابلیت بازسازی لایه لایه را داشته باشند و ضمن داشتن استحکام و قابلیت پولیش در حد عالی، درخشنده و طبیعی جلوه کنند.

کامپوزیتها موادى به فرم خمیری و قابل انعطاف هستند که متناسب با دلیل به کارگیری آنها، بر روی دندان چسبانده می شوند.

با کمک این مواد دندانی ظریف و در عین حال مقاوم ؛ درمان زیبایی، سریع، ماندگار، مطمئن و تقریبا بدون ضرر می باشد و به دلیل اینکه در اکثر موارد بدون تراش دندان انجام می شود، به دندانها آسیب نمی زند.

این ماده خمیری بعد از معاینه، توسط دندانپزشک بدون نیاز به تهیه در لابراتوار به کمک تکنیکی بسیار حساس و با توجه به رنگ دندان بر روی دندان قرار داده می شود، سپس در اثر تاباندن نور با طول موج مخصوص و مشخص سفت و سخت شده و بعد از پولیش کردن شبیه بافت و فرم دندان می شود.

نحوه انجام کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک
اگر بخواهیم مراحل انجام کامپوزیت دندان را به طور خلاصه بیان کنیم می توان گفت:

در ابتدا دندانها به طور کامل تمیز می شوند تا سطح تمیز و بدون جرم برای قرار دادن کامپوزیت آماده شود.
سپس دندانها کاملا خشک شده به طوری که هیچ گونه رطوبت ، خون و بزاق بر روی دندان وجود نداشته باشد.
در مرحله بعدی با کمک مواد اسیدی سطح دندان را متخلخل کرده با این کار، سطح دندان برای قرار دادن کامپوزیت مناسب سازی می شود. این کار در چسبیدن کامپوزیت بسیار تاثیر گذار است.
سپس چسب مخصوص بر روی سطح دندان زده می شود و مواد خمیری کامپوزیت به آرامی روی آن قرار داده می شود. برای به دست آمدن نتیجه مطلوب از مقدار مواد کم و زیاد می شود.
در این مرحله دندانپزشک پرتو نوری را با طول موج مخصوص به کامپوزیت می تاباند،این نور مواد را سخت می کند.
در پایان با پولیش کامپوزیت، فرم دلخواه و مناسب دندان به دست می آید.
البته هنر، دانش، تجربه و تکنیک دندانپزشک زیبایی از عوامل بسیار مهم و تأثير گذار بر زیبایی دندان ها به وسيله کامپوزیت دندان است.

همچنین انتخاب صحیح رنگ کامپوزیت برای دندان نیز می تواند در نتیجه نهایی کار مؤثر است، پس بهتر است تصمیم گیری درباره رنگ کامپوزیت را به دندانپزشک زیبایی به دلیل داشتن تجربه در این زمینه، واگذار کنید.

کامپوزیت ها منجر به حل چه مشکلاتی در مورد دندان ها می شوند؟
امروزه از کامپوزیت ها در دندانپزشکی در سطح گسترده استفاده می شود. از جمله کاربردهای آن می توان به استفاده از کامپوزیت در:

● پرکردن دندانهای جلویی
●پرکردن دندانهایی که در سطح وسیع تخریب شده اند
●ترمیم دندانهای شکسته
●پر کردن فاصله بین دندانها
● ترمیم و اصلاح ترک خوردگی
● بد رنگی و بد فرمی دندان اشاره کرد.
● به علت زيبايى کامپوزیت از آن می توان در پر کردن دندان به جای آمالگام که موجب بد رنگی دندان می شود، استفاده کرد و به دندان ترمیم شده جلوه زیبا و طبیعی داد.
● به کمک کامپوزیت ونیرها می توان برخى بهم ریختگی ها و بی نظمی های دندانی را اصلاح کرد و به دندان ها ظاهری مرتب و هماهنگ داد؛ استفاده از کامپوزیت ونیرها حتی در مواردی می تواند جایگزین درمانهای طولانی مدت ارتودنسی شود.

کامپوزیت دندان چه مزایایى دارد؟
مزیت اصلی کامپوزیت دندانی، جنبه زیبایی آن است. خصوصا که دندانپزشکان می‌توانند با ترکیب کردن رنگ‌های مختلف کامپوزیت دندان نزدیک‌ترین رنگ را به رنگ طبیعی دندان ایجاد کنند.

کامپوزیت دندانی به دندان متصل می‌شود تا از بخش باقیمانده آن محافظت کند. کامپوزیت می‌تواند از شکستگی دندان جلوگیری کند و آن را در مقابل تغییرات دمایی محافظت کند. استفاده از این روش نیازی به تراش دادن دندان و قالب گیری ندارد و در یک جلسه انجام می‌شود. تنها به مقدار کمى از دندان تراشيده می شود و نیازی به تراش عمیق دندان نیست.
لمینیت ها در لابراتوار ساخته می شوند و از این جهت نیاز به تعداد جلسات بيشتر جهت مراجعه دارند.
قیمت کامپوزیت دندان ارزانتر از قیمت لمینيت دندان است. جایگذاری لمینيت به زمان بیشتری نیاز دارد تا ساخته و باندینگ شود و از همین رو هزینه بیشتری دارد.
امکان ترمیم لمینيت دندان وجود ندارد. اگر لمینيت بشکند، باید اقدام به تعویض لمینيت نمود. در حالى كه کامپوزیت در صورت شکستگی، دوباره باند و تعمیر می شود.

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت زیبایی نوعی پوشش است که برای اصلاح عیوب ظاهری دندان استفاده می شود.
ظاهر دندانهای جلو نقش مهمی در زیبایی لبخند دارند، از این رو مقرون به صرفه است که به جای کامپوزیت کلیه دندانها، ابتدا به کامپوزیت دندانهای جلویی بپردازید.

کامپوزیت دندان چه عوارض و اثرات جانبی با خود به همراه دارد؟
در صورتی كه دندانپزشک به درستی این کار انجام دهد، عوارضی ندارد،اما در مقایسه با سایر روش های زیبایی دندان معایبی دارد که شامل موارد زیر است:
● شکنندگی بیشتر
● رنگ پذیری بیشتر
معایب کامپوزیت برای ترمیم دندان:
● پوسیدگی ثانویه بیشتر نسبت به آمالگام (در صورتی که به درستی استفاده شود این عیب نیز به حداقل می رسد)
● نیازمند مراقبت بیشتر و مراجعات بیشتر به دندانپزشک

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟
ونيرهاى کامپوزیت قابلیت جایگذاری در یک روز را دارند و ماندگاری و طول عمر کامپوزیت ونیر حدود ۵ تا ۷ سال خواهد بود و همچنین به ترمیم نیاز دارند. اگر به خوبی از آنها نگهداری نشود، می توانند به خردشدگی حساس باشند. هزینه انجام این روش معمولا نصف روکش های سرامیکی است. روکش های سرامیکی عمر بیشتری دارند و ۱۲ تا ۲۵ سال عمر می کنند، همچنین نیاز به ترمیم نخواهند داشت. هر دو روش می توانند برای جنبه های زیبایی استفاده شوند و نتایج شگفت انگیزی خواهند داشت.

آیا کامپوزیت های دندانی به شدت آسیب پذیر هستند و می شکنند؟
ونيرهاى کامپوزیت به سادگی یا به همان طریقی که روکش های سرامیکی می توانند بشکنند، نخواهد شکست. ونيرهای کامپوزیتی به دلایل بسیاری می توانند دچار کندگی شوند، شایع ترین دلیل گاز زدن و جویدن غذاهای سفت و سخت یا شکستن مواد غذایی با دندان است. اما بالا بودن طول عمر کامپوزیت ونیر دندان باعث شده است تا اگر ونيرها شکسته شوند، به سادگی در یک جلسه ترمیم میشوند. این ترمیم شبیه به ترمیم روکش های سرامیکی نیست.

هر دو روش باید با رویکرد کامل زیبایی بررسی شوند پس ما نیازها و طرحهای مدنظر شما را خواهیم دانست. دندانپزشکی زیبایی کار تمام دندانپزشکان نیست زیرا نیاز به توجه شدید به جزئیات دارد.

دکتر ندا تفضلی هرندی

دکتر ندا تفضلى هرندى، تخصص دندانپزشکی بانوان و کودکان خدمات ارائه شده در بخش دندانپزشکی کودکان: معاینه تشخیص و پرتونگاری کنترل رفتار کودکان درمان ریشه دندان های شیری و دائمی جوان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ماه نوش نظری

    سلام. روزتون بخیر. من پسرم 7 سالش تموم شد از دو ماه پیش پشت دندان شیری پایین دندان اصلیش نیش زد و کم کم دندانش لق شد و شیری افتاد. دندان دائمی هم سر جاش اومد. تقریبا سه هفته پیش دندان شیری بغلیش هم همون حالت شد دندان دائمش در اومد دندان شیری هم کمی لق شده ولی نیوفتاده. نگرانم کرده لطفا تو این وضعیت کرونا منو راهنمایی کنید که چه باید کنم؟

  • لغو پاسخ
دکتر ندا تفضلی هرندی