حقایق و باورهای غلط درباره افسردگی

مهرناز زاوه
افسردگی یک وضعیت پزشکی جدی است. اما اغلب با غم و اندوه عادی اشتباه گرفته می‌شود.

باور غلط: کار سخت افسردگی را از بین می‌‌برد

از هر شش نفر، یک نفر در مقطعی از زندگی دچار افسردگی می‌شود؛ از این رو، راه‌حل‌های بومی و نه چندان واقعی در مورد این بیماری زیاد هستند. ایده‌هایی از جمله اینکه «خود را غرق کار کنید، حتما احساس بهتری خواهید داشت»، در موارد خفیف ممکن است کارآمد باشد، اما افسردگی چیز عجیبی است. زیاد کار کردن در واقع می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی بالینی، به خصوص در مردان باشد.

باور غلط: افسردگی یک بیماری واقعی نیست

افسردگی یک وضعیت پزشکی جدی است. اما اغلب با غم و اندوه عادی اشتباه گرفته می‌شود. شواهد بیولوژیکی این بیماری در اسکن مغز، که سطوحی از فعالیت‌های غیرطبیعی را نشان می‌دهد، دیده می‌شود. مواد شیمیایی اصلی مغز که قادر به حمل سیگنال‌ها بین اعصاب هستند در افراد افسرده نامتعادل به نظر می‌رسند.

حقیقت: مردان زیر رادار پرواز می‌کنند

یک مرد افسرده، عزیزانش و حتی پزشک او ممکن است افسردگی‌اش را تشخیص ندهند. دلیلش این است که مردان کمتر از زنان در مورد احساسات خود صحبت می‌کنند و برخی از مردان افسرده، غمگین به نظر نمی‌رسند. در عوض، مردان ممکن است تحریک‌پذیر، خشمگین و یا بی قرار شوند. حتی ممکن است به اطرافیان خود پرخاش کنند. برخی از مردان سعی می‌کنند برای مقابله با افسردگی به سراغ رفتارهای پرخطر مانند مصرف الکل یا مواد مخدر بروند.

باور غلط: افسردگی ترحم نسبت به خود است

افرادی که افسردگی بالینی دارند تنبل نیستند و برای خود احساس تاسف نمی‌کنند. افسردگی یک بیماری پزشکی است که مانند بیماری‌های دیگر، با درمان مناسب بهبود می‌یابد. در برخی فرهنگ‌ها، اراده قوی به عنوان بهترین سلاح برای مبارزه با افسردگی شناخته می‌شود.

حقیقت: هر کسی می‌تواند دچار افسردگی شود

هر کسی می‌تواند مبتلا به افسردگی شود. این بیماری در زنان دو برابر مردان شایع است، اما ممکن است همین زمینه‌ای باشد تا زنان به دنبال کمک بیشتری باشند. افسردگی اغلب برای اولین بار در اواخر نوجوانی یا دهه دوم زندگی رخ می‌دهد، اما وقوع آن در هر سنی ممکن است.

حقیقت: افسردگی می‌تواند دزدکی وارد شود

افسردگی می‌تواند به تدریج رخ دهد؛ در این شرایط، شناسایی آن سخت‌تر از یک بیماری ناگهانی خواهد بود. با شروع افسردگی، بیمار شروع به عقب انداختن کار، مدرسه و یا موقعیت‌های اجتماعی خود می‌کند. امری که موجب تضعیف شغل و روابط شخصی او می‌شود. افسردگی می‌تواند منجر به از کار افتادگی شدید شود. با درمان مناسب، در عرض 4 تا 6 به شکل قابل‌توجهی بهبود خواهید یافت.

باور غلط: افراد افسرده زیاد گریه می‌کنند

همیشه اینطور نیست؛ بعضی از افراد در زمان افسردگی گریه نمی‌کنند یا حتی رفتارهای غم‌انگیز ندارند. در عوض، به پوچی می‌رسند و ممکن است احساس بی‌ارزش یا بی‌فایده بودن داشته باشند.

حقیقت: سابقه خانوادگی سرنوشت شما نیست

اگر افسردگی در بین اعضای خانواده‌تان سابقه دارد، شانس بیشتری برای افسرده شدن خواهید داشت. البته این احتمال وجود دارد که شما استثنا باشید. اگر سابقه خانوادگی دارید، مراقب علائم اولیه افسردگی باشید و در صورت بروز هرگونه علائمی سریعا به یک درمانگر مجرب مراجعه کنید.

باور غلط: افسردگی جزئی از روند پیری است

اکثر افراد مسن چالش‌های پیری را بدون افسردگی پشت سر می‌گذارند. از این رو، وقتی برای اولین بار با علائم افسردگی مواجه می‌شوند، آن را نادیده می‌گیرند. سالمندان ممکن است به شکل پنهان یا مبهمی غم و اندوه داشته باشند. افسردگی در این افراد نشانه‌های متفاوتی مانند بی‌اشتهایی، تشدید درد یا تغییر الگوی خواب دارد. مشکلات پزشکی می‌توانند خطر افسردگی را در سالمندان تقویت کنند.

حقیقت: افسردگی مشابه زوال عقل است

افسردگی در افراد مسن می‌تواند علت اصلی مشکلات حافظه، گیجی و در برخی موارد، هذیان‌گویی باشد. پزشکان ممکن است این مشکلات را نشانه‌هایی از زوال عقل و یا کاهش حافظه وابسته به سن در نظر بگیرند.

باور غلط: صحبت کردن درباره افسردگی مشکلات را بدتر می‌کند

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد صحبت کردن با مشاور باعث می‌شود همه چیز بهتر جلوه کند. مشاور در جلسات روان‌درمانی با پرداختن به الگوهای منفی افکار، احساسات ناخودآگاه یا مشکلات موجود در رابطه، درمان افسردگی را تسریع می‌کند. گام اول این است که با یک مشاور سلامت روانی صحبت کنید.

حقیقت: افکار مثبت کمک می‌کنند

در مشاوره‌های قدیمی، مثبت بودن را نوعی تسکین‌دهنده افسردگی می‌دانستند. این متد درمانی رفتاری-شناختی نامیده می‌شود. افراد از طریق درمان راه‌های جدید تفکر و رفتار را یاد می‌گیرند و می‌کوشند رفتار و گفتار خود را به سمت چیزهای مثبت متمایل سازند.

باور غلط: نوجوانان ذاتا ناراحت‌اند

با اینکه بسیاری از نوجوانان دم‌دمی مزاج، اهل جدل و شیفته نیمه خالی لیوان هستند، اما غم و اندوه و تحریک‌پذیری برایشان طبیعی نیست. زمانی که نارضایتی و ناراحتی بیش از 2 هفته طول می‌کشد، ممکن است نشانه افسردگی باشد. علائمی از قبیل غمگین یا تحریک‌پذیر بودن حتی در کنار دوستان، لذت نبردن از فعالیت‌های مورد علاقه یا افت ناگهانی نمرات درسی از جلمه علائمی هستند که نشان می‌دهد نوجوان به کمک نیاز دارد.

حقیقت: ورزش یک درمان مناسب است

مطالعات محققان نشان می‌دهد که ورزش سخت و منظم می‌تواند نشانه‌های افسردگی را بهبود ببخشد و به اندازه‌ی برخی از داروها برای افراد مبتلا به افسردگیِ خفیف تا متوسط، ​​مفید باشد. ورزش گروهی یا با همراهی یک دوست خوب باعث افزایش حمایت اجتماعی و تقویت خلق‌وخوی شما خواهد شد.

باور غلط: درمان افسردگی دشوار است

واقعیت این است که بسیاری از افراد با تداوم روند درمانی خود بهبود پیدا می‌کنند. یک مطالعه بزرگ که توسط موسسه ملی بهداشت روان به انجام رسیده است، نشان می‌دهد که علائم افسردگی در 70٪ از بیمارانی که دارو مصرف می‌کنند، برطرف می‌شود. البته، گفته می‌شود که بهترین درمان، درمان دارویی و گفتاردرمانی است.

حقیقت: همیشه افسردگی نیست

برخی از رویدادهای زندگی باعث بروز غم و ناامیدی می‌شوند، اما تبدیل به افسردگی بالینی نمیشوند. غم و اندوه پس از مرگ، طلاق، از دست دادن شغل و یا تشخیص یک مشکل جسمانی، امری طبیعی است. یکی از نشانه‌هایی که نیاز به درمان دارد احساس غم و اندوه در هر روز و بیشتر اوقات روز است.

حقیقت: امید به روزهای بهتر واقعی است

در اعماق افسردگی، افراد ممکن است فکر کنند که هیچ امیدی برای بهتر شدن زندگی‌شان وجود ندارد. اما این ناامیدی بخشی از بیماری است و حقیقت ندارد. با شروع درمان، افکار مثبت به تدریج جایگزین افکار منفی می‌شوند. خواب و اشتها نیز همزمان با رفع افسردگی بهبود پیدا می‌کنند. همچنین، افرادی که برای درمان به یک مشاور مراجعه می‌کنند، با مهارت‌های مقابله بهتر با تنش در زندگی آشنا می‌شوند.

داروهای ضد افسردگی چگونه عمل می‌کنند؟

بیشتر داروهای ضد افسردگی با تغییر تعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز عمل می‌کنند. در افراد افسرده، عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی مختل می‌شود. این داروها حتما باید با تجویز پزشک مصرف شوند. اما اگر علائم شدیدی دارید، باید به روانپزشک مراجعه کنید.

انتظارات واقع‌بینانه

به طور کلی، داروهای ضد افسردگی عملکرد خوبی دارند، به خصوص زمانی که در کنار دارو در جلسات روان‌درمانی نیز شرکت کنید. محققان بر این باورند که این کار موثرترین راه درمان افسردگی است. اغلب افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند، در نهایت گزارش می‌کنند که علائمی مانند غم و اندوه، از دست دادن علاقه و احساس ناامیدی در آنها فروکش کرده است. این داروها سریع عمل نمی‌کنند و ممکن است 1 تا 3 طول بکشد تا احساس بهتر شدن بکنید؛ اما این امر در مورد همه بیماران صدق نمی‌کند. برخی از افراد حتی با مصرف داروهای ضد افسردگی نیز بهبود نمی‌یابند و باید روش‌های دیگری را امتحان کنند.

اگر علائم افسردگی بعد از 4 تا 6 هفته بهبود نیافتند، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به یک دوز بالاتر یا داروی قوی‌تر نیاز داشته باشید. برخی از افراد به اولین داروی ضد افسردگی که مصرف می‌کنند، واکنش نشان نمی‌دهند. واکنش هر بیمار به یک داروی ثابت متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید: ممکن است حدود 3 ماه طول بکشد تا بعد از مصرف یک داروی ضد افسردگی احساس بهتری داشته باشید. همچنین ممکن است اثربخشی داروهای ضد افسردگی در برخی بیماران به طور ناگهانی متوقف شود. در این شرایط، مصرف دارو باید قطع شود.

با توجه به یافته‌های سازمان غذا و دارو، هیچ تفاوتی به لحاظ قدرت، ایمنی و کیفیت در بین داروهای تجاری و داروی ژنریک وجود ندارد. اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که داروهای ژنریک عملکرد بهتری داشته و سریع‌تر جذب بدن می‌شوند. اما اگر از داروی ژنریک استفاده کردید و خوب نشدید، حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.

موفقیت در پروسه درمان معمولا چند ماه تا چند سال زمان می‌برد. اما اگر سریعا بهبود یافتید، نباید درمان را با تصمیم خودتان متوقف کنید. اگر درمان را زود کنار بگذارید، ممکن است علائم افسردگی دوباره برگردند.

منبع: webmd

درد مزمن و افسردگی: مدیریت درد در زمان ابتلا به افسردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ